Thomas59
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja vi säger samma sak, d v s det som står rakt upp och ned i lagtexten. Ett dolt fel kan endast gälla prisavdrag för något som var fel vid köpet. När TS köpte fastigheten fanns ingen fuktskada. Han kan således inte få ersättning för detta. Han kan få ett prisavdrag om avloppsrören utgjorde ett dolt fel vid köpet och då alltså just för rören. Inte för att han senare fick en vattenskada som han själv orsakade (med hjälp av rören). Om nu inte säljaren varit försumlig eller utfäst att rören var i ett utmärkt skick.
Hmm. Hypotetiskt, om felet, de ”dolda” avloppsledningarna, orsakade stoppet och översvämningen/fuktskadan, kan köparen kräva ersättning även för vattenskadan, även om skadan skedde efter tillträdet givet att skadan orsakades av det felaktiga avloppet.

Köparen kan dock inte kräva skadestånd för indirekta/utomstående följdskador, exempelvis olägenheter, tillfälligt anordnat badrum eller skadad egendom. För det krävs att säljaren varit försumlig, eller gjort specifika utfästelser.

Det blir förståss en gränsdragningsfråga men lagtexten är ganska tydlig iaf vad gäller den direkta skadan. Ingen försumlighet krävs.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Thomas59 Thomas59 skrev:
Hmm. Hypotetiskt, om felet, de ”dolda” avloppsledningarna, orsakade stoppet och översvämningen/fuktskadan, kan köparen kräva ersättning även för vattenskadan, även om skadan skedde efter tillträdet givet att skadan orsakades av det felaktiga avloppet.
Var hittar du stöd för detta?

Thomas59 Thomas59 skrev:
Köparen kan dock inte kräva skadestånd för indirekta/utomstående följdskador, exempelvis olägenheter, tillfälligt anordnat badrum eller skadad egendom. För det krävs att säljaren varit försumlig, eller gjort specifika utfästelser.
Står inget om "följdskador" i lagtexten.

Thomas59 Thomas59 skrev:
Det blir förståss en gränsdragningsfråga men lagtexten är ganska tydlig iaf vad gäller den direkta skadan. Ingen försumlighet krävs.
Nej så står det inte i lagtexten. Här är lagtexten:

Skärmavbild 2026-08-22 kl. 13.06.04.png

• Gilla
LennartMimmi och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är nog att olika personer har olika syn på vad som är begriplig logik. Många verkar se det som begriplig logik att man kan få ersättning för dolt fel bara för att man inte såg felet.
Ursäkta men det är inte alls så säkert att det omöjligt hade kunnat bedömas som dolt fel som vissa här inne påstår. Vi känner nog de flesta här till vad lagen säger och gör olika bedömningar, jag är mer skeptisk till dom som uttalar sig tvärsäkert här än de som tvekar

D
Tänk positivt: du kan återerövra utrymmet och få nästan två kvadratmeter badrumsyta mer.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Kanske för mycket begärt i detta läge men vore intressant om du kan beskriva lite mer detaljerat vad som hänt?

Är avloppet/avloppsröret på bilden endast från badkar/handfat i badrummet och/eller wc-avlopp? Var skedde läkaget, i skarven till gjutjärnsröret? Är det en gammal golvbrunn vi ser på bilden vid skarven? Vad finns under gäst-wc, källare, undervåning? Vad är det för konstruktion som är fuktskadad, trä, isolering, murade delar annat? Är fuktskadan svåråtkomlig? Tog det lång tid innen ni upptäckte läkaget?

Alltid besvärligt med översvämning och fuktskador så hoppas för din skull att skadorna ändå är begränsade och inte kommer från wc.

Edit: ser att du hann beskriva lite mer medan jag skrev.
Det är bara avloppet från badkaret som går till den "magiska" golvbrunnen i det dolda utrymmet. Själva läckaget hände där inne och rann ner längs stenväggen till källaren och förrådet under trappan (som jag kallar "tunneln" 😉) allt ligger liksom staplat ovanpå varandra, så vi hittade blött golv nere i förrådet i källaren.

Ja, det är ett gammalt gjutjärn brunn. När jag stack ner handen kände jag en "ficka ? " i botten på brunnen, fick knappt in fingrarna där under för att göra rent. Det heter väl vattenlås, eller? (förlåt att jag är helt novis på det här, har bott i lägenhet hela mitt liv , så det här är första gången jag ser en sån här brunn. Jag hade två liknande i tvättstugan i källaren som byttes ut redan under de första sex månaderna jag bodde här).

Under gästtoaletten är det källare, eller snarare förrådet under trappan (eller "tunneln" så kallar jag det 😉). Den fuktskadade delen är stenväggen i källaren . är livrädd att träreglarna bakom mexiteglet har tagit skada eller att vattnet har nått dem. . Det är därför jag har bokat en tid med Anticimex för en ordentlig och detaljerad koll på träreglarna.

En av väggarna till toan och det dolda utrymmet är faktiskt husets yttervägg, där det sitter träreglar med mexitegel utanpå. Jag upptäckte skadan av en slump när vattenskadan väl var ett faktum och jag tog bort träpanelen. Den var ganska ny och uppsatt av den tidigare ägaren, för den var inte alls lika gammal som resten av panelerna i källaren. Ägaren har till och med erkänt att det var han som bytte den. Varför han rev ner den gamla och satte dit en ny? Ja, det kan man ju undra vad som låg bakom det...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dani Sam Dani Sam skrev:
Ja, det är ett gammalt gjutjärn brunn. När jag stack ner handen kände jag en "ficka ? " i botten på brunnen, fick knappt in fingrarna där under för att göra rent. Det heter väl vattenlås, eller? (förlåt att jag är helt novis på det här, har bott i lägenhet hela mitt liv , så det här är första gången jag ser en sån här brunn. Jag hade två liknande i tvättstugan i källaren som byttes ut redan under de första sex månaderna jag bodde här).
Så här ser en gammal gjutjärnsgolvbrunn ut i genomskärning:

Skärmavbild 2026-08-22 kl. 15.51.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste rensas regelbundet, typ varannan månad om den inte ska börja äckla igen och flödet bli långsammare och långsammare.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Om röret är rimligt lättåtkomligt även längre ner så passa på och byt det.

Om det har läckt länge så finns det nog risk för skador längre ner. Men det är ju inte alls omöjligt att läckan orsakades av något stopp som fick vattnet att stiga och först då läckte det. I så fall kanske allt är bra när det har torkat upp.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jellygoose Jellygoose skrev:
Ursäkta men det är inte alls så säkert att det omöjligt hade kunnat bedömas som dolt fel som vissa här inne påstår. Vi känner nog de flesta här till vad lagen säger och gör olika bedömningar, jag är mer skeptisk till dom som uttalar sig tvärsäkert här än de som tvekar
Rent krasst rör det sig ju om nånting som sitter bakom en inspektionslucka (galler). Även om inspektionsluckan inte sitter öppet på väggen så är ändå poängen att underlätta underhåll, inte för dölja nåt (även om det ser lite latjo ut i det här fallet)

• Gilla
Dani Sam
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Rent krasst rör det sig ju om nånting som sitter bakom en inspektionslucka (galler). Även om inspektionsluckan inte sitter öppet på väggen så är ändå poängen att underlätta underhåll, inte för dölja nåt (även om det ser lite latjo ut i det här fallet)
Det hela hänger på ifall det ingår i undersökningsplikten för detta specifika huset (sett till skick och omständigheter) att hänga av lådor i kommoden för att inspektera väggen bakom eller ej. Det är en bedömningsfråga och någon som påstår annat har inte läst lagtexten.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Det hela hänger på ifall det ingår i undersökningsplikten för detta specifika huset (sett till skick och omständigheter) att hänga av lådor i kommoden för att inspektera väggen bakom eller ej. Det är en bedömningsfråga och någon som påstår annat har inte läst lagtexten.
Jo, om det suttit på nåt helt ologiskt ställe hade det kunnat ifrågasättas, men i det här fallet sitter ju luckan samlat med VA för handfatet, och man behöver lyfta ut lådorna för komma åt det.
Det är lite udda att det är just en golvbrunn där inne, men andra typer av VVS kopplingar är ju vanligt. Nu ska såna utrymmen tåla fukt om det blir läckage, men det är väl tveksamt om såna regler fanns när det där utrymmet gjordes (det är väl den biten som skulle kunna gå som dolt fel möjligen).

Vi har en liknande lösning i vår tvättstuga där en fördelare för tappvatten sitter bakom en lucka under vasken (tillsammans med vaskens VA).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hur brukar man rensa en sån här gammal gjutjärnsgolvbrunn? När jag sticker ner handen känner jag järn i botten med en grop eller ficka som drar åt höger. Jag kommer knappt åt med fingrarna och det är helt omöjligt att få ner en rensspiral eller någon ståltråd. (Även om det här stället kanske inte är det rätta stället att diskutera såna här grejer på).
Tror ni att ett spolföretag kan hjälpa till med det här? 😔

Dani Sam Dani Sam skrev:
Hur brukar man rensa en sån här gammal gjutjärnsgolvbrunn? När jag sticker ner handen känner jag järn i botten med en grop eller ficka som drar åt höger. Jag kommer knappt åt med fingrarna och det är helt omöjligt att få ner en rensspiral eller någon ståltråd. (Även om det här stället kanske inte är det rätta stället att diskutera såna här grejer på).
Tror ni att ett spolföretag kan hjälpa till med det här? 😔
Det brukar finnas en rensplugg.

568550-a59bf1db1296b689ec05ed5fd1899678.jpg
Skapa konto

• Gilla
Dani Sam
  • Laddar…
När vi hade den typen av golvbrunn (fyra stycken) så spolade jag ibland med trädgårdslangen ibland med vinklat munstycke till högtryckstvätten.
Jag spolade inunder flärpen/tungan.

1787423207047.jpeg

1787423349588.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Dani Sam
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det brukar finnas en rensplugg.

[bild]
Ingen plugg kunde jag hitta .

• IMG_2831.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2839.jpeg
    Skapa konto
Fairlane
Jag tror ärligt talat att många missar en viktig del, nämligen hur det hade påverkat köpeskillingen. Dvs det är inte bara om det inte går att se direkt eller om det ingår i undersökningsplikten, utan också hur det hade påverkat köpeskillingen om felet varit känt.

Säg att priset på fastigheten hade sjunkit med 100' om det varit känt, så är det en väsentlig skillnad om köpeskillingen ligger på 1 miljon, men kanske inte om den ligger på 10 miljoner.

Jag har för övrigt inte kommenterat eller påstått att det omöjligt skulle kunna bedömas som dolt fel.

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.