I vårt hus (som f.ö. har solpaneler) är förbrukningen i genomsnitt 1000 w + värmepump. Huset är ganska stort, och värmen sköts av en bergvärmepump, men högsta effekttopp ligger på 5.5 kW . Om vi laddar en elbil från vårt ladduttag stiger förbrukad effekt till 11 kw, eller kanske t.o.m. högre trots att detta är en väldigt låg effekt relativt kommersiella laddstolpar.

Detta betyder att vi troligen får minst 3 toppar per månad, och får då betala effektavgift för ALL el den månaden.

Enda lösningen på detta, är att skilja ut elbilsladdningen helt från el-abbonemanget, så att vi inte påförs en fördubbling av effektkostnaden. Få verkar ha funderat över detta, men omläggningen av debiteringen gör att laddning hemma styr elbilsladdning till kommersiella laddstolpar till ett pris av c:a 6 kr / kWh.

Man kan i efterskott grunna över varför man försökte "göra det rätta" och skaffade el-bilar när helt klart stat och företag vill bestraffa detta. Som tur är har jag en gammal fossilbil, som skall rustas upp så att man har alternativ...

Gullik

• Gilla
Bill Algö och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
G GulWeb skrev:
Enda lösningen på detta, är att skilja ut elbilsladdningen helt från el-abbonemanget
Har du kollat upp batterilagring, då kan du kanske kapa den effekttoppen som du nämner?
Just nu verkar solelsföretagen desperat jaga kunder som kan komplettera sina solpaneler med batterier, jag har själv "drabbats" av diverse samtal från dom, så det kanske finns en större prutmån hos dem just nu 🤔

För min del är det absolut ingen affär med att komplettera mina paneler med batterier, det blir väl samma förlustinvestering som panelerna numera är. Men för dig med elbil (jag kör en aldrig felande diesel) kanske det kan vara ide att kolla på?

• Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har du kollat upp batterilagring, då kan du kanske kapa den effekttoppen som du nämner?
Just nu verkar solelsföretagen desperat jaga kunder som kan komplettera sina solpaneler med batterier, jag har själv "drabbats" av diverse samtal från dom, så det kanske finns en större prutmån hos dem just nu 🤔

För min del är det absolut ingen affär med att komplettera mina paneler med batterier, det blir väl samma förlustinvestering som panelerna numera är. Men för dig med elbil (jag kör en aldrig felande diesel) kanske det kan vara ide att kolla på?
Jo, jag har en Sigenergy anläggning, men det blir onödigt dyrt att komplettera den.

Man måste fundera över vad man egentligen behöver per dygn , och jag har kommit fram till att man (givetvis) bara behöver ladda så mycket man behöver + en skvätt, och det över typiskt en natt.

Man kan plocka samman ett kit som INTE är kopplat till elnätet och fyller den funktionen till ett relativt skapligt pris. Med styrning kan man ladda TVÅ elbilar helt med solen.

Gullik

• Älska
Timmerloftet
  • Laddar…
G GulWeb skrev:
I vårt hus (som f.ö. har solpaneler) är förbrukningen i genomsnitt 1000 w + värmepump. Huset är ganska stort, och värmen sköts av en bergvärmepump, men högsta effekttopp ligger på 5.5 kW . Om vi laddar en elbil från vårt ladduttag stiger förbrukad effekt till 11 kw, eller kanske t.o.m. högre trots att detta är en väldigt låg effekt relativt kommersiella laddstolpar.
Hur mycket skulle den högre effektavgiften kostar per månad?

