Alfredo Alfredo skrev:
Kan borgenären välja att ta tvisten till domstol, skulle jag uttrycka det som.
Semantik. Det är Kronofogden som tar tvisten till domstol men det är sökanden som väljer om det ska ske, skulle jag uttrycka det som.

Ansökan om betalningsföreläggande innebär en i sammanhanget ej försumbar avgift så är man inte inställd på att ta det vidare till domstol avstår man nog från betalningsföreläggandet till att börja med. Kan tillägga att jag har noll koll på hur ofta det här sker för så små belopp som parkeringsböter. Väldigt sällan, skulle jag tro.

Alfredo Alfredo skrev:
Kan borgenären välja att ta tvisten till domstol, skulle jag uttrycka det som.
W Weimik skrev:
Semantik. Det är Kronofogden som tar tvisten till domstol men det är sökanden som väljer om det ska ske, skulle jag uttrycka det som.
Jag tycker vi verkar fullkomligt eniga! 😉🤓

Min poäng var att det inte är någon självklarhet att det går vidare till domstol om man bestrider ett betalningsföreläggande, vilket din text nedan lätt kan ge intrycket av:
W Weimik skrev:
Om du bestrider går det till domstol i Sverige precis som vanligt.

Sittställning Sittställning skrev:
Vad har du för erfarenhet av inkasso utomlands? Skulle vilja läsa mer om förlorad rätt att bestrida fordran.
Jag har ingen erfarenhet av inkasso eftersom jag aldrig har låtit det gå så långt.
Men jag har fått fortkörningsböter hemskickat från Tyskland 3-4 gånger. På en sån bot finns det alltid med adressen du ska skicka till om du vill bestrida och inte håller med. Samtidigt står det tiden du har på dig för att bestrida. Jag minns inte hur många dagar eftersom det är ett tag sen. Kanske 14 eller 30 dagar. Det är i alla fall reglerat hur många dagar. Gör du inte det under den tiden så har du förlorat rättigheten att bestrida. Ganska logiskt eftersom det annars vore meningslöst med att ha en specifik tidsperiod under den du kan bestrida.
Sen vad som händer är ju allt teoretiskt eftersom jag skrivit ett antal gånger att det inte kommer följas upp för småbelopp. Men någon frågade ju om Kronofogden osv.
Sen om det verkligen skulle komma till inkasso så kan du såklart bestrida där också. Men i slutändan är det ju alltid den boten du har fått som det handlar om. Och eftersom du då struntat i att bestrida själva boten när du hade möjlighet så kommer det ju bara besked om att det redan är avgjort. Inkasso kommer ju inte ge ny tid för att bestrida själva boten. Hur det går vidare efter det är allting teoretiskt.

Sittställning
D DanielSt81 skrev:
Jag har ingen erfarenhet av inkasso eftersom jag aldrig har låtit det gå så långt.
Men jag har fått fortkörningsböter hemskickat från Tyskland 3-4 gånger. På en sån bot finns det alltid med adressen du ska skicka till om du vill bestrida och inte håller med. Samtidigt står det tiden du har på dig för att bestrida. Jag minns inte hur många dagar eftersom det är ett tag sen. Kanske 14 eller 30 dagar. Det är i alla fall reglerat hur många dagar. Gör du inte det under den tiden så har du förlorat rättigheten att bestrida. Ganska logiskt eftersom det annars vore meningslöst med att ha en specifik tidsperiod under den du kan bestrida.
Sen vad som händer är ju allt teoretiskt eftersom jag skrivit ett antal gånger att det inte kommer följas upp för småbelopp. Men någon frågade ju om Kronofogden osv.
Sen om det verkligen skulle komma till inkasso så kan du såklart bestrida där också. Men i slutändan är det ju alltid den boten du har fått som det handlar om. Och eftersom du då struntat i att bestrida själva boten när du hade möjlighet så kommer det ju bara besked om att det redan är avgjort. Inkasso kommer ju inte ge ny tid för att bestrida själva boten. Hur det går vidare efter det är allting teoretiskt.
Det är stor skillnad på en bot, eller parkeringsanmärkning kontra kontrollavgift i Sverige.

I Sverige kan man aldrig skicka en kontrollavgift till inkasso om fordran är bestridd. Då har man ingen betalansvar förrän man gjort upp i rätten.

Parkeringsanmärkning måste man betala inom tidsfristen.

Kan bara tänka mig att det inte är samma utomlands, alltså att det spelar roll vem som utfärdat.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det är stor skillnad på en bot, eller parkeringsanmärkning kontra kontrollavgift i Sverige.

I Sverige kan man aldrig skicka en kontrollavgift till inkasso om fordran är bestridd. Då har man ingen betalansvar förrän man gjort upp i rätten.

Parkeringsanmärkning måste man betala inom tidsfristen.

Kan bara tänka mig att det inte är samma utomlands, alltså att det spelar roll vem som utfärdat.
Det jag skrev handlade om när du inte bestrider och ändå skiter i att betala. Och inkasso blir det om den som begär pengar väljer att sälja fordran till ett inkassoföretag. Det är ju deras affärsmodell. Att köpa fordringar och driver det istället.
Det är en annan sak om du bestrider inom den tiden du har på dig. Länge sen att jag fått något i Sverige men finns det inte heller en viss tid där du måste bestrida? Du kan bestrida flera instanser i Tyskland. Bestrider du en bot första gången så får du ett svar på det. Vill du gå vidare så blir det till nästa myndighet. Till slut blir det ju också ett beslut från en domstol. Ett inkassoföretag är nog mer vanligt när det är ett p-bolag som säljer fordran. Men det blir samma process när boten är bestridd i tid.
Och så pratar vi när det är mellan olika länder. Inom Tyskland tex kommer nog aldrig något inkassoföretag blandas in eftersom det är mycket enklare att kräva in en fordran från någon som bor i Tyskland.

Sittställning
D DanielSt81 skrev:
Det jag skrev handlade om när du inte bestrider och ändå skiter i att betala. Och inkasso blir det om den som begär pengar väljer att sälja fordran till ett inkassoföretag. Det är ju deras affärsmodell. Att köpa fordringar och driver det istället.
Det är en annan sak om du bestrider inom den tiden du har på dig. Länge sen att jag fått något i Sverige men finns det inte heller en viss tid där du måste bestrida? Du kan bestrida flera instanser i Tyskland. Bestrider du en bot första gången så får du ett svar på det. Vill du gå vidare så blir det till nästa myndighet. Till slut blir det ju också ett beslut från en domstol. Ett inkassoföretag är nog mer vanligt när det är ett p-bolag som säljer fordran. Men det blir samma process när boten är bestridd i tid.
Och så pratar vi när det är mellan olika länder. Inom Tyskland tex kommer nog aldrig något inkassoföretag blandas in eftersom det är mycket enklare att kräva in en fordran från någon som bor i Tyskland.
Man kan inte skicka det till inkasso om den är bestridd, sälja fordran går säkert men man får absolut inte driva den till inkasso. Det är heller inte så att man måste sälja fordran för att driva inkasso många gånger vill borgenären äga fordran hela vägen, då använder man inkassobolag för tjänsten.

För privata fodringar så finns det ingen tidsfrist utan den kan när som helst bestrida.

För myndigheter gäller nog annat i Sverige, den har jag sämre koll på förutom att man bör betala om man vill undvika problem 🫣😆

Jag fick en faktura från ett bolag efter att mitt försäkringsbolag ringde ut en avfuktare på jour, eftersom jag inte beställde något, och försäkringsbolaget lovade att hjälpa mig så betalade jag ej. Detta var i samband med en mindre översvämning i källaren.

Lång historia kort, jag bestred i ca 1 år, bolaget är så låst och måste ta mig till rätten för att få ärendet avgjort, till slut släppte dom fakturan.

Lite off topic kanske men men

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Och inkasso blir det om den som begär pengar väljer att sälja fordran till ett inkassoföretag. Det är ju deras affärsmodell. Att köpa fordringar och driver det istället.
Är det inte bättre om du skriver inlägg som handlar om sådana ämnen som du har kunskap om?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Fast vad har det med trådens ämne att göra? Tråden handlar om en som "Hon gillar inte appar eller smarttelefoner. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.". Min åsikt här är att hon, som alla andra, får lära sig att nyttja appar och smarttelefoner vare sig hon gillar dem eller ej. Passar inte det får hon inse att hon inte får parkera där appar eller smarttelefoner krävs.
Det finns två saker i dagens samhälle som har lett till ovan beskrivna problem.

1. Bebyggelse och infrastruktur har inte anpassats till att vi numera är ett bilburet folk. Det är trångt på gator i städerna och det är ont om parkeringsplatser.

2. Medborgarna har accepterat att vara slavar under sina mobiltelefoner. Det har förstås gjort att allt fler tjänster erbjuds via mobiltelefoner och många aktörer slåss om "kunderna" vilket leder till fragmentering. Mycket få tänker på hur oerhört kartlagda de är. På 1980-talet gick debatten het om hur staten kunde registrera medborgarna och ordet "samkörning" var ett begrepp med farlig klang. Numera älskar "alla" att frivilligt bli registrerade, men det inte av staten utan av diverse multinationella bolag.
2.1 Den som inte ställer upp på 2:an får det svårt.

P
S Sir Duke skrev:
Relevansen tycker jag är att betallösningar vid vårdinrättningar bör vara mer kundorienterade.
Betallösningarna vid de vårdinrättningar jag har besökt har varit rätt bra. Man kan enkelt betala med kort (jag tror inte att jag har försökt med kontanter, men det visar väl också att jag inte prioriterar det) och om man har haft vårdutgifter över en viss summa så behöver man inte betala någonting alls på ett år. Mer kundorienterat än så vore helt kostnadsfri vård, vilket dock kanske skulle medföra en del samhällsekonomiska nackdelar.

Infrastrukturen omkring vården kan dock förbättras en del. Parkering borde vara gratis för vårdsökande, så att den som uppsöker vården inte behöver krångla med parkeringsbetalning. Att förhindra missbruk av det går att lösa tämligen enkelt, men jag får inte plats med en beskrivning här i marginalen.

Parkeringsplatserna borde vara flera, vilket högst troligen går att ordna vid nybyggen av vårdinrättningar. Hur det ska göras för befintliga vårdinrättningar är förstås ett knepigare problem att lösa.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Drar ibland en parallell där betalsystemet på tåget mellan Stockholm och Göteborg låg nere. Konsekvensen var att alla resenärer blev avslängda och fick ta sig till Göteborg bäst fan de ville. Ett skräckexempel på när huvudsyftet inte längre är att köra tåg eller ordna parkering, utan endast att tjäna pengar.
Har alla tågbolag som trafikera sträckan Stockholm – Göteborg samma betalsystem?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Personligen tycker jag att "standardiserad" appbetalning av parkering numera är en av de mest kundorienterade lösningarna
Ännu mer kundorienterat är att kunna betala med ett betalkort. Man kan använda ett och samma kort för olika parkeringar (där kortautomat finns, vilket trots allt fortfarande är ganska många). Man behöver inte välja bland sina kort för att hitta ett som går att betala med vid en viss parkering och man kan använda i stort sett vilket som helst av sina kort för betalning. Användargränssnittet är samma för alla kort och man behöver inte "starta" kortet för att det ska fungera. Bara ta fram det ur sin förvaring.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P
D DanielSt81 skrev:
Ja, som jag redan skrev så hanteras en ”femhundring i Spanien” inte alls eftersom det skulle bli mycket dyrare för myndighet eller privat bolag i Spanien att driva in det från dig i Sverige.
Sådana kostnader borde väl felparkeraren tvingas stå för?

P pmd skrev:
Ännu mer kundorienterat är att kunna betala med ett betalkort.
Jag tycker det är rätt kundorienterat att kunna hantera partneringskostnaderna genom att klicka på en skärm i bilen utan att ens behöva kliva ut. Att gräva fram ett plastkort och dra det på rätt ställe är väldigt besvärligt och hör till det förgångna. 😉

P
En annan stor del av problemet är ju att det är i många samhällen så styrs det av idioter när ombyggnader görs.. Vad tusan jag menar med det? ja

När ombyggnader och förändringar görs i många centrum köpcentrum osv och egentligen alla platser som folk besöker så verkar ju verklighetsföränkringen helt saknas man ska skapa nåt snyggt gulligt perfekt rekreationsområde även om det är en omöjlighet och i dom flesta fall så hade man innan ombyggnad tex 37 vanliga p platser och 2 handikapp men efter ombyggnad så han man skapat dubbelt så breda trottoarer mot vad som egentligen någonsin behövs och fått in en massa meningslöst skit och det finns plötsligt 7 handikapp och 19 vanliga p platser som man orsakat totalt p kaos på då det oftast försämrats med in och utfarter som inte hade prio på att fungera..

Men i verkligheten så bor bara 15% av folk som rör sig i denna stadskärna /centrum eller vad det är som bor så nära så det är aktuellt med andra transportmedel utan 85% av alla som besöker stället kommer i bil..

Såhär ser det ut på väldigt många ställen där jag bor,, både i små orter och när man åker in till större centralorter så är det samma totala feltänk

All prio läggs på minoriteter i nån fantasi att alla borde cykla till affärn eller gå.. men verkligheten så ser det inte alls ut på det viset.. Har alla som planerar sånt här fått total hybris och fått hjärnsläpp och står man utanför och väntar eller sitter på matstället brevid så kan man snabbt räkna att 8-9 av 10 kom i bil och numera får parkera överallt för man tappat det som det fanns störst behov av på platsen.. men nån puckskalle som planerade det hela har fått "sätta sin prägel på platsen" och tycker att det vart skitbra... pundhuvud..

P pmd skrev:
Har alla tågbolag som trafikera sträckan Stockholm – Göteborg samma betalsystem?
Jag har ingen aning. Detta hände för cirka 10 år sedan. Jag har inte hört att något liknande skulle ha hänt igen. Alltså att passagerarna blivit avstängda när tekniken strulat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.