R Riemann skrev:
Men vad gör ni då på semestern? Ärlig fråga!
Vandrar i naturen, ser på vattenfall och andra fantastiska saker i naturen, tittar på slott och fornlämningar, museer, olika kulturevenemang som konserter och musikaler, provar olika restauranger osv osv.

Att ligga på en strand hela dagen är inte något för oss. Inte heller att vara in skidbacke hela dagen. Vi har lite högre krav på stimulans av hjärnan. Visst är vi på en strand ibland (vi har en strax utanför knuten hemma) och nog händer det att vi gör vinteraktiviteter utomhus också, men det är någon dag i så fall, inte en vecka eller två.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H he-peter skrev:
Jag använder AC laddare (destination chargers) en hel del även när vi är ute på resande fot. Finns oftas för 3.5 kr/kWh och även hittat 3 kr/kwh.
Det brukar jag också göra.

Tyvärr satsas det lite för lite på dessa och alla pratar jämt om snabbladdare och hur snabbt det går osv.

I norra delen av Sverige kan man ju hitta dessa för ca 2-3kr kWh. Helt ok pris faktist.
Här finns inte så många elbilar heller så går ofta hitta ledig laddplats.

Men sen när man kommer till större städer så är det fortsatt bara 2-4 laddplatser och alla såklart upptagna eller så är det ockerpriser på 5kr+ kWh.
Kanske tom både och...vissa elbilister verkar inte alls heller bry sig vad det kostar.

Men nu har vissa börjat höja även här. Fick sist betala 4.50kr i Boden.
Laddade dock ändå min pluginhybrid, fortfarande billigare än bensindrift och fick en bra parkeringsplats.
Laddplatsen har dessutom endast enfas 16A. Gör dock inget när man laddar hybrid.

Lite trist när enkla destination laddare kostar såpass. Speciellt när man själv vet att elen i villan kostar inte så mycket.

Okej att det kostar drifta och man sliter laddboxarna och kanske nån vinst skall göras. Riktigt synd faktist att hotell och andra verksamheter i Sverige inte nappat på iden att erbjuda billig laddning kanske tom utan att gå vinst på själva laddningen (men erbjuda andra tjänster som får folk spendera pengar tex mat. Sen behöver det ju inte vara gratis men sälja elen till inköpspris).

Redigerat:
S SueCia skrev:
För att du ville ha en ny cool elbil såklart. Finns inte en chans att du köpte en elbil för att du ville "göra det rätta" och om du gjorde det, vem har fått dig att tro att du gör det rätta? :O

Jag har en elbil och tycker den är både roligt och skön att köra, men inte fan tror jag att jag gjort "det rätta", högst troligt är miljöpåverkan mångfaldt större med min elbil än med min gamla bensinbil.
Nja, du vet ju inte hur länge jag grunnat över detta. Min första analys av läget kom när jag hade förmånen att få arbeta med forskare i Studsvik, för c:a 50 år sedan. Där fick jag övertyga mig själv om att *solen* är den outtömliga energikällan, och att vi lätt skulle kunna ha billig energi om vi bara lyckades ta vara på den.
Gubbarna vid fikabordet sa: Här är en fickkalkylator, stoppa in följande fakta i den så vet du svaret sedan.

Det tog sedan c:a 40 år innan den industriella utvecklingen fått ned priserna på solceller så att vi kunde börja använda dem. Jag köpte mina första paneler på pall och monterade själv, här var det nog så att jag ville konkurrera med elpriset med alla dess påslag.

Att jag köpte elbil (som jag ångrar p.g.a. den dåliga mjukvaran) berodde på att jag nu blivit så gammal att det inte var plättlätt att meka, reparera och underhålla, så det var dags att byta av personliga skäl. Då föll valet på elbil, då jag hade en skaplig balans mellan inköpt och självproducerad el. Då blir man ju lite sur när man med eget arbete försökt halvera sin energiförbrukning och dessutom dra ned fosilbränslet till noll, men att reglerna ändras hela tiden så att ingen skall kunna gå före utan att bli bestraffad. Allt detta är pragmatiskt, och inte någon vild MP-fantasi.

Och, jo jag köpte för att "göra det rätta", förbruka solens energi i stället för fossil , i efterhand tycker jag nog att resten av samhället, inklusive du, inte tagit klimatförändringarna på allvar, och inte de som bestämmer, utan som motverkar förändring.

Om jag gör mina insatser och du dina, och andra sina, så kan vi nog lyckas leva bättre utan att förstöral så mycket.

GulWeb

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
G GulWeb skrev:
I vårt hus (som f.ö. har solpaneler) är förbrukningen i genomsnitt 1000 w + värmepump. Huset är ganska stort, och värmen sköts av en bergvärmepump, men högsta effekttopp ligger på 5.5 kW . Om vi laddar en elbil från vårt ladduttag stiger förbrukad effekt till 11 kw, eller kanske t.o.m. högre trots att detta är en väldigt låg effekt relativt kommersiella laddstolpar.

Detta betyder att vi troligen får minst 3 toppar per månad, och får då betala effektavgift för ALL el den månaden.

Enda lösningen på detta, är att skilja ut elbilsladdningen helt från el-abbonemanget, så att vi inte påförs en fördubbling av effektkostnaden. Få verkar ha funderat över detta, men omläggningen av debiteringen gör att laddning hemma styr elbilsladdning till kommersiella laddstolpar till ett pris av c:a 6 kr / kWh.

Man kan i efterskott grunna över varför man försökte "göra det rätta" och skaffade el-bilar när helt klart stat och företag vill bestraffa detta. Som tur är har jag en gammal fossilbil, som skall rustas upp så att man har alternativ...

Gullik
Ja, nu har till och med Ellevio ner vikt sig avseende effektavgiften. Och, att jag kallar den Elbils-skatt, beror ju bara på att den endast drabbar elbilsägare fullt ut. Om man vill tvinga folk att köpa elektricitet för 6 kr / kwh, så måste man ju tvinga ut dem till laddstolparna.

Men, nu får vi lite respit , och kan under tiden implementera en laddning som man betalar "up front" och som sedan inte kostar något per månad.

GulWeb

G GulWeb skrev:
Nja, du vet ju inte hur länge jag grunnat över detta. Min första analys av läget kom när jag hade förmånen att få arbeta med forskare i Studsvik, för c:a 50 år sedan. Där fick jag övertyga mig själv om att *solen* är den outtömliga energikällan, och att vi lätt skulle kunna ha billig energi om vi bara lyckades ta vara på den.
Gubbarna vid fikabordet sa: Här är en fickkalkylator, stoppa in följande fakta i den så vet du svaret sedan.

Det tog sedan c:a 40 år innan den industriella utvecklingen fått ned priserna på solceller så att vi kunde börja använda dem. Jag köpte mina första paneler på pall och monterade själv, här var det nog så att jag ville konkurrera med elpriset med alla dess påslag.

Att jag köpte elbil (som jag ångrar p.g.a. den dåliga mjukvaran) berodde på att jag nu blivit så gammal att det inte var plättlätt att meka, reparera och underhålla, så det var dags att byta av personliga skäl. Då föll valet på elbil, då jag hade en skaplig balans mellan inköpt och självproducerad el.

Och, jo jag köpte för att "göra det rätta", förbruka solens energi i stället för fossil , i efterhand tycker jag nog att resten av samhället, inklusive du, inte tagit klimatförändringarna på allvar.

Om jag gör mina insatser och du dina, och andra sina, så kan vi nog lyckas leva bättre utan att förstöral så mycket.

GulWeb
Solen är också energikällan bakom, regn, vind och till viss del kärnkraft så ja...

G GulWeb skrev:
Ja, nu har till och med Ellevio ner vikt sig avseende effektavgiften. Och, att jag kallar den Elbils-skatt, beror ju bara på att den endast drabbar elbilsägare fullt ut. Om man vill tvinga folk att köpa elektricitet för 6 kr / kwh, så måste man ju tvinga ut dem till laddstolparna.

Men, nu får vi lite respit , och kan under tiden implementera en laddning som man betalar "up front" och som sedan inte kostar något per månad.

GulWeb
Medan jag i så fall skulle vilja säga att den drabbar de med direktverkande elvärme värst. Vi som har elbilar kan planera vår laddning, för att planera uppvärmningen så måste du byta uppvärmningssystem i huset.

Med det sagt så tycker jag att effekttariffer fortfarande är rätt väg att gå.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
S
G GulWeb skrev:

Att jag köpte elbil (som jag ångrar p.g.a. den dåliga mjukvaran) berodde på att jag nu blivit så gammal att det inte var plättlätt att meka, reparera och underhålla, så det var dags att byta av personliga skäl. Då föll valet på elbil, då jag hade en skaplig balans mellan inköpt och självproducerad el. Då blir man ju lite sur när man med eget arbete försökt halvera sin energiförbrukning och dessutom dra ned fosilbränslet till noll, men att reglerna ändras hela tiden så att ingen skall kunna gå före utan att bli bestraffad. Allt detta är pragmatiskt, och inte någon vild MP-fantasi.

Och, jo jag köpte för att "göra det rätta", förbruka solens energi i stället för fossil , i efterhand tycker jag nog att resten av samhället, inklusive du, inte tagit klimatförändringarna på allvar, och inte de som bestämmer, utan som motverkar förändring.

GulWeb
Fin historia, och man förstår att du tycker tekniken är rolig, det gör jag med.

Men finns inte en chans att jag tror att alla dessa batterier är bättre för miljön än förbränningsmotorerna. Det enda är att det är mycket lättare att skicka smutsen till utvecklingsländer och sen blunda för hur det hanteras där.

Så absolut, ur ett lokalt perspektiv gör man en insats, i ett globalt perspektiv, nja, ingenting alls skulle jag säga.

G GulWeb skrev:

GulWeb
Ledsamt att höra....
Håller delvis med dig.
Jag kommer nog att avvakta med elbil till dess "infotainment" och skärmhysterin har lagt sig.
Tycker det verkar finnas sådana tongångar inom fordonsindustrin på senare tid.
Har en E-klass idag som jag stortrivs med. Otrolig komfort och billig att ha.

När man jobbar framför skärmar dagarna i ändå och bråkar med illa fungerande mjukvaror är det sista man vill ha som bil en bil med en massa skärmar och dassig mjukvara.
Mercedes nyare elbilar får mig att må illa.

kisumisu
S SueCia skrev:
Så absolut, ur ett lokalt perspektiv gör man en insats, i ett globalt perspektiv, nja, ingenting alls skulle jag säga.
Ingenting, tänk allt fraktande av olja?!
Man gör sig också mindre beroende av diktaturer, visst Norge kanske inte är diktatur (men allt det övriga inklusive USA och de styr nog norska oljepriset också).

Men det klart elbilar sina nackdelar också. Men en sak som jag inte förstår med det svenska skattesystemet är att varför gynnar man mest bensinbilar?

Tom in i de sista, ta det här med t ex pluginhybrid varför är det samma skatt som i en elbil?

Sedan det här med dieselskatt argumenten att den drar mindre ja och då ska jantelagen göra sitt....

Medans elbilar och dieselbilar 🤔:

Elbilister ska betala högt pris på allmänna stolpar laddning. Där laddar inga pluginhybrider.

Diesel är dyrare än bensin. Det vet väl redan alla vid det här laget!

Egentligen inte konstigt att det säljs så många pluginhybrid i Sverige.

Drar som en diesel och kan köras korta sträckor som en elbil. Sedan samma skatt som elbil. Dubbla drivlinor, dubbla problem och biltillverkarna jublar såklart.....

kisumisu kisumisu skrev:
Ingenting, tänk allt fraktande av olja?!
Man gör sig också mindre beroende av diktaturer, visst Norge kanske inte är diktatur (men allt det övriga inklusive USA och de styr nog norska oljepriset också).

Men det klart elbilar sina nackdelar också. Men en sak som jag inte förstår med det svenska skattesystemet är att varför gynnar man mest bensinbilar?

Tom in i de sista, ta det här med t ex pluginhybrid varför är det samma skatt som i en elbil?

Sedan det här med dieselskatt argumenten att den drar mindre ja och då ska jantelagen göra sitt....

Medans elbilar och dieselbilar 🤔:

Elbilister ska betala högt pris på allmänna stolpar laddning.

Diesel är dyrare än bensin.

Egentligen inte konstigt att det säljs så många pluginhybrid i Sverige.
Drar som en diesel och kan köras korta sträckor som en elbil och sedan samma dkatt som elbil. Dubbla drivlinor dubbla problem och biltillverkarna jublar.....
USA, Kanada och EU/EES är tillsammans självförsörjande på olja. USA och Kanada är nettoexportör er och vi i Europa importerar. Det är främst Asien som blir lidande av Irakkriget. Det har naturligtvis Trump koll på...

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
USA, Kanada och EU/EES är tillsammans självförsörjande på olja. USA och Kanada är nettoexportör er och vi i Europa importerar. Det är främst Asien som blir lidande av Irakkriget. Det har naturligtvis Trump koll på...
Såklart och då ska ju även herr Trump göra allt för att alla ska bli beroende av USA.

Är ju redan så i data och mobilvärlden du väljer mellan pest eller kolera. När det gäller programvara.

När det kommer sen till teknik delar är vi ju beroende av just asien.

Sen har vi även herr Putin som vill göra liknande saker.

Ironiskt nog är både USA och Ryssland Oljeländer och vill fortsätta med det.
Medans länder som Kina har börjat mer med det här med EL och batterier. Men som båda nu vill ungefär stoppa.

Även EU vill stoppa, bölar om att all bilindustri försvinner. Var och är aldrig sånt här bölande när det gäller var den senaste Iphonen eller för den delen Nokia, Ericsson, Luxor, Salora, Finlux....är tillverkad!

Ska bli intressant se hur Jolla phone blir är folk tillräckligt intresserade att få en EU produkt. Nackdelen kommer nog bli Bankid och kameratillverkare (de slickar ju åt ett visst håll). Förlåt för offtopic.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Såklart och då ska ju även herr Trump göra allt för att alla ska bli beroende av USA.

Är ju redan så i data och mobilvärlden du väljer mellan pest eller kolera. När det gäller programvara.

När det kommer sen till teknik delar är vi ju beroende av just asien.

Sen har vi även herr Putin som vill göra liknande saker.

Ironiskt nog är både USA och Ryssland Oljeländer och vill fortsätta med det.
Medans länder som Kina har börjat mer med det här med EL och batterier. Men som båda nu vill ungefär stoppa.

Även EU vill stoppa, bölar om att all bilindustri försvinner. Var och är aldrig sånt här bölande när det gäller var den senaste Iphonen eller för den delen Nokia, Ericsson, Luxor, Salora, Finlux....är tillverkad!

Ska bli intressant se hur Jolla phone blir är folk tillräckligt intresserade att få en EU produkt. Nackdelen kommer nog bli Bankid och kameratillverkare (de slickar ju åt ett visst håll). Förlåt för offtopic.
Trump är övergående, en svacka i allt vad vi har gemensamt.
På lång sikt kommer USA att vara en otroligt viktig partner.
Denna period vi är inne i nu kommer att ses som en parentes om 10år

Huddingebo Huddingebo skrev:
Trump är övergående, en svacka i allt vad vi har gemensamt.
Tänk på Chavez i Venzuela och Peron i Argentina. Bägge demokratiskt valda men ställde till med sådan oreda i ekonomin att länderna släpat efter omvärlden i decennier efteråt. Jo, militärjuntan i Argentina och Maduro i Venezuela förstörde landet ännu mer, men de var inte demokratiskt valda.

Relationen mellan USA och Europa kan mycket väl förbli som den är nu under lång tid. Om USA anfaller Grönland kan den bli sämre.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Tänk på Chavez i Venzuela och Peron i Argentina. Bägge demokratiskt valda men ställde till med sådan oreda i ekonomin att länderna släpat efter omvärlden i decennier efteråt. Jo, militärjuntan i Argentina och Maduro i Venezuela förstörde landet ännu mer, men de var inte demokratiskt valda.

Relationen mellan USA och Europa kan mycket väl förbli som den är nu under lång tid. Om USA anfaller Grönland kan den bli sämre.
Grönland kommer aldrig att invaderas och Trump är redan nu passé, totalt rökt som ledare.

pacman42 pacman42 skrev:
Kilometerskatt finns redo att sjösätta, men inte inför ett val...
Perfekt, och baserad på bilens vikt och driveffekt blir det en rättvis slitageavgift.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.