Tomture61 Tomture61 skrev:
YES 👍
[länk]

😁😁😁
NO! Men precis som Du blev jag riktigt glad och nöjd enda fram till att jag läste att el-nätägarna fick göra som dom ville. D.v.s. dom är inte tvingade att lägga ner sina våta effekttariffer.
Titta på ett sånt skojeri företag som Elevio t.ex. Dom fortsätter med effekttarifferna.

• Gilla
yaesomi
  • Laddar…
YES 👍
[länk]

😁😁😁
Alltså, för mig blev det billigare, däremot blev det ju ohemult dyrt för tex snabbladdningsstationer för elbilar.

Tomture61
P Peter__1 skrev:
NO! Men precis som Du blev jag riktigt glad och nöjd enda fram till att jag läste att el-nätägarna fick göra som dom ville. D.v.s. dom är inte tvingade att lägga ner sina våta effekttariffer.
Titta på ett sånt skojeri företag som Elevio t.ex. Dom fortsätter med effekttarifferna.
Vet ej vart eller hur du fått fram att nuvarande modell av effekttariff kommer att finnas kvar i Sverige / för elnätsägare 🤔
Effekttarifferna ska göras om av energimarknadsinspektionen .
Dvs. de kommer ej att utformas som det ser ut idag .
Där varje elnätsägare har sin egen modell .

G gmogmo skrev:
Alltså, för mig blev det billigare, däremot blev det ju ohemult dyrt för tex snabbladdningsstationer för elbilar.
Snabbladdare (kommersiella dylika) torde väl redan tidigare haft effektabonnemang, då jag förmodar de har över 63A avsäkring?

YES 👍
[länk]

😁😁😁
Det är bluff nyhet 😌Ellevio försätter med effektarifen , regeringen tog bort kravet för sig själv men låter nätägare bestämma själva.

Tomture61
Y yaesomi skrev:
Det är bluff nyhet 😌Ellevio försätter med effektarifen , regeringen tog bort kravet för sig själv men låter nätägare bestämma själva.
Knepigt , regeringen kommer med en proposition att effektavgifter i sin nuvarande form ska stoppas .
Ändå fortsätter en del att använda just detta .
Hur ska man tolka vad regeringen skriver 🤔

Läser nu slutet på pressmeddelandet att I mellanperioden får de göra som de önskar 🙄🙄🙄

Idag meddelar Mälarenergi att dom går tillbaka till tidigare metod och skippar införd effektavgift, den trodde jag inte skulle komma😮

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Idag meddelar Mälarenergi att dom går tillbaka till tidigare metod och skippar införd effektavgift, den trodde jag inte skulle komma😮
vilken tur !!🌼 Ellevio vill inte stoppa effektavgifter 😌

galento
Fick detta svaret ang effektavgift från ellevio på frågan när de tar bort effektavgiften.

Mälarenergi verkar klart bättre som går tillbaka till tidigare modell.

Hur mycket pengar elnätsbolag totalt får ta ut av sina kunder bestäms av Energimarknadsinspektionen genom den så kallade intäktsramen. Det innebär att elnätsbolagen inte kan öka sina totala intäkter genom att ändra prismodell, till exempel genom att införa effektavgifter. Samtidigt som vi införde effektavgiften sänkte vi den fasta avgiften för många kunder samt den rörliga avgiften för alla kunder.

Önskar dig en trevlig dag.

Med vänliga hälsningar,

Helena
Kundservice Ellevio AB

galento
Denna infon kom från ellevio också , man vill alltså avvakta myndigheters utredningar. Tydligen har ellevio då sämre kapacitet än Mälarenergi som kan gå tillbaka till den tidigare modellen.

[td]Information till dig som är effektkund[/td]
[td] Regeringen har idag meddelat att kravet på införandet av effektavgift behöver skjutas upp. Samtidigt får tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen i uppdrag att se över modellen. Ett nytt förslag väntas senast den 12 april 2027.

Vad betyder det för dig som kund?

Beskedet innebär i nuläget ingen förändring för dig. Vi införde effektavgift utifrån den föreskrift som gällde när avgiften infördes. Vi kommer därför att avvakta myndighetens utredning innan vi tar ställning till eventuella förändringar av prismodellen
[/td]

ClasseClas
galento galento skrev:
Denna infon kom från ellevio också , man vill alltså avvakta myndigheters utredningar. Tydligen har ellevio då sämre kapacitet än Mälarenergi som kan gå tillbaka till den tidigare modellen.

[td]Information till dig som är effektkund[/td]
[td] Regeringen har idag meddelat att kravet på införandet av effektavgift behöver skjutas upp. Samtidigt får tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen i uppdrag att se över modellen. Ett nytt förslag väntas senast den 12 april 2027.

Vad betyder det för dig som kund?

Beskedet innebär i nuläget ingen förändring för dig. Vi införde effektavgift utifrån den föreskrift som gällde när avgiften infördes. Vi kommer därför att avvakta myndighetens utredning innan vi tar ställning till eventuella förändringar av prismodellen
[/td]
Ellevio hintar om att de kan införa en förändrad modell tidigare än april 2027.
https://www.ellevio.se/nyheter/pressmeddelanden/ellevio-vantar-inte-till-april-2027/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.