A ajn82 skrev:
Skatten per kWh är i princip identisk, utöver det betalar man en straffskatt på koldioxid utsläpp, men den drabbar inte el eftersom den produktionen är nästan fossilfri i Sverige

Orkar inte göra uträkningen nu, men den finns i flera poster på forumet redan, både av mig och andra.
Gemini påstår att skatten på bensin är 0,58 kr/kWh medans den för el är 0,56kr/kWh och 0,53 kr/kWh för diesel, vilket stämmer med vad jag minns sen tidigare
Ja, men staten vill ha in skatt för att man kör bil...

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men staten vill ha in skatt för att man kör bil...
Säkert, men är det en netto förlust med intäkterna från elbilar när man räknar bort kostnaderna förbränningsmotorer skapar?

Jag tvivlar, så tror inte vi behöver oroa oss nämnvärt

A ajn82 skrev:
Säkert, men är det en netto förlust med intäkterna från elbilar när man räknar bort kostnaderna förbränningsmotorer skapar?

Jag tvivlar, så tror inte vi behöver oroa oss nämnvärt
Jag tror att man vill ha in samma pengar ändå. Det finns alltid hål att stoppa dem i.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
S
G GulWeb skrev:
Man kan i efterskott grunna över varför man försökte "göra det rätta" och skaffade el-bilar.
För att du ville ha en ny cool elbil såklart. Finns inte en chans att du köpte en elbil för att du ville "göra det rätta" och om du gjorde det, vem har fått dig att tro att du gör det rätta? :O

Jag har en elbil och tycker den är både roligt och skön att köra, men inte fan tror jag att jag gjort "det rätta", högst troligt är miljöpåverkan mångfaldt större med min elbil än med min gamla bensinbil.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att du ville ha en ny cool elbil såklart. Finns inte en chans att du köpte en elbil för att du ville "göra det rätta" och om du gjorde det, vem har fått dig att tro att du gör det rätta? :O

Jag har en elbil och tycker den är både roligt och skön att köra, men inte fan tror jag att jag gjort "det rätta", högst troligt är miljöpåverkan mångfaldt större med min elbil än med min gamla bensinbil.
Liksom alla solcellsägare som såklart enbart tänkte på våra barn och barnbarn, ville göra "det rätta" och absolut inte för att spara pengar eller ännu värre som försäljaren lät påskina skulle tjäna grova pengar på försäljningen :-)

• Gilla
john_heden100
  • Laddar…
kisumisu
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
För att inte tala om när skatten på bensin och diesel ska ersättas, då kommer det pratas kilometerskatt.
Det kommer säkert.

Har pratats flitigt i grannlandet Finland.
O grannlandet Norge har väl redan infört, där är den dock ändå mycket snällare än våran svenska dieselskatt (en skatt som jag verkligen ej förstår).

Men det som blir lite intressant hur tas dessa km skatter. Nu menar jag mer utomlands. Om jag kör min svenskreggade bil i t ex Finland och sliter på finska vägarna. Måste man betala km skatt utomlands till Sverige eller kommer EU hitta på nåt "fiffigt" att man betalar i de landet man kör då?

Hur blir det med utländska bilar i Sverige?

Nu fick jag dock höra av en finsk kompis att han fått trängselskatt räkning till Finland på sin finskreggade bil. Förut kunde utländska bilar slippa det. Undra om de gäller bara nordiska (finska) bilar eller har vägverket nåt universiellt fakturasystem och i alla möjliga länder?

Själv fick jag en räkning (dessutom en svensk sådan) när jag hade kört över en betalbro i Norge. Tyckte det var lite märkligt att en svensk faktura firma fakturerar (har dom verkligen sådana avtal i varenda europeisk land? Borde ju kosta massor bara det).

Jag tror det blir svårare med km skatt.

Man kan t ex helt lagligt köra en bil som har körförbud i Sverige i Finland. Då det andra landet har ingen mandat och ser inte ens rakt av om bilen har besiktats eller inte. Man är heller inte skattepliktig i det landet då bilen är svenskreggad. Nu vet jag inte hur det fungerar i praktiken och om väl olyckan skulle vara framme, dock kan man ju alltid hävda att man är påväg närmaste vägen till den svenska besiktningen 😂

Det här med besiktning är inget jag bara hittar på, frågade besiktningen själv om jag vågar köra en bil med körförbud en längre sträcka i Finland för att lämna den på lagning där. Var då jag fick svaret att finska myndigheter har inget med saken att göra att jag kan bara bli ifrågasatt på svenska vägar av svensk polis och att den enda risken är vid svenska tullen att de stoppar.

Angående att få betalt på vägar så tror jag det blir mer trängselskatt liknande system. Sen är det ju bara en liten bråkdel av dessa skattepengar som går till vägarna ändå i dagens system med beskattning på drivmedel. Skatt som man lika gärna kan ta från andra håll t ex från löner. Redan nu i Maj ska ju skatten sänkas till nån "miniminivå" men regeringen kommer aldrig få priset till under 10kr ändå (som det ett tag lät så fint).

Själv kör jag mest elbilen och nej jag vill inte byta. Finns även massa annat som är bättre i en elbil än billigt körande....även om huvudorsaken var just billiga mil.

Ägde förut dieselbilar som jag körde billigt med finsk röddiesel 😂 men nu kostar den soppan också över 2€ litern (ca 23kr) plus olagligt....10 år sedan fick man den för 5kr litern medans den svenska dieseln då låg på ca 15kr litern.

Men Sverige premierar ju redan idag mest bensinbilar. Diesel sönderbeskattar man och laddning av elbil på en public laddare är svindyrt!

Vid längre Sverigeresor så lönar det sig att köra med bensin hybriden (drar som en diesel men utan dieselskatten och med billigare bränsle). Det enda som är billigt är hemmaladdning med el som kommer från vanliga hushållselen!

Ps. Sen kan jag tycka det är märkligt att en pluginhybrid har samma skatt som en riktig elbil.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
En enda buss sliter mer på vägen än om alla som sitter i bussen skulle köra bil. Så slitage biter inte som argument.
Intressant. var ifrån kommer den uppgiften?
Hur är jämförelsen beräknad mot en tvåaxlad buss med totalvikt 14ton och 35passagerare
Skulle bussen var fullastad så har den ett framaxeltryck på 5ton och ett bakaxeltryck på 9ton
Bussar har luftfjädring som kallas "vägvänlig fjädring"
Och isåfall vad är de 35personbilarna för bilar i jämförelsen?
35bilar blir en lång rad som säkerligen genererar fler inbromsningar och start och stopp🤔
Jag tror inte det är så lätt att räkna ut om bussen sliter mer på vägen än 35 bilar...

H HSP skrev:
Intressant. var ifrån kommer den uppgiften?
Hur är jämförelsen beräknad mot en tvåaxlad buss med totalvikt 14ton och 35passagerare
Skulle bussen var fullastad så har den ett framaxeltryck på 5ton och ett bakaxeltryck på 9ton
Bussar har luftfjädring som kallas "vägvänlig fjädring"
Och isåfall vad är de 35personbilarna för bilar i jämförelsen?
35bilar blir en lång rad som säkerligen genererar fler inbromsningar och start och stopp🤔
Jag tror inte det är så lätt att räkna ut om bussen sliter mer på vägen än 35 bilar...
Det kommer från hur man beräknar skador på vägen, de beräknas utifrån fjärde graden av axeltrycket på en bil/fordon. Låt oss räkna på dina 5 och 9 ton. Det motsvarar då ett tryck per person på vägen på (5⁴+9⁴)/35=(625+6561)/38≈189

En personbil på 2,5 ton med 1,5 ton på en axel och en person i bilen får då (1⁴+1,5⁴)/1≈6

Det innebär att axeltrycket från bussen sliter 31,5 gånger mer på vägen än bilen per passagerare.

Nu finns dock dubbdäck på en del bilar, vi har även andra aspekter som partiklar från elbilens däck osv. Men bussen är mycket sämre än hur man än räknar. Bilens slitage på själva asfaltsbeläggningen blir faktiskt en aning större än från bussen när man räknar in dubbdäcken, men det är fortfarande en mindre del av slitaget på vägen.

Läs mer här:
https://cleantechnica.com/2025/12/0...models-distort-todays-ev-road-charges-debate/

Du kan dock läsa mer på massor av ställen genom att googla på det. Artiklarna på exempelvis VTI är dock mycket svårare att ta till sig. De säger dock ungefär samma sak.

Det är väldigt uppenbart där jag bor på en väg utan ordentlig vägkropp. Man ser hur sopbilar och paketleveranser kör sönder vägen, ibland syns det efter att ett enda fordon passerat. Bilarna kan dock köra hur mycket som helst utan problem.

Från vägarnas perspektiv så är en bil per person mycket bättre. Sedan har vi andra aspekter som trängsel på vägarna, vilket driver fram bygge av fler vägar, det i sin tur kostar också. Men nu pratar vi om slitage här. Och slitaget på vägarna från en enda buss är väldigt mycket större än från alla personbilar den ersätter.

• Gilla
  • Älska
HSP och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på trådens ämne kan man ju dra analogin med effektavgift. Det är dyrare för elnätet när du vill ta ut mycket energi snabbt, än att ta ut samma mängd utspritt över tid. Så i ditt exempel är bussen snabbt, eftersom den transporterar många personer som en enhet (hög effekt), medans bilarna är långsamma eftersom de transportera samma mängd personer utspritt som flera enheter (låg effekt).

Så vi hamnar återigen i ett pareto-optimum, där vi har olika aspekter som man måste väga mot varandra. Effektavgiften på nätet minskar viljan att använda el, samtidigt som vi vill ställa om mot mer el i samhället, och vi vill variera konsumtionen för att matcha produktion från intermittent kraft vilket kräver mer av nätet än en konstant jämn förbrukning.

Vi vill att fler ska åka kollektivt för att minska totala trafiken med tanke på t.ex buller, utsläpp och minskat behov av att bygga ut vägnätet, men samtidigt, som du visar, ökar det slitaget på de existerande väggarna när man klumpar ihop folk i stora fordon istället för att sprida ut dem mer över tid och plats.

Så som alltid blir optimum givet dessa motstridiga faktorer någonstans i mitten, exakt var beror på hur man värderar de olika aspekterna mot varandra.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Precis. Men man skall vara ärlig i argumentationen.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Ja det finns ju alltid andra sidan av myntet. Oavsett vad man debatterar om.

Även "vägslitage", ska man betala då fordonsskatt och skatt att använda bilen på t ex en privat grusväg som man själv ändå måste bekosta underhållet (antingen själv eller via vägförening) på utan statliga stöd.

Sen ser inte vägarna i Norrland speciellt fina ut. Det mesta satsas till södra Sverige men ändå är skatt på drivmedel lika högt, visst vi har en slags glesbygdsavdrag på bilskatten vilket är helt löjligt i jämförelse, men den gör dock min pluginhybrid och elbil helt skattefri (så jag klagar inte, sen att man bor i elprisområde 1 gör inte saken sämre) 😅 Har heller inget dåligt samvete för så många år som jag fått betala överpris på bilskatten (dieselskatt).

Får dock fortfarande betala för "registreringsavgift" årligen, den slipper man inte. Men till fossilbilar var det ju bara helt skrattretande avdrag.

Men man får njuta så länge det varar precis som det var med diesel och finsk polttoöljy.....
.....vi har långa avstånd i Norrland och måste ha bil! Det är inte bara ta tunnelbanan här.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
G GulWeb skrev:
I vårt hus (som f.ö. har solpaneler) är förbrukningen i genomsnitt 1000 w + värmepump. Huset är ganska stort, och värmen sköts av en bergvärmepump, men högsta effekttopp ligger på 5.5 kW . Om vi laddar en elbil från vårt ladduttag stiger förbrukad effekt till 11 kw, eller kanske t.o.m. högre trots att detta är en väldigt låg effekt relativt kommersiella laddstolpar.

Detta betyder att vi troligen får minst 3 toppar per månad, och får då betala effektavgift för ALL el den månaden.

Enda lösningen på detta, är att skilja ut elbilsladdningen helt från el-abbonemanget, så att vi inte påförs en fördubbling av effektkostnaden. Få verkar ha funderat över detta, men omläggningen av debiteringen gör att laddning hemma styr elbilsladdning till kommersiella laddstolpar till ett pris av c:a 6 kr / kWh.

Man kan i efterskott grunna över varför man försökte "göra det rätta" och skaffade el-bilar när helt klart stat och företag vill bestraffa detta. Som tur är har jag en gammal fossilbil, som skall rustas upp så att man har alternativ...

Gullik
Väldigt få skaffar elbil för att "göra det rätta". Det är helt andra aspekter som ligger bakom (såvida man inte skaffar en Zoe eller liknande). Det är ett tydligt överlapp mellan de som har elbil och som även reser på mycket flygresor, så den eventuella nyttan med elbilar äts med marginal upp av den kategorin elbilsförare.

kisumisu
G GulWeb skrev:
I vårt hus (som f.ö. har solpaneler) är förbrukningen i genomsnitt 1000 w + värmepump. Huset är ganska stort, och värmen sköts av en bergvärmepump, men högsta effekttopp ligger på 5.5 kW . Om vi laddar en elbil från vårt ladduttag stiger förbrukad effekt till 11 kw, eller kanske t.o.m. högre trots att detta är en väldigt låg effekt relativt kommersiella laddstolpar.

Detta betyder att vi troligen får minst 3 toppar per månad, och får då betala effektavgift för ALL el den månaden.

Enda lösningen på detta, är att skilja ut elbilsladdningen helt från el-abbonemanget, så att vi inte påförs en fördubbling av effektkostnaden. Få verkar ha funderat över detta, men omläggningen av debiteringen gör att laddning hemma styr elbilsladdning till kommersiella laddstolpar till ett pris av c:a 6 kr / kWh.

Man kan i efterskott grunna över varför man försökte "göra det rätta" och skaffade el-bilar när helt klart stat och företag vill bestraffa detta. Som tur är har jag en gammal fossilbil, som skall rustas upp så att man har alternativ...

Gullik
Det är bra att ha alternativ!

Inte sätta alla äggen i en påse.

Personligen gillar jag dock elbilstekniken mer. Mest av den anledningen för att den är enkel visst biltillverkare sätter in en massa onödigt som ska gå sönder. Men i grund o botten mindre delar som kan gå sönder.

- Billigare service (visst vissa tillverkare gör elbilsservice "onödigt dyrt" och snälla glöm den där diskussionen om batterier. En slutkörd fossilbil har också dyra delar som behöver bytas ut!
Saker som växellåda, partikelfilter, bränslepump, kamrem är ej billiga att byta och vet av erfarenhet).

- Bättre komfort, en varm bil (visst finns det parkeringsvärmare till fossil men det är extra tillbehör. Det här finns inbyggd i alla dagens elbilar)

- Roligare att köra då även de klenaste motorerna har vridmoment (som en sportigare fossilbil).

Men visst jag har också en fossilbil (pluginhybrid) som en andra bil.
Man får ju inget i inbyte av en hybridbil. Sedan är det som sagt dyrt ladda på vägen i Sverige.
Så är ju bra på längre Sverigeresor.

Vid resor under 40mil t/r blir det dock elbil billigare (billlig hemmaladdning) och i Finland där el är billigt på allmänna laddare och bensinen dyrare än i Sverige blir elbil bättre även ur det ekonomiska synpunkterna!

Räknade att elpriset behöver bli runt 6kr kWh för att det skall vara dyrare drivmedel än diesel. Men idag ser ju även det annorlunda ut när det priset är höjt på diesel! Såklart följer ju elbolagen/mackarna efter med laddpriserna 🧐 som om det nu hade nåt att göra med diktaturer och Hormuzsundet. 😡

Redigerat:
J john_heden100 skrev:
Väldigt få skaffar elbil för att "göra det rätta". Det är helt andra aspekter som ligger bakom (såvida man inte skaffar en Zoe eller liknande). Det är ett tydligt överlapp mellan de som har elbil och som även reser på mycket flygresor, så den eventuella nyttan med elbilar äts med marginal upp av den kategorin elbilsförare.
Jag flyger inte särskilt mycket privat, men med jobbet. Så jag tror du får nyansera "flyfgesor" vs "elbilsägande" en del här. Grannarna som inte har elbilar flyger mer privat än vad jag gör.

Nu kan man inte ta hur det ser ut hos mig som facit, men jag ser att bekantskapskretsen i mitten av medelklassen har en stor tendens att flyga till både på solsemester och till en skidsemester varje år. Mina barn har aldrig ens åkt skidor eller varit på solsemester.

Poängen är att man nog får nyansera detta en hel del. Att dra slutsatsen att det är ett stort överlapp mellan elbil och flygresor är säkerligen inte helt korrekt, det är nog ännu fler som inte har elbil som åker flygplan på semestern.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
G GulWeb skrev:

Gullik
Man har ju länge pratat om att en stor del av bilskatten går till att reparera vägarna som man sliter på med sin bil, en tyngre bil sliter mer och det var därför vi hade vikt baserad skatt förr. En elbil är generell tyngre än en motsvarig bensin/dieselbil. Borde inte båda beskattas likvärdigt? Fossilbilsförare betalar dessutom en enorm mängd skatt på det bränsle som tankar med så därför är det inte mer än rätt att man beskattar elen som bilen tankas med.

• Arg
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.