Alfredo Alfredo skrev:
Men hur är det då tänkt att fungera? Antag att någon "organisation" i ett EU-land anser att jag parkerat fel i detta land och vänder sig till svenska Kronofogdemyndigheten. Kronofogden kontaktar mig och jag bestrider kravet med motiveringen att jag inte alls har parkerat fel. Vad händer sen?
Jag vet inte men tror att det är tänkt typ som att jag har bott i Italien ett år och dragit på mig böter för 20 000. Då kanske p-bolaget ruttnar och testar att skicka ett kravbrev via KFM.

I verkligheten är det nog mycket ovanligt att det lyckas rassla igenom hela byråkratin och hamna som ett brev i Kivra.

S Sir Duke skrev:
Jag vet inte men tror att det är tänkt typ som att jag har bott i Italien ett år och dragit på mig böter för 20 000.
Ja börjar det bli rejäla belopp förstår jag att man kan tvingas betala. Jag är mer ute efter hur en "femhundring i Spanien" kan hanteras i "verkligheten".

Alfredo Alfredo skrev:
Ja börjar det bli rejäla belopp förstår jag att man kan tvingas betala. Jag är mer ute efter hur en "femhundring i Spanien" kan hanteras i "verkligheten".
Misstänker att det är tänkt som att där finns någon självreglerande mekanism och att man knappast avsett att det ska brukas i någon större utsträckning för "en femhundring i Spanien" i praktiken.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja, som jag redan skrev så hanteras en ”femhundring i Spanien” inte alls eftersom det skulle bli mycket dyrare för myndighet eller privat bolag i Spanien att driva in det från dig i Sverige.
Sen till din fråga om du skulle bestrida att du har parkerat fel. Då funkar det precis som här. Du kan bestrida men då får du ju bevisa varför du menar att du inte har parkerat fel. Tror du att det kommer funka bra när en myndighet i Tyskland säger att du har parkerat fel enligt reglerna där du parkerade i Tyskland? Det är nog en strid som kommer vara omöjligt att vinna. Då skulle du behöva ha fotat platsen och alla skyltar som fanns samt veta reglerna i respektive land. Låter tveksamt.

D DanielSt81 skrev:
Du kan bestrida men då får du ju bevisa varför du menar att du inte har parkerat fel.
Jag behöver inte bevisa något när jag bestrider Kronofogdens krav. Är fordran tvistig befattar de sig inte med den. Drivs det vidare till domstol är det upp till den som hävdar att de har en fordran att bevisa det.

Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Jag behöver inte bevisa något när jag bestrider Kronofogdens krav. Är fordran tvistig befattar de sig inte med den. Drivs det vidare till domstol är det upp till den som hävdar att de har en fordran att bevisa det.
Aa, mycket skrivs bort som "loss"

Alfredo Alfredo skrev:
Du kan inte bestrida krav mot Kronofogden genom att säga att du inte har parkerat fel. Det skiter dom i för att det inte är deras sak. Du har möjlighet att bestrida fordran när du får det hemskickat. Gör du inte det inom den fristen du får av den som utfärdade så har du accepterat.

Men böte från utlandet kommer inte heller krävas in från Kronofogden. Du får det hem och vill du inte betala så får du bestrida det mot den som utfärdat. Det är en fakta! Och där kommer du aldrig vinna mot utländskt motpart. Och vill du dra det till domstol då blir det i det landet du har fått böte. Så får du betala det kalaset också. Och din motpart lämnar då in bevis. Sen är det upp till dig att bevisa att det inte stämmer.

Om du däremot inte svarar alls och dom går vidare så får du först påminnelse med högre belopp. Din tid att bestrida har då redan passerat. Sista steget är att dom säljer fordran till inkasso. Där kan du inte heller bestrida något längre. Då har du missat att bestrida för länge sen.

D DanielSt81 skrev:
Och vill du dra det till domstol
Varför skulle jag dra något till domstol? Det är borgenärens problem om denne vill försöka få betalt.

D DanielSt81 skrev:
Sista steget är att dom säljer fordran till inkasso. Där kan du inte heller bestrida något längre.
Du får nog läsa på lite om inkassoverksamhet. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle jag dra något till domstol? Det är borgenärens problem om denne vill försöka få betalt.

Du får nog läsa på lite om inkassoverksamhet. 😉
Jag behöver nog inte läsa på något. Jag skrev hur det går till.
Du måste bestrida mot den som utfärdat. Det finns bara en viss tid att göra det. Den tiden är reglerad av lag och står med på det du får hem. Har du inte gjort det så har du accepterat. Eller tror du att du kan fortfarande bestrida flera månader efter? Nej.
Har du accepterat genom att inte bestrida inom avsatt tid så kommer du inte ifrån att betala. Du kan ju gärna bestrida mot inkasso om du vill men det leder ingenvart eftersom du har accepterat boten för lääääänge sen. Sista steget blir utmätning.
Och för att lägga till, kravställaren behöver inte dra något till domstolen som du har accepterat.

D DanielSt81 skrev:
Jag behöver nog inte läsa på något. Jag skrev hur det går till.
OK, vi säger väl så... 😉

D DanielSt81 skrev:
Sista steget blir utmätning.
Och vem menar du skulle göra den utmätningen? Kommer parkeringsbolaget från utlandet för att ta min TV som betalning av en P-bot?

Du svamlar.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Sittställning
D DanielSt81 skrev:
Du kan inte bestrida krav mot Kronofogden genom att säga att du inte har parkerat fel. Det skiter dom i för att det inte är deras sak. Du har möjlighet att bestrida fordran när du får det hemskickat. Gör du inte det inom den fristen du får av den som utfärdade så har du accepterat.

Men böte från utlandet kommer inte heller krävas in från Kronofogden. Du får det hem och vill du inte betala så får du bestrida det mot den som utfärdat. Det är en fakta! Och där kommer du aldrig vinna mot utländskt motpart. Och vill du dra det till domstol då blir det i det landet du har fått böte. Så får du betala det kalaset också. Och din motpart lämnar då in bevis. Sen är det upp till dig att bevisa att det inte stämmer.

Om du däremot inte svarar alls och dom går vidare så får du först påminnelse med högre belopp. Din tid att bestrida har då redan passerat. Sista steget är att dom säljer fordran till inkasso. Där kan du inte heller bestrida något längre. Då har du missat att bestrida för länge sen.
Vad har du för erfarenhet av inkasso utomlands? Skulle vilja läsa mer om förlorad rätt att bestrida fordran.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Och vem menar du skulle göra den utmätningen? Kommer parkeringsbolaget från utlandet för att ta min TV som betalning av en P-bot?

Du svamlar.
Utmätningen lär ske via Kronofogden medelst ett europeiskt betalningsföreläggande (som nämndes tidigare i tråden). Om du bestrider går det till domstol i Sverige precis som vanligt.

Själva utmätningen sker väl oftast via löneavdrag, tror jag. Just tv-apparat har jag för mig anses höra till livets nödtorft och mäts inte ut. Om inte just din tv är onödigt stor och dyr.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Om du bestrider går det till domstol i Sverige precis som vanligt.
Kan borgenären välja att ta tvisten till domstol, skulle jag uttrycka det som.

W Weimik skrev:
Utmätningen lär ske via Kronofogden medelst ett europeiskt betalningsföreläggande (som nämndes tidigare i tråden). Om du bestrider går det till domstol i Sverige precis som vanligt.

Själva utmätningen sker väl oftast via löneavdrag, tror jag. Just tv-apparat har jag för mig anses höra till livets nödtorft och mäts inte ut. Om inte just din tv är onödigt stor och dyr.
My point exactly!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.