Överväger att skaffa batterier till mina solceller. Nu när 60-öringen försvunnit, även microproducenter ska betala minuspriser och det dessutom införs effektavgifter borde det påverka en batteriinvestering positivt. Men frågan är hur mycket.
Baserat på 2025 har jag räknat ut en besparing på 4800 kr för att använda all producerad el själv (elpris, skatt, överföringsavgift och moms).
Till detta kommer besparing av inte sälja till negativt pris kanske tom med en intäkt nattetid. Med samma mönster som 2025 får jag ca 1200 kwh som jag inte kan förbruka (under sommarkvartalet) Här är det svårare att veta vad det kan vara värt eftersom data saknas.
Det borde också finnas en effektavgiftsbesparing att göra. Eons konstruktion är att den bara tas ut dagtid november till mars.Men det gäller ju att hålla nere den sämsta timmen.
Men även om det inte har något värde alls blir avkastningen ca 7% (har fått offerter kring 65 tkr efter skattereduktion) vilket i vart fall slår bankkontot. Men är det något jag inte tänkt på?
Givet att regelverk ändras hela tiden finns det alltid en risk i nya villkor, men vad ska jag mer tänka på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.