38 901 läst ·
261 svar
39k läst
261 svar
Definition parkering? Krutkärringen fick p-bot när automaten var borttagen
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?
Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?
Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.
Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅
Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..
Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?
Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?
Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.
Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅
Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..
Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?
Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Det har ingenting med tid att göra. Om lastning/lossning eller avstigning/påstigning sker har du stannat och inte parkerat. Är det ingen aktivitet vid fordonet är det parkerat.
I praktiken får du ca fem minuter på dig att betala för parkering innan du bötfälls för att hinna gå till närmsta automat eller hitta appen och betala. Är fordonet felparkerat oavsett avgift behövs inga fem minuter (se ovan om skillnaden mellan att parkera och att stanna).
I praktiken får du ca fem minuter på dig att betala för parkering innan du bötfälls för att hinna gå till närmsta automat eller hitta appen och betala. Är fordonet felparkerat oavsett avgift behövs inga fem minuter (se ovan om skillnaden mellan att parkera och att stanna).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 964 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 964 inlägg
Du får stanna och släppa av/på eller lasta, sen blir det parkering. Det spelar ingen roll att man sitter kvar i bilen och detta med 5 eller 10 minuter har bara varit något som folk hittat på själva, någon sådan regel finns inte. Man ska ha skälig tid att betala, eller hämta en p-skiva om man inte har en sådan.
Kan man av en eller annan anledning inte betala så måste man tyvärr ställa sig någon annanstans, eller chansa och ibland går inte chansningen hem.
Sen kan man förstås försöka med en förklaring och beroende på om det var ett privat p-bolag eller ett kommunalt så är väl oddsen rätt olika om man lyckas.
Kan man av en eller annan anledning inte betala så måste man tyvärr ställa sig någon annanstans, eller chansa och ibland går inte chansningen hem.
Sen kan man förstås försöka med en förklaring och beroende på om det var ett privat p-bolag eller ett kommunalt så är väl oddsen rätt olika om man lyckas.
Detta är inte den tid hon parkerat, utan den tid kontrollanten har observerat att bilen varit parkerad utan avgift. Hon kan ha stått där betydligt längre tid. Kontrollanten har inte tid att stå och titta på en bil i 10+ minuter, och det tillför ingenting.Jarlingar skrev:
Tyvärr har jag samma uppfattning som övriga. Bilen var parkerad och erforderlig avgift ej erlagd. Enbart rejäl välvilja från motparten kan medföra att hon slipper "boten".Jarlingar skrev:
Vill du leta halmstrån så kontrollera att all skyltning är exemplariskt utförd. Om det exempelvis är en P-förbudszon så dubbelkolla att alla tänkbara infarter har zonförbudet och att alla tänkbara utfarter är skyltade med att zonen upphör.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 964 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 964 inlägg
Ni motsäger er själva.
Hon har stannat för att släppa av person.
Sen tog det längre än de tre minuterna p-vakten var där.
Men fortfarande ett tillfälligt stopp.
Det mitt gogglade gett mig är att det finns ingen juridisk tid för detta i prejudikat?
Det är syftet med stoppet som räknas.
Wild west över hela branschen.. De tre senaste böter jag fått har jag överklagat och vunnit.
Lite därför är jag sugen å hjälpa grannen överklaga.
Det är lite av en gråzon..
Det mitt gogglade gett mig är att det finns ingen juridisk tid för detta i prejudikat?
Wild west över hela branschen.. De tre senaste böter jag fått har jag överklagat och vunnit.
Är det inte du som motsäger dig? Om ingen var i närheten av bilen under tre minuter då var den parkerad och inte ”stannad”Jarlingar skrev:
Ni motsäger er själva.
Hade hon stannat bilen, mamman gått ur, och direkt därefter kör hon därifrån så är det inte parkering. Nu följde hon sin mamma in och lämnade bilen, alltså är den parkerad. Om mamman är gammal och det tar tio minuter att lyfta ur rullatorn och få henne ur baksätet är bilen inte parkerad, men nu lämnade både förare och passagerare platsen.
Kanske denna text kan ge lite hopp.Jarlingar skrev:
Ni motsäger er själva.
7585-535-6.pdf https://share.google/5YswOiIpc8UZroMt5
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 964 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 964 inlägg
Nej, hon har parkerat och släppt av en person. Hade hon bara stannat och släppt av så hade hon suttit kvar bakom ratten. Där talar man snarare om 15 sekunder (eller den tid det tar att kliva ur fordonet)Jarlingar skrev:
Nej, det är en parkering. Ett tillfälligt stopp är om du skjutsar någon till bussen, snabbt stannar till på busshållplatsen och sen så fort personen är ur fordonet kör vidare.Jarlingar skrev:
Här har du lite på Transportsstyrelsen:Jarlingar skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...er/Generella-trafikregler/Stanna-och-parkera/
Inte just detta, men andra saker.Jarlingar skrev: