Tänkte anlägga en parkeringsplats för personbilar på tomten. Vägen intill är kanske 30-40cm högre. Marken är rätt blöt ofta, "gräsmatta" och lerig jord under.

Om jag ändå vill upp till nivå med vägen, behöver jag gräva ur så mycket? Tänkte lägga markduk eller nån armering och sedan bärlager, dränerande lager och ytlager för att minst komma i nivå med intilliggande väg.

Markduk + 300mm 0/64 bergkross bör räcka bra till 2 personbilar på en lerig gräsmatta, när det gått nått år kan du sen komplettera med önskat ytlager

• Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Gräv bort matjorden innan du lägger på något så undviker du en stor del av sättningarna framöver.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Gräv bort matjorden innan du lägger på något så undviker du en stor del av sättningarna framöver.
Spelar sättningar på en vanlig privat grusparkering för personbilar verkligen så stor roll så att det är värt besväret och kostnaden att gräva ur? (Det kostar nog 5000 till 15 000kr om man ska leja nån med maskin för ett sånt litet grävjobb och ytterligare minst lika mycket till om massorna behöver transporteras bort)

Claes Sörmland
Håller med, ska det bara vara en parkering med kross som ytlager på landet och ingen plattsättning eller asfalt så kan matjorden och gräset gott ligga kvar. Det tar väl 10-20 år för det organiska att brytas ned men sen är det borta. Om man skulle vilja ha plattor eller asfalt då.

RoTe
Varken grävde ur eller packade 0-18 som jag lade ca 15cm direkt på gräsmatta. Visst blev det hjulspår kanske 1cm djupa men det var lätt fixat. Blev stenhårt sen när det packats naturligt.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varken grävde ur eller packade 0-18 som jag lade ca 15cm direkt på gräsmatta. Visst blev det hjulspår kanske 1cm djupa men det var lätt fixat. Blev stenhårt sen när det packats naturligt.
Vill man sen ha en snyggare yta går det ju utmärkt att lägga på några cm grus till efter ett år eller två, en släpkärra eller storsäck torde vara tillräckligt för att snygga till de flesta parkeringar.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Kolla gärna på vilken geoteknik du har först. 10m lera är en väldigt skillnad från någon meter på morän eller berg. SGU tillhandahåller både jordart och jorddjupskarta online. Om du har homogent 10m lera eller 1m lera så skulle jag välja en mindre överbyggnad, sätter sig allt 10-15cm homogent gråter du inte för det. Är det berg i ena änden och gyttja i andra skulle jag kanske konsultera någon mer sakkