J
De affärer som efter självscanning tvingar mig att packa upp alla varor, ställa på bandet, packa ned dem igen slutar jag också besöka. Om de vill göra denna kontroll så får de ta dit personal som packar upp och packar ned. Ja, det står garantierat i avtalet att de har rätt att göra "helavstämningar", men OM de roar sig att göra detta så får de också leta efter andra kunder än mig.

Vissa affärer har som jag förstår möjlighet att knappa in att kunden inte ska få avstämningar.

Systemet funkar som jag förstår så att om du scannat fel en gång (i mitt fall hade jag scannat om jag minns rätt måltidsdryck, såna som brukar vara nåt 4 för 25 kr, så hade jag tydligen trott att jag hade tagit "blåbär" men det var 3 blåbär och 1 svartvinbär som såg lika ut, jag blev märkt som kund som scannar fel och fick flera avstämningar som alla var korrekta).

Givetvis ska p-bolag sätta böter på de som ger fan i att betala eller ställer sig fel. Givetvis ska ICA göra avstämningar på de som påfinns handlat ris för 75kr och råkat få med 2kg oxfile.

Men om man jagar kunder som försöker göra rätt för sig så kommer jag som kund att sluta använda mig av den näringsidkaren. Som att jag under många år undvek Barkarby handelsplats då de satte böter trots att jag hade parkerat korrekt.

• Haha
Jorel03
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?

Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?

Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.

Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅

Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..

Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?

Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Jag har gjort typ samma, ställt bilen där det var parkeringsförbud och hjälpt min mormor ner till tåget med sin väska. När jag kom tillbaka hade jag en bot som jag överklagade då jag inte ”parkerat” utan hade en pågående avlastning. Jag fick rätt och boten ströks. Tur eller inte - ingen aning.

• Gilla
sagabelami
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Så är det. En butik skulle kunna välja att man bara kan betala med AMEX eller Rubel, så får de kunder därefter. Skulle inte förvåna om det är lagkrav att man ska kunna betala på vettigt sätt?

Problemet med parkering är att om man förväntat att man kan betala med automat eller en viss app så har de ändrat så sitter man där och ska installera en ny app, godkänna kreditkort, få mail osv. Även om man är IT van så kan det vara att man inte har tid, har med läsglasögon, CCV koden på kortet osv.

Tänk om det var så på ICA. Man har handlat hela sin vagn full med varor, vid utgången står det att man måste installera en app och regga kreditkort i appen. Jag skulle bli galen och troligen inte handla där igen.
Det hände mig i en större byggvaruaffär (***Max). Jag hade lastat hela släpvagnen full med byggvaror för cirka 10 000kr. När jag kom till kassan för att betala med fungerade kortbetalning inte (flera kunder med tyska kort hade enligt killen i kassan råkat ut för samma sak). Jag erbjöd mig då att betala kontant men de vägrade. Jag måste erkänna att jag blev helförbannad, kontanter är jun fortfarande ett gilitgt betalningsmedel. För att inte bli anklagad som tjuv, tippade jag helt enkelt av hela lasset i spåret framför kassan och körde därifrån. Jag handlar inte där längre.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?

Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.

Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.

Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.

Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?

Förklara varför hon skulle slippa ?

B Bozzen skrev:
Förklara varför hon skulle slippa ?
Om hon juridiskt inte anses ha parkerat utan bara stannat för att släppa av passagerare?
Hur ser den juridiska gränsdragningen för detta ut, det är liksom det som ör frågeställningen i tråden.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
J
Rimligen borde en lastzon fungera för en ensam förare som ska lasta eller lämna en vara eller hämta en passgerare? Dvs som nån skrev, man kan inte käka pizza men rimligen måste man väl tex kunna frakta upp en torktumlare och en tvättmaskin till 8e våningen, dvs en hissresa upp och ned...

T TommyStrandberg skrev:
Det hände mig i en större byggvaruaffär (***Max). Jag hade lastat hela släpvagnen full med byggvaror för cirka 10 000kr. När jag kom till kassan för att betala med fungerade kortbetalning inte (flera kunder med tyska kort hade enligt killen i kassan råkat ut för samma sak). Jag erbjöd mig då att betala kontant men de vägrade. Jag måste erkänna att jag blev helförbannad, kontanter är jun fortfarande ett gilitgt betalningsmedel. För att inte bli anklagad som tjuv, tippade jag helt enkelt av hela lasset i spåret framför kassan och körde därifrån. Jag handlar inte där längre.
Jag kan förstå att de kanske inte kan fixa detta, är kassasystemet trasigt så är det, men man tänker att de borde försöka kunna lösa med swish eller liknande. Man borde ju, även för sin egen skull, ha en uttänkt backup. Själv har jag OFTA kort från två banker, men inte alltid med krediten full.

Man tänker att de tex kunde ta på faktura?

Sen är det väl ibland personalen och ibland direktiv från företaget som gör att det inte funkar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Vid ett par tillfällen har jag personligen varit med om att markägaren (en hyresvärd) kontakade p-bolaget för att riva boten, vilket de också gjorde. Om markägaren kan "tvinga" p-bolaget eller inte beror på vad det står i avtalet dem emellan. Så i nämnda fall vet jag inte om det berodde på goodwill eller om markägaren var den som hade rätt att bestämma. Vad jag ville komma till är att det i alla fall kan vara värt att höra med markägaren om boten känns som ett gränsfall.
Det stämmer att markägaren kan ta bort en p-avgift.Det är markägaren som anlitar och betalar p-bolaget.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
Förra året råkade jag ut för något liknande i en större, för mig okänd svensk stad (dvs jag hade aldrig varit där förut), Jag har i och för sig inget emot appar och använder gärna tex Easypark som nästan alltid fungerar utan problem.

Parkeringsplatsen var "ansluten" till EasyPark men hade också ett fåtal parkeringsautomater. I vilket fall som helst fungerade det inte med att betala per EasyPark, satt säkert 5-10 minuter i bilen och försökte betala med appen men det gick inte så jag gav upp och gick iväg för att leta efter en automat. Betalade och gick tillbaka till bilen, tog nog ytterligare 5 minuter. När jag kom tillbaka satt det det parkeringsböter på rutan och någon vakt syntes inte till.

Gjorde ett försök att ringa stadskontoret men de var alla otroligt motvilliga och menade att jag nog får bita i det sura äpplet och betala. Hade inte något som helst intresse att undersöka varför inte EasyPark fungerade. Jag bor normalt sett i Tyskland/tyskregistrerad bil och hade varken tid eller lust att tjafsa vidare eller ta upp det i rätten så jag betalade.

I sådana fall känner man sig verkligen lite hjälplös.
Har du en bil registrerad i Tyskland och bor där så kan du i princip strunta i att betala. Ingen kommer kolla upp din adress i Tyskland och skickar ärendet vidare till tyska polisen för p-böte. Sen kan man tycka att det inte är rätt. Men i ditt fall när du köpte biljett i automaten och så vägrar kommunen att titta på det så hade jag struntat i det. Hade dom kunnat bita i det sura äpplet istället.

D DanielSt81 skrev:
Har du en bil registrerad i Tyskland och bor där så kan du i princip strunta i att betala. Ingen kommer kolla upp din adress i Tyskland och skickar ärendet vidare till tyska polisen för p-böte. Sen kan man tycka att det inte är rätt. Men i ditt fall när du köpte biljett i automaten och så vägrar kommunen att titta på det så hade jag struntat i det. Hade dom kunnat bita i det sura äpplet istället.
Vi hade samma problem. Boende i Frankrike med franskregistrerad bil. Parkering på kommunens gatumark betald med app.
Den svenske p-vakten skrev lnte in vårt regnummer rätt eftersom det innehöll ett streck.Då han satte en botbiljett på vår framruta dagen onnan vi dkulle köra på Kielfärjan.
Jag fick besked av polisen att betala in boten, pbolaget kunde ontf höra något, jag gick ringa kommunen, två olika polismyndigheter och sedan skaffa fram kopia på franskt körkort, bilförsäkringen, carte gris (ägardokument) och köra till polismyndigheten med boten, kvittot och kopiorna av handlingarna till en speciell gatuadress ( inte till vanliga polisstationen). Prngarna betalades tillbaka efter några månader.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
P phaidon skrev:
Jag har gjort typ samma, ställt bilen där det var parkeringsförbud och hjälpt min mormor ner till tåget med sin väska. När jag kom tillbaka hade jag en bot som jag överklagade då jag inte ”parkerat” utan hade en pågående avlastning. Jag fick rätt och boten ströks. Tur eller inte - ingen aning.
Jag brukade dktiva en lapp med mitt förnamn och mobilnummer och "Lastar" när jag hjälpte min släkting in till hissen. Det fungerade alltid.

sagabelami sagabelami skrev:
Jag brukade dktiva en lapp med mitt förnamn och mobilnummer och "Lastar" när jag hjälpte min släkting in till hissen. Det fungerade alltid.
Det måste jag testa! Vad heter du och vilket nummer har du? 😂😱🤓😇🙏

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det måste jag testa! Vad heter du och vilket nummer har du? 😂😱🤓😇🙏
Du skriver Alfredo och ditt mobilnummer och "Lastar" på en bra lapp. Så lägger du den väl synlig i vindrutan.
Sedan hjälper du ngn gammal person från bilen in till hissen. Sedan går du och sätter dig i din bil. Sedan ringer du den gamla personen och hör om allt är OK. Om allt är OK tar du bort lappen och kör iväg.
OK?

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Det har kommit många bra juridiska referenser i tråden, och med stöd/hänvisning till dessa så är boten överklagad.

Första svar från p-bolag brukar alltid vara av typen goddag yxskaft..

Så ni får hålla er lite innan jag kan presentera en upplösning.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
D DanielSt81 skrev:
Det finns ett bolag som heter EPC, dom driver in i andra länder. Så det går, men det är inte många som gör det.

6 minuter har jag hört att man har på sig att betala, men om det gäller generellt eller visst bolag vet jag inte. De tre minuterna kan ju möjligen vara mätta efter att denna tid passerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.