Allt beror väl på vilken prismodell respektive nätägare väljer att införa. I vårt fall, här i Sollentuna, har SEOM haft effektavgift i mer än 20 år nu och den tas endast ut vardagar 07-19. Dom jag känner laddar sina bilar på nätter och helger och är tydligen helt nöjda med det

• Gilla
Sassie och 2 till
  • Laddar…
Att inte ha effekttariffer är en extra avgift för elbilen hos mitt bolag. Jag får med effekttarifferna en sänkning av elöverföringen med nästan 17 öre per kWh och eftersom vi har två elbilar som laddas med totalt sett 10 MWh per år så sparar effektavgiften in nästan 1700 kr bara på elbilarna. Sedan har vi ytterligare 10 MWh per år i övrigt förbrukning, vilket ger ytterligare knappa 1700 kr i besparing.

Effektavgifterna kostar oss (beroende på hur man räknar med att kunna hålla nere effekten, jag räknar med 3,5 k
KW då det var vad jag nådde i snitt i januari och februari då vi 8nte byggde om hemma) 5*3,5*57≈1000 kr. Så effektavgiften sparar in 2300 kr per år hos oss. Den fasta avgiften är samma med och utan effekttariff.

Nu tas effekttarifferna bort i mitt elnät så jag är skitsur då borttagandet kostar mig rätt mycket pengar, pengar som jag gjort investeringar för att tjäna in.

Edit: Så @GulWeb, effekttariffer är inte skatt på elbilar utan tvärtom. Ser man till att följa spelreglerna för laddningen av elbilen så tjänar man pengar på effekttarifferna.

• Gilla
  • Älska
emilvikstrom och 11 till
  • Laddar…
G GulWeb skrev:
stat och företag vill bestraffa detta.
Oavsett vad man köper så får man betala kostnaderna för det. Elnätet är byggt för att förse din villa med energi, om du nu plötsligt mer än fördubblar denna förbrukning med EN elbil så är det väl inte konstigt att det kostar pengar?

Vänta bara, det lär tvingas fram skatt på din elbil framöver också, någon måste ju betala vägskatt och man kan inte pungslå de som inte har råd med nya elbilar hur länge som helst, snart har även fattiga människor elbil.

För att inte tala om när skatten på bensin och diesel ska ersättas, då kommer det pratas kilometerskatt.

• Gilla
Pen och 8 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Oavsett vad man köper så får man betala kostnaderna för det. Elnätet är byggt för att förse din villa med energi, om du nu plötsligt mer än fördubblar denna förbrukning med EN elbil så är det väl inte konstigt att det kostar pengar?

Vänta bara, det lär tvingas fram skatt på din elbil framöver också, någon måste ju betala vägskatt och man kan inte pungslå de som inte har råd med nya elbilar hur länge som helst, snart har även fattiga människor elbil.

För att inte tala om när skatten på bensin och diesel ska ersättas, då kommer det pratas kilometerskatt.
Kilometerskatt finns redo att sjösätta, men inte inför ett val...

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
@Tomtom79
Håller faktiskt med

Det är ju ett välkänt faktum att vi med fossil-bränsle-drivna fordon i alla tider över-beskattats i för hållande till investeringar i vägnät mm. Så det är väl inte mer än rättvist att samma ska ske vad gäller elbils-innehavare?? Elbilar är dessutom tyngre så dom beräknas stå för ett större slitage av våra vägar, dom borde kunna räknas som tung trafik och där skulle staten kunna "klämma in" en extra vikt-skatt

• Gilla
jkdsfsuoh och 2 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
@Tomtom79
Håller faktiskt med

Det är ju ett välkänt faktum att vi med fossil-bränsle-drivna fordon i alla tider över-beskattats i för hållande till investeringar i vägnät mm. Så det är väl inte mer än rättvist att samma ska ske vad gäller elbils-innehavare?? Elbilar är dessutom tyngre så dom beräknas stå för ett större slitage av våra vägar, dom borde kunna räknas som tung trafik och där skulle staten kunna "klämma in" en extra vikt-skatt
En enda buss sliter mer på vägen än om alla som sitter i bussen skulle köra bil. Så slitage biter inte som argument.

• Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
G GulWeb skrev:

Detta betyder att vi troligen får minst 3 toppar per månad, och får då betala effektavgift för ALL el den månaden.

Enda lösningen på detta, är att skilja ut elbilsladdningen helt från el-abbonemanget, så att vi inte påförs en fördubbling av effektkostnaden. Få verkar ha funderat över detta, men omläggningen av debiteringen gör att laddning hemma styr elbilsladdning till kommersiella laddstolpar till ett pris av c:a 6 kr / kWh.

Man kan i efterskott grunna över varför man försökte "göra det rätta" och skaffade el-bilar när helt klart stat och företag vill bestraffa detta. Som tur är har jag en gammal fossilbil, som skall rustas upp så att man har alternativ...

Gullik
Använd batterikraft eller sol för att kapa topparna från nätet
Ladda med lägre maxeffekt över längre tid
Använd energin när effekttoppar beräknas annorlunda (oklart vad det blir för utfall framledes med pågående utredningar).

Den lägst hängande frukten är såklart att ladda med lägre effekt.
Jag laddar min elbil och laddhybrid med 1-fas laddare, 8-16 A dynamiskt beroende på momentan effekt i huset (dvs, laddstyrkan i billaddaren sänks när tvättmaskin eller annan tyngre maskin gör att momentaneffekten närmar sig närmsta föregående effekttopp).

PHEV+BEV har total batteristorlek på 58 kWh, och det körs ca 12 mil per dag i hushållet, motsvarande ca 25 kWh. Det är absolut inga problem att lösa laddning med enbart 3.6 kW eller lägre laddeffekt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Politiskt går det att hävda vad som helst, även sådant som inte är underbyggt av fakta ;)

PS Volvo EX90. 2818 kg!!

• Gilla
Bill Algö och 2 till
  • Laddar…
Det låter som att din värmepump drar hyfsat mycket? Vi har ett hyfsat nybyggt hus (2019/20) på ca. 200m2 med bergvärmepump + FTX och en elbil. Vi har ställt in max laddström till elbilen till 6A 3-fas (ca. 4kW) och har typiska effekttoppar runt 5,5-6kW. Även om vi åker på lite effektavgift så kan vi tajma in hyfsat lågt elpris på nätterna och ändå ha minst 80% i batteriet på morgonen. Vi laddar alltså varje natt till minst 80% d.v.s. vi sprider ut laddningen på elbilen så att vi laddar oftare, fast med lägre effekt, under typiska lågpristider.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Walle85
G GulWeb skrev:

Gullik
Du skulle ju också kunna skaffa en laddbox som det går att ställa in effekten på samt kunna slå av/på via automation. Då kan du se till att den aldrig går över din maxeffekt på bergvärmepumpen samt slår av tillfälligt när bergvärmepumpen kör igång. Vilket gör att den inte höjer dina toppar. Ta det ett steg längre och kolla produktionen från din solcellsanläggning, när du har överskott kan du öka effekten på laddboxen och på så sätt nyttja mer av din egenproducerade el.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En enda buss sliter mer på vägen än om alla som sitter i bussen skulle köra bil. Så slitage biter inte som argument.
Varför inte? Det som borde ingå i vägskatt är ju just slitage, upptagen plats och liknande som inte kan kopplas till förbrukningen. Allt som kan kopplas till förbrukning borde beskattas där, kör man 100 mil om året bör man betala klart mindre än om man kör 1000 mil och det sköts enklast genom att beskatta förbrukning (el/bensin/diesel)

Men sånt som inte enkelt kopplas dit såsom lortigt utsläpp från diesel med taskig rening, stora axeltryck, att 50 bilar tar mer plats på vägen än 1 buss, kostnader för att husera parkerade bilar osv passar bättre i vägskatt. Men det är ju mer än en parameter som måste vägas in för att det ska bli träffsäkert.

Visst, bussen sliter mer på vägen. Men det krävs färre vägar för att hantera samma transporter.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.