7 747 läst ·
117 svar
8k läst
117 svar
Effektavgifter = Elbils-skatt
Många kanske får en sådan bild pga att vad jag hört är många hyrbilar just elbilar.pacman42 skrev:
Jag flyger inte särskilt mycket privat, men med jobbet. Så jag tror du får nyansera "flyfgesor" vs "elbilsägande" en del här. Grannarna som inte har elbilar flyger mer privat än vad jag gör.
Nu kan man inte ta hur det ser ut hos mig som facit, men jag ser att bekantskapskretsen i mitten av medelklassen har en stor tendens att flyga till både på solsemester och till en skidsemester varje år. Mina barn har aldrig ens åkt skidor eller varit på solsemester.
Poängen är att man nog får nyansera detta en hel del. Att dra slutsatsen att det är ett stort överlapp mellan elbil och flygresor är säkerligen inte helt korrekt, det är nog ännu fler som inte har elbil som åker flygplan på semestern.
Hade en Amerikan på besök som hade tydligen riktigt fått leta efter fossilbil när personen ville hyra bil 😂 jadu ni vet amerikaner med sina fossilbilar och automat måste det vara 😂 ifrågasatte lite varför personen ville just ha en fossil, skulle tydligen köra runt så mycket (ej tid att ladda) 🤔
Och diktaturer. Icke EU länder måste ju stöttas!H hablam skrev:Man har ju länge pratat om att en stor del av bilskatten går till att reparera vägarna som man sliter på med sin bil, en tyngre bil sliter mer och det var därför vi hade vikt baserad skatt förr. En elbil är generell tyngre än en motsvarig bensin/dieselbil. Borde inte båda beskattas likvärdigt? Fossilbilsförare betalar dessutom en enorm mängd skatt på det bränsle som tankar med så därför är det inte mer än rätt att man beskattar elen som bilen tankas med.
Kom på tänka att det är lustigt att en viss parti som just tjatat om utlandsbidrag och att pengar mjölkas från Sverige. Just stöttar fossilindustrin och pengamjölkningen 😂🤔
Men visst jag kan ju ha fel. Nån kan ju rätta mig om vi verkligen har en egen oljerink som är 100% svenskägd och räcker till att försörja oss med olja! Som våra elkraftverk gör.
Ps. Det enda jag kan komma på är Preem "HVO100" men den har ju en helt annan prislapp sen och räcker nog inte försörja hela fordonsflottan om alla ska köra diesel.
Dessutom kräver en fossilbil även motoroljebyten lite oftare än elbil. Javisst finns det olja även i elbil, men betydligt mindre mängder.
Till elbil kan man ju själv vara en microproducent och göra elen till med solpaneler sommartid.
Undra hur det är med etanolbilar, går dessa köra med "hemkört" och vad blir kostnaden då?
Ps2. Sen vet jag inte hur en bil som är tankat med HVO100 beter sig i Norrland när det är -36 ute.
Elbilen fungerade galant, visst mindre räckvidd och mer laddtid, men den gick köra!
Redigerat:
Mina barn kan ha skidsemester utanför dörren. Behövs ingen flyg eller bil till det 😅 då jag redan bor i Norrland!pacman42 skrev:
Jag flyger inte särskilt mycket privat, men med jobbet. Så jag tror du får nyansera "flyfgesor" vs "elbilsägande" en del här. Grannarna som inte har elbilar flyger mer privat än vad jag gör.
Nu kan man inte ta hur det ser ut hos mig som facit, men jag ser att bekantskapskretsen i mitten av medelklassen har en stor tendens att flyga till både på solsemester och till en skidsemester varje år. Mina barn har aldrig ens åkt skidor eller varit på solsemester.
Poängen är att man nog får nyansera detta en hel del. Att dra slutsatsen att det är ett stort överlapp mellan elbil och flygresor är säkerligen inte helt korrekt, det är nog ännu fler som inte har elbil som åker flygplan på semestern.
Däremot behöver vi ju bil till annat. Så även flyg då bla sjukvården är körd i botten här! Blir tydligen billigare flyga ner folk till Stockholm än att anställa mer folk till sjukvården här!
Då kan du skaffa Sigenergys AC eller DC laddare som kan ställas in att endast ladda från tex solel. Det fungerar mycket bra för mig, men bilen måste såklart vara hemma när solen lyser. Sen har jag 18kwh batteri också som kan hjälpa till men oftast är det bara solel som jag aktiverar för laddaren.G GulWeb skrev:Jo, jag har en Sigenergy anläggning, men det blir onödigt dyrt att komplettera den.
Man måste fundera över vad man egentligen behöver per dygn , och jag har kommit fram till att man (givetvis) bara behöver ladda så mycket man behöver + en skvätt, och det över typiskt en natt.
Man kan plocka samman ett kit som INTE är kopplat till elnätet och fyller den funktionen till ett relativt skapligt pris. Med styrning kan man ladda TVÅ elbilar helt med solen.
Gullik
Jag som bor i en annan del av Sverige har också fått åka till Stockholm för vård, men med tåg. Jag är ytterst tacksam för det för där fick jag förstklassig vård av en privat vårdgivare till skillnad från den regionala vården i Göteborg som var en ren katastrof.kisumisu skrev:
Mina barn kan ha skidsemester utanför dörren. Behövs ingen flyg eller bil till det 😅 då jag redan bor i Norrland!
Däremot behöver vi ju bil till annat. Så även flyg då bla sjukvården är körd i botten här! Blir tydligen billigare flyga ner folk till Stockholm än att anställa mer folk till sjukvården här!
Men nu glider vi långt ifrån ämnet.
Elbilar är framtiden och att motverka lösningar (om än lite) som motverkar dessa är inte att rekommendera.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Men hur ser modellen ut? Är det full effektavgift dygnet runt, året runt?G GulWeb skrev:I vårt hus (som f.ö. har solpaneler) är förbrukningen i genomsnitt 1000 w + värmepump. Huset är ganska stort, och värmen sköts av en bergvärmepump, men högsta effekttopp ligger på 5.5 kW . Om vi laddar en elbil från vårt ladduttag stiger förbrukad effekt till 11 kw, eller kanske t.o.m. högre trots att detta är en väldigt låg effekt relativt kommersiella laddstolpar.
Om effektavgift inte räknas på natten så är det väl bara att ladda bilen då?
Hur fort behöver du ladda bilen egentligen, eftersom du jämför med kommersiella laddstolpar? 11 kW räcker för att ladda en bil från tom till full över natten. Det är intressant om man kommer hem med tomt batteri och ska åka 40 mil dagen därpå. För normal körning så räcker det alldeles utmärkt att ladda långsammare.
Troligen?G GulWeb skrev:
Enda sättet att inte få tre toppar är att bara köpa el 2 dagar på månaden, eller färre.
Hur ska du göra det?G GulWeb skrev:
Ska du köpa ett abonnemang till? Dra in nya ledningar för 100' eller vad det kostar? Då får också betala fast avgift och så effektavgift på båda abonnemangen.
Låter inte vettigt.
Det låter vettigare att titta på modellen och styra laddningen.
Det låter som en förlustaffär.G GulWeb skrev:
Du räknade med 2000 mil om året så då talar vi om 24000 kr om året ungefär. Det lär knappast vara billigare än att ladda hemma.
Eller så tar du reda på hur det faktiskt fungerar.G GulWeb skrev:
När du skrev att man laddar hemma med AC i väntan på DC så låter det som att du inte har koll. Någon DC på 150 kW hemma lär du aldrig få.
Jag gillar elbilar, missförstå mig inte. Men vi kan inte subventionera dom och göra dom skattefria, för skatten på alla andra bilar har behövts innan och kommer fortsätta fungera!kisumisu skrev:
Och diktaturer. Icke EU länder måste ju stöttas!
Kom på tänka att det är lustigt att en viss parti som just tjatat om utlandsbidrag och att pengar mjölkas från Sverige. Just stöttar fossilindustrin och pengamjölkningen 😂🤔
Men visst jag kan ju ha fel. Nån kan ju rätta mig om vi verkligen har en egen oljerink som är 100% svenskägd och räcker till att försörja oss med olja! Som våra elkraftverk gör.
Ps. Det enda jag kan komma på är Preem "HVO100" men den har ju en helt annan prislapp sen och räcker nog inte försörja hela fordonsflottan om alla ska köra diesel.
Dessutom kräver en fossilbil även motoroljebyten lite oftare än elbil. Javisst finns det olja även i elbil, men betydligt mindre mängder.
Till elbil kan man ju själv vara en microproducent och göra elen till med solpaneler sommartid.
Undra hur det är med etanolbilar, går dessa köra med "hemkört" och vad blir kostnaden då?
Ps2. Sen vet jag inte hur en bil som är tankat med HVO100 beter sig i Norrland när det är -36 ute.
Elbilen fungerade galant, visst mindre räckvidd och mer laddtid, men den gick köra!
Nä subventioner gör ju att bilsäljare gör bara mer vinst. Är lite som rotbidrag (jag vet rotavdrag) Priset på bilarna måste ner speciellt när dessa är enklare tom göra.H hablam skrev:
Vi behöver även enklare elbilar utan massa entertainment system och elektroniska luckor, bältesträckare etc.
Men skatten, varför ska bilister finansiera allt möjligt, all skatt går ju ändå inte till vägarna?
Lika löjligt som fastighetsskatt!
Sen om vi nu ska ha bilskatten kvar, kan den då inte vara samma för alla?
Idag kommer ju bensinbilar billigt undan vs dieselbilar, men här har vi aldrig nån debatt. Men sen när elbilisten slipper skatt eller har lägre än bensinbilisten då grinar man högjudd om orättvisa! Varför?
Kostar ungefär 20 kr/liter att fånga in och permanent lagra utsläppen från en liter bensin med CCS. Så nej, det är inget "med råge" betalat i bränsleskatt. Tvärtom så subventionerar vi fossil förbränning.Huddingebo skrev:
Kostnaderna för miljön ingår redan med råge i de skatter man lagt på bränslet. CO2 skatt mm
Ja det har fuskats med emissioner historiskt sett. Myndigheterna gjorde inte mycket för att straffa tillverkarna.
Men man skärpte kraven framåt.
Senare EU6 klasser och speciellt kommande EU7 innebär närmast obefintliga utsläpp av NOX mm och mycket små utsläpp av partiklar.
Så pass att utsläpp från däck nu börjar bli ett problem. Och många tunga elbilar har närmast extrema däcksdimensioner.
Är det något fordonsslag som verkligen inte betalar för sig om vi pratar vägslitage så är det lastbilar. Skatten skulle behöva höjas med flera hundra procent för att komma upp i vad personbilar betalar.
Fånga in, ja gud så dumt.E emilvikstrom skrev:
Att de ens funderar på den där skiten.
Men staten tjänar varje år miljardbelopp på bränsleskatter. Skatterna på bensin och diesel är skyhöga och utgör runt hälften av försäljningspriset.
Hade det varit subventionerat hade staten sett till att bränslena hade en "negativ skatt".
Jag använder AC laddare (destination chargers) en hel del även när vi är ute på resande fot. Finns oftas för 3.5 kr/kWh och även hittat 3 kr/kwh.kisumisu skrev: