J JohanLun skrev:
Rimligen borde en lastzon fungera för en ensam förare som ska lasta eller lämna en vara eller hämta en passgerare? Dvs som nån skrev, man kan inte käka pizza men rimligen måste man väl tex kunna frakta upp en torktumlare och en tvättmaskin till 8e våningen, dvs en hissresa upp och ned...

Jag kan förstå att de kanske inte kan fixa detta, är kassasystemet trasigt så är det, men man tänker att de borde försöka kunna lösa med swish eller liknande. Man borde ju, även för sin egen skull, ha en uttänkt backup. Själv har jag OFTA kort från två banker, men inte alltid med krediten full.

Man tänker att de tex kunde ta på faktura?

Sen är det väl ibland personalen och ibland direktiv från företaget som gör att det inte funkar.
Jag har flera kort, MasterCard, Visa och betal kort (Maestro) från två banker, min fru hade också flera kort inklusive mobilen. Inget fungerande. Backup var kontanter.

Ta på faktura är inte så enkelt om man inte är känd i affären (absolut värst i storstäder), stora affärskedjor och bor i utlandet.

SWISH är svårt/omöjligt att få om man bor i utlandet och inte har en svensk bank. WERO, en europeiskt variant till SWISH, kommer kanske att kunna användas i framtiden.

Köper nu nästan utan undantag allt på en lokal bygghandel. Där hämtat jag det jag behöver och skriver upp det.

Innan jag åker hem igen, betalat jag allt på en gång. Fungerar inte kortbetalning, kan också vara för mycket utan att ändra limiten (normalt satt till 1500 EUR) på kortet kan jag betala per faktura.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det är rätt kundorienterat att kunna hantera partneringskostnaderna genom att klicka på en skärm i bilen utan att ens behöva kliva ut. Att gräva fram ett plastkort och dra det på rätt ställe är väldigt besvärligt och hör till det förgångna. 😉
Det tycker, som sagt, inte jag. Att dra fram ett kort går, för mig, snabbare än att ta fram telefonen, välja parkeringsapp, och starta valda app.

Det är sällan jag parkerar utan att gå ur bilen …

Jag ogillar dessutom all registrering som görs när man parkerar. Kortbetalning innebär numera också viss registrering. Det var bättre när man fick en parkeringsbiljett att lägga vid framrutan. Då behövde ingen registrera vare sig mitt telefonnummer eller bilregistreringsnumret.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det är rätt kundorienterat att kunna hantera partneringskostnaderna genom att klicka på en skärm i bilen utan att ens behöva kliva ut. Att gräva fram ett plastkort och dra det på rätt ställe är väldigt besvärligt och hör till det förgångna. 😉
Vi väntar nu bara på att ICA, COOP, Lidl, Willys och andra gör egna appar som man måste använda för att betala i deras butiker.

Samt att alla vårdcentraler inför egna betalappar.

P
P polaris78 skrev:
8-9 av 10 kom i bil och numera får parkera överallt för man tappat det som det fanns störst behov av på platsen.
Lösningen på sådana problem brukar vara att bygga nya köpcentrum en bra bit utanför stadskärnan.
Att bilanpassa städerna tycks vara tabu att ens viska om.

P
S Sir Duke skrev:
Jag har ingen aning. Detta hände för cirka 10 år sedan. Jag har inte hört att något liknande skulle ha hänt igen. Alltså att passagerarna blivit avstängda när tekniken strulat.
Om det var en engångshändelse så kanske någon lärde sig något av debaclet. Tågbolagen borde förstås ha ett förberett samarbete för att klara av dylika situationer.

P
T TommyStrandberg skrev:
SWISH är svårt/omöjligt att få om man bor i utlandet och inte har en svensk bank. WERO, en europeiskt variant till SWISH, kommer kanske att kunna användas i framtiden.
Jag tycker att Europa borde införa M-PESA. Det är ett mycket välfungerande mobiltelefonbaserat betalsystem som finns i cirka åtta länder i östra och centrala Afrika. M-PESA drog igång fem år innan Swish.
Swish finns enbart i Sverige …

P
P pmd skrev:
Lösningen på sådana problem brukar vara att bygga nya köpcentrum en bra bit utanför stadskärnan.
Att bilanpassa städerna tycks vara tabu att ens viska om.
jo lite det jag menar att befintliga köpcentrum och stadskärnor även där bilen är det enda vettiga och till 95% det vanligaste färdmedlet så ska det byggas om mot att alla cyklar och går.. helst ska vägen smalnas av till knappt möjligt att mötas och trottoaren där man aldrig ser mer än 1 människa åt gången ska vara 6-7-8 M bred..

Man lever i nån fantasi av att man bygger för en storstad men tar ingen hänsyn till verkligheten på platsen

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.