Jag har inte läst alla inlägg i tråden. Men ett tips till alla som ska köpa ett hus:
Ta dit en firma som filmar avloppen åt dig, från alla handfat, vask, toa m.m hela vägen ut till gatan eller om det är egen avloppslösning.

Det kostar ca 5000kr och är lätt värt det då man t.ex. kan upptäcka denna typ av fel.

Vi gjorde det när vi köpta hus och då hittades bland annat lite leksaker i infiltrationsrören som gick att avlägsna genom att backspola till brunnen.

Jag undrar om det inte finns en marknad för besiktningar som inkluderar el och vvs istället för att göra friskrivningar.

Nuvarande ordning är ju lite som att man utlovar kontroll av bildäck, men friskriver sig från däcktryck och mönsterdjup.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag undrar om det inte finns en marknad för besiktningar som inkluderar el och vvs istället för att göra friskrivningar.
Det finns ju, alla besiktningar kan fås med tillägg men folk begriper inte att det kan behövas.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns ju, alla besiktningar kan fås med tillägg men folk begriper inte att det kan behövas.
Kan de? Anticimex skriver:

Följande delar ingår inte, dessa bör kontrolleras av fackman inom respektive område:
  • El-, ventilations-, värme-, vatten- och sanitetsinstallationer
  • Skorsten, eldstäder och värmepanna

H HenrikHuslöse skrev:
Kan de? Anticimex skriver:

Följande delar ingår inte, dessa bör kontrolleras av fackman inom respektive område:
  • El-, ventilations-, värme-, vatten- och sanitetsinstallationer
  • Skorsten, eldstäder och värmepanna
Anticimex är inte ett seriöst besiktningsföretag, dom borde hålla sig till skadedjursbekämpning.

Anledningen till att dom inte har det är nog att deras " dolda-fel försäkring" inte täcker något av detta.

Seriösa besiktningsföretag ( ett snabbgooglat antal exempel nedan) har:

Som ett tilläggsuppdrag kan du även beställa en okulär besiktning av installationer som till exempel ventilation, VVS, el och brandskydd.
https://fsthusbesiktningar.se/hur-gar-en-overlatelsebesiktning-av-hus-till/

Tilläggstjänster (vanliga vid husköp)
Många kunder väljer att komplettera med:

Fuktmätning
Riktad fuktindikering och fuktmätning i riskkonstruktioner, våtrum, vind eller krypgrund.

Okulär installationskontroll
Översiktlig kontroll av el, VVS, uppvärmning och ventilation.

Priskalkyl och åtgärdsunderlag
Rådgivande underlag inför renovering eller som stöd i förhandling.
https://besiktningshuset.se/tjanster/overlatelsebesiktning-villabesiktning

Komplettera med installationsbesiktning
För en mer heltäckande bedömning av fastigheten rekommenderar vi även en installationsbesiktning, där vi kontrollerar tekniska system som el, VVS och ventilation. Detta kan bokas tillsammans med överlåtelsebesiktningen till ett paketpris
https://m-bygginstallation.se/overlatelsebesiktning/
.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Anticimex är inte ett seriöst besiktningsföretag, dom borde hålla sig till skadedjursbekämpning.
Men de är störst på marknaden?

Försäkringsbolaget bedömde först att väggen i källaren som drabbats av vattenskada kunde torka av sig själv, och att jag bara behövde använda min egen avfuktare, så de stängde ärendet och lämnade det till mig att hantera .
Men helt plötsligt ringde de upp och erbjöd sig att skicka ut Polygon för att torka väggen med rejäla maskiner. Vilken tur man har 😁

Är det någon av er som jobbar på försäkringsbolaget och pratade med dem för att få dem att ändra sig 😂? Stort tack till dem för detta steg!

Fairlane
D Dilato skrev:

Anledningen till att dom inte har det är nog att deras " dolda-fel försäkring" inte täcker något av detta.

Seriösa besiktningsföretag ( ett snabbgooglat antal exempel nedan) har:

Som ett tilläggsuppdrag kan du även beställa en okulär besiktning av installationer som till exempel ventilation, VVS, el och brandskydd.
[länk]

Tilläggstjänster (vanliga vid husköp)
Många kunder väljer att komplettera med:

Fuktmätning
Riktad fuktindikering och fuktmätning i riskkonstruktioner, våtrum, vind eller krypgrund.

Okulär installationskontroll
Översiktlig kontroll av el, VVS, uppvärmning och ventilation.

Priskalkyl och åtgärdsunderlag
Rådgivande underlag inför renovering eller som stöd i förhandling.
[länk]

Komplettera med installationsbesiktning
För en mer heltäckande bedömning av fastigheten rekommenderar vi även en installationsbesiktning, där vi kontrollerar tekniska system som el, VVS och ventilation. Detta kan bokas tillsammans med överlåtelsebesiktningen till ett paketpris
[länk]
.
En okulär besiktning av elen som tillägg?
Det brukar väl ingå i den vanliga besiktningen, åtminstone vet jag att det stått saker som "propphuv saknas", "uttag löst", "elen av äldre skick, vidare undersökning rekommenderas". Det är väl ungefär det man får av en okulär besiktning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.