7 613 läst ·
117 svar
8k läst
117 svar
Effektavgifter = Elbils-skatt
Ta även in vilka vägar som lagas och hur ofta. Skatt efter det!D Dilato skrev:
T ex i Norrland (sorry Norrbotten, då det för Stockholmare är redan norrland i Uppsala) dåliga vägar och enda som hittils satsat på (känns det som) är trafikövervakning med hastighetskameror.
Gör om och gör rätt dvs riktiga mötesfria vägar INTE mitträcke, utan som t ex som den väg som är en bit från Uppsala. Går tom använda helljus där, då mötande trafik är bakom buskage och träd.
Har absolut inget dåligt samvete att jag kör med billig el, har kört med finsk polttoöljy!
Så mycket som man betalat flera år i dieselskatt! Visst har vi glesbygdsavdrag men det är ju rena skämtet 😂
Blir intressant se hur dom löser km skatt när man kör utomlands. Finnarna pratar också om det och Norge har väl infört?
Har någon gång i tiden varit så på dieselbilar. Pratade med en äldre gubbe om saken och han sade att den tiden stämplade man ut taxamätaren när man åkte över gränsen 😂
Kanske får skaffa en utländsk bil om skatten blir allt för hård 🤔😁
Redigerat:
Du vill inte att fordonen skall betala en rättvis slitageavgift, då försvinner alla lastbilar och bussar direkt. Slitaget är nämligen linjärt beroende på kubiken av axeltrycket.D Dilato skrev:
En buss med ett axeltryck på 9 ton har då 9³/1,5³ mer slitage på vägen än en elbil med ett axeltryck på 1,5 ton. Det blir då 216 gånger så mycket slitage som för bilen. Har du någonsin sett en buss med så många passagerare? Bussar har typiskt bara mellan 15% och 25% last över sin körsträcka (i snitt), vilket gör siffran riktigt dålig även om man kompenserar för hur många passagerare de har.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Ja det är dags att lastbilarna börjar betala för sig!pacman42 skrev:
Du vill inte att fordonen skall betala en rättvis slitageavgift, då försvinner alla lastbilar och bussar direkt. Slitaget är nämligen linjärt beroende på kubiken av axeltrycket.
En buss med ett axeltryck på 9 ton har då 9³/1,5³ mer slitage på vägen än en elbil med ett axeltryck på 1,5 ton. Det blir då 216 gånger så mycket slitage som för bilen. Har du någonsin sett en buss med så många passagerare? Bussar har typiskt bara mellan 15% och 25% last över sin körsträcka (i snitt), vilket gör siffran riktigt dålig även om man kompenserar för hur många passagerare de har.
Som det är nu så är lastbilstrafik totalt bekostad av personbilstrafiken.
Subventionerade helt enkelt.
Kilometerskatt är som luftskatt. När folk slutade röka borde man infört skatt på luften man andas för att kompensera skattebortfallet. Det gjorde man inte.
Jag tror inte alls att kilometerskatt på personbilar kommer. På lastbilar kanske.
Jag tror inte alls att kilometerskatt på personbilar kommer. På lastbilar kanske.
Ja, men nästan allt transporteras, så att öka skatten på lastbilar gör bara varorna dyrare. Jag tror behovet av lastbilstransporter är hyfsat jämnt fördelat över det befolkningen konsumerar, så jag tror inte vi behöver ytterligare en punktskatt av rättviseskäl heller.Huddingebo skrev:
Sen slår det ju rätt så hårt mot barnfamiljer på landsbygden. Har elbil, för låga driftkostnader. Men kör nästa bara till skola, Barnes aktiviteter och jobbet (inkl handlar).H HenrikHuslöse skrev:
Det är ingen punktskatt.A ajn82 skrev:
Det rättvisa vore om alla trafikslag betalar för sitt vägslitage.
Lastbilar kommer sinnessjukt billigt undan idag och det är inte alls rättvist.
Bättre att de som konsumerar mycket får vara med och betala för det.
Jo, fast det är ju även precis det som moms beskattar, så blir lite redundant, och tror inte vi behöver mer komplext skattesystem i onödan, hade varit blir att förenkla än lägga tillHuddingebo skrev: