Huddingebo Huddingebo skrev:
Blir inte mer komplext bara för att man höjer befintlig skatt på lastbilar.
Kilometerskatt på lastbilar trodde jag vi diskuterade?

kisumisu
A ajn82 skrev:
Jo, fast det är ju även precis det som moms beskattar, så blir lite redundant, och tror inte vi behöver mer komplext skattesystem i onödan, hade varit blir att förenkla än lägga till
Det skall väl vara moms på moms som i elräkningen!

Nä fy vad dyrt allt (som redan idag är dyrt oavsett skattesänkningen) skulle då bli!

Tur man bor nära en landsgräns så kan man gå utomlands och handla all mat i framtiden om regeringen skulle komma på något så dumt! Synd om svenska affärer dock!

Fast då blir det väl "puntskatt" även på matvaror och en enorm tull som kontrollerar, det har man ju råd när man får så mycket skattepengar från övriga delar av landet....! Man hade ju råd jaga privata människor som körde med röddiesel så inget skulle förvåna när det gäller att få in skatteintäkter.

kisumisu kisumisu skrev:
Det skall väl vara moms på moms som i elräkningen!

Nä fy vad dyrt allt (som redan idag är dyrt oavsett skattesänkningen) skulle då bli!

Tur man bor nära en landsgräns så kan man gå utomlands och handla all mat i framtiden om regeringen skulle komma på något så dumt! Synd om svenska affärer dock!

Fars då blir det väl "puntskatt" även på matvaror och en enorm tull som kontrollerar, det har man ju råd när man får så mycket skattepengar från överoga delar av landet....!
Det är inte moms på moms på elräkningen

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte moms på moms på elräkningen
Okej förlåt
IMG20260421193619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Heter visst "energiskatt" och "moms" på det sen 😂

H HenrikHuslöse skrev:
Kilometerskatt är som luftskatt. När folk slutade röka borde man infört skatt på luften man andas för att kompensera skattebortfallet. Det gjorde man inte.

Jag tror inte alls att kilometerskatt på personbilar kommer. På lastbilar kanske.
Skatten som försäljning av tobak drar in till staten räcker till 10-20% av vad tobakens skadeverkningar kostar.

A ajn82 skrev:
Kilometerskatt på lastbilar trodde jag vi diskuterade?
Ja det vore inte fel. De besiktigas varje år och miltalen rapporteras digitalt.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja det vore inte fel. De besiktigas varje år och miltalen rapporteras digitalt.
Jag vill i så fall ha den även på utländska lastbilar...

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men hur ser modellen ut? Är det full effektavgift dygnet runt, året runt?
Om effektavgift inte räknas på natten så är det väl bara att ladda bilen då?
Hur fort behöver du ladda bilen egentligen, eftersom du jämför med kommersiella laddstolpar? 11 kW räcker för att ladda en bil från tom till full över natten. Det är intressant om man kommer hem med tomt batteri och ska åka 40 mil dagen därpå. För normal körning så räcker det alldeles utmärkt att ladda långsammare.

Troligen?
Enda sättet att inte få tre toppar är att bara köpa el 2 dagar på månaden, eller färre.

Hur ska du göra det?
Ska du köpa ett abonnemang till? Dra in nya ledningar för 100' eller vad det kostar? Då får också betala fast avgift och så effektavgift på båda abonnemangen.
Låter inte vettigt.

Det låter vettigare att titta på modellen och styra laddningen.

Det låter som en förlustaffär.
Du räknade med 2000 mil om året så då talar vi om 24000 kr om året ungefär. Det lär knappast vara billigare än att ladda hemma.

Eller så tar du reda på hur det faktiskt fungerar.
När du skrev att man laddar hemma med AC i väntan på DC så låter det som att du inte har koll. Någon DC på 150 kW hemma lär du aldrig få.
Nä, jag har nog inte DIN koll.

Effektavgiften räknas ut på genomsnittet av 3 toppar per månad. Om man laddar sina (2) elbilar, 1 st en gång per månad, 1 st 2 ggr per månad har man uppfyllt kravet från nätbolaget att man skall betala för 11 kw, som
det synnerligen snik-enkla laddutaget ger. ( Ja, men kan nog ställa om laddningen i bilen ).

Hursomhelst, om man INTE följer finjusterar allt drabbas man av ett KRAFTIGT på slag för effekte,n som ju FÖRDUBBLATS med elbilar, från 5 kw till 11 kw. De tusenlapparna får man ju räkna in i det totala elpriset, som då går upp inklusive elskatt och moms så att det LÖNAR sig att köpa ute på stan för 6 kr / kwh (de få mil vi kör)

När vi började använda solpaneler halverades våra elkostnader, vilket känns rimligt när vi ersatte konsumtion med egen produktion. Villkoren idag gör att den investeringen förvandlas till en förlust,

Du har nog inte förstått att solpaneler ger likström, DC, och med en DC-DC laddare kan jag ta likström från mina paneler, ladda ett batteri, och fylla på bilarna utan att ELNÄTET blir inblandat, med påföljande beskattning och avgifter. Eftersom man numera knappt får betalt för solelen så blir slutsatsen att förbruka varenda kwh själv den logiska.

Jag och andra dumma solpanelägare bör omedelbart sluta leverera el NÄR SOLEN SKINER, för då brakar priserna iväg nedåt till dess de blir negativa. Titta på Nordpool en solig dag....

Tyvärr är det så att även de bästa batterierna idag inte har den verkningsgrad som behövs för att verkligen göra nytta, utan blir onödigt dyrt, även om vi just nu ser ett rejält prisras på batteri CELLER, där priset per Kwh blir 10 15 % av vad färdiga system erbjuder. Men det räcker inte, man behöver kWh, inte kW.

Hellre 4 m3 metanol än en massa batterier....den energin varar ett år eller så....så värmdes Sverige förr, men det var diesel (villaolja) i tanken....

GulWeb

G GulWeb skrev:

Effektavgiften räknas ut på genomsnittet av 3 toppar per månad. Om man laddar sina (2) elbilar, 1 st en gång per månad, 1 st 2 ggr per månad har man uppfyllt kravet från nätbolaget att man skall betala för 11 kw, som
det synnerligen snik-enkla laddutaget ger. ( Ja, men kan nog ställa om laddningen i bilen ).

Hursomhelst, om man INTE följer finjusterar allt drabbas man av ett KRAFTIGT på slag för effekte,n som ju FÖRDUBBLATS med elbilar, från 5 kw till 11 kw. De tusenlapparna får man ju räkna in i det totala elpriset, som då går upp inklusive elskatt och moms så att det LÖNAR sig att köpa ute på stan för 6 kr / kwh (de få mil vi kör)

När vi började använda solpaneler halverades våra elkostnader, vilket känns rimligt när vi ersatte konsumtion med egen produktion. Villkoren idag gör att den investeringen förvandlas till en förlust,

Du har nog inte förstått att solpaneler ger likström, DC, och med en DC-DC laddare kan jag ta likström från mina paneler, ladda ett batteri, och fylla på bilarna utan att ELNÄTET blir inblandat, med påföljande beskattning och avgifter. Eftersom man numera knappt får betalt för solelen så blir slutsatsen att förbruka varenda kwh själv den logiska.

Jag och andra dumma solpanelägare bör omedelbart sluta leverera el NÄR SOLEN SKINER, för då brakar priserna iväg nedåt till dess de blir negativa. Titta på Nordpool en solig dag....

Tyvärr är det så att även de bästa batterierna idag inte har den verkningsgrad som behövs för att verkligen göra nytta, utan blir onödigt dyrt, även om vi just nu ser ett rejält prisras på batteri CELLER, där priset per Kwh blir 10 15 % av vad färdiga system erbjuder. Men det räcker inte, man behöver kWh, inte kW.

Hellre 4 m3 metanol än en massa batterier....den energin varar ett år eller så....så värmdes Sverige förr, men det var diesel (villaolja) i tanken....

GulWeb
Nu tror jag att du har dålig koll. Det går alldeles utmärkt att ladda elbilen med 3,7 kW, eller till och med så lågt som 1,3 kW. Nästan helt oavsett elbolag så har det funnits högtarifftimmar och lågtarifttimmar där lågtarifftimmarna hos de flesta bolag har tillåtit fritt effektivt nyttjande. De flesta bolag har dessutom bara haft effekttarifferna under nov-mar.

Låt oss räkna på hur vår familj kör, vi rattar ca 12 mil om dagen på vardagar med våra två elbilar. Det innebär ca 24 kWh per dygn fördelat på 8 kW på den ena och 16 kW på den andra. Låt oss anta att bägge elbilarna är hemma 12 h per dygn, om jag då ställer in 1,3 kW på vardera laddaren så kan jag få in 15,6 kWh per bil. Det innebär att jag med en effekt som motsvarar matlagningen (men på andra timmar och därför inte påverkar effekttarifferna ens om de vore samma hela dygnet) har en effekt som just så pass räcker till. Jag kan ju också välja att ladda bilarna i serie med varandra (om jag har styrning på tid, vilket i princip alla elbilar har) och istället ladda med 10A/2,3 kW. Låt då ena bilen ladda fyra timmar och den andra åtta timmar och problemet är löst.

Nu ger dock till och med Ellevio (med dagens effekttariff) möjlighet att ladda dubbelt så snabbt på natten.

Det,är ingen som tvingar dig att ladda med 11 kW!

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G GulWeb skrev:

Har du alltså effekttoppar dygnet runt?
Du kan säkert ställa om laddningen både i bilen och i laddboxen.

Om du väljer att ladda med full fart under de fyra timmarna så känns det inte orimligt att du får betala för det.
G GulWeb skrev:
Jag tror inte du behöver en finjustering utan en grovjustering. Vi (dvs andra än du) vet inte riktigt hur din effektavgiftsmodell fungerar. Jag tror inte det är en avgift dygnet runt. Är det Ellevio du har så har du halv effektopp mellan 22-06, så en enkelt justering att ladda för halverar laddningens påverkan. Sänker du dessutom farten lite grann så skär du ner det ytterligare. Om du tycker det är enklare att åka och ladda på publika stolpar för 6 kr/kWh, så gör det, men någon elbilsskatt skulle jag inte kalla det att man inte orkar lära sig sin bil.
G GulWeb skrev:
Du menar den försvunna 60-öringen? Jag den var väl väntade att de skulle försvinna. Har ni köpt en så stor anläggning att ni räknar med att tjäna pengar på att sälja blir det svårare att räkna hem den, men nu får fortfarande billig el om ni laddar bilen med den el ni själva producerar. Den försvunna 60-öringen har dock inget med effektavgifter att göra.
G GulWeb skrev:
Jag, klart att du ska använda det hela själv. Laddar du när du producerar så behöver du inte involvera elnätet med beskattning och avgifter, men visst det går via ovanligt till AC. När man talar DC-laddare brukar man avse snabbladdare på 50 kW eller mer, men visst, teoretiskt skulle du ju kunna ta DC direkt från solpanelerna och ladda bilen med. Att din biltillverkare inte stödjer det beror nog inte heller på effektavgiften.
G GulWeb skrev:
Ja så är det. Inte heller det är kopplat till effektavgifter.
G GulWeb skrev:

GulWeb
Som sagt, din upprördhet verkar snarare bero på att du köpt för mycket solceller, än effektavgiftsmodellen, i kombination med att du inte lärt dig styra din laddning.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tror jag att du har dålig koll. Det går alldeles utmärkt att ladda elbilen med 3,7 kW, eller till och med så lågt som 1,3 kW. Nästan helt oavsett elbolag så har det funnits högtarifftimmar och lågtarifttimmar där lågtarifftimmarna hos de flesta bolag har tillåtit fritt effektivt nyttjande. De flesta bolag har dessutom bara haft effekttarifferna under nov-mar.

Låt oss räkna på hur vår familj kör, vi rattar ca 12 mil om dagen på vardagar med våra två elbilar. Det innebär ca 24 kWh per dygn fördelat på 8 kW på den ena och 16 kW på den andra. Låt oss anta att bägge elbilarna är hemma 12 h per dygn, om jag då ställer in 1,3 kW på vardera laddaren så kan jag få in 15,6 kWh per bil. Det innebär att jag med en effekt som motsvarar matlagningen (men på andra timmar och därför inte påverkar effekttarifferna ens om de vore samma hela dygnet) har en effekt som just så pass räcker till. Jag kan ju också välja att ladda bilarna i serie med varandra (om jag har styrning på tid, vilket i princip alla elbilar har) och istället ladda med 10A/2,3 kW. Låt då ena bilen ladda fyra timmar och den andra åtta timmar och problemet är löst.

Nu ger dock till och med Ellevio (med dagens effekttariff) möjlighet att ladda dubbelt så snabbt på natten.

Det,är ingen som tvingar dig att ladda med 11 kW!
Blir rätt kraftiga förluster om man laddar på så låg effekt.

H he-peter skrev:
Blir rätt kraftiga förluster om man laddar på så låg effekt.
Nja, inte så illa under den varma halvan av året. För mig som bor på västkusten så är det inte så illa alls även på vintern faktiskt, förutom januari och februari i år som var mycket kallare än normalt.

Poängen var inte att man skall ladda på de lägsta effekterna, poängen är att man kan kontrollera laddningen utifrån de förutsättningar man har. Som jag skrev så har de flesta bolag fri effekt på natten och även Ellevio har/hade ju dubbel effekt på natten.

Sedan skall man som elbilsägare absolut inte glömma bort att man med debiteringsmodellen med effekttariffer får en kraftigt minskad överföringskostnad, det var där jag tjänade igen effekttarifferna och mycket mer än så (jag hade sparat över 3000 kronor per år på detta, och jag hade bara fått några hundra i effekttariff per år).

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, inte så illa under den varma halvan av året. För mig som bor på västkusten så är det inte så illa alls även på vintern faktiskt, förutom januari och februari i år som var mycket kallare än normalt.
Har du kört tester? Laddningsförluster vid låg effekt.

Skulle tror en bil drar minst 300 till 500w under laddningen för att hålla igång all electronic mm.

Men jag förstår ditt resonemang.

Jag tror faktiskt med, att jag skulle sparar på effektavgift i kombination med ett litet batteri, (5kwh) då måste man inte vara så jätte disciplinerad.

Glöm inte damsugaren. Den kan vara en gävel om en laga mat och den andra damsugar under samma stund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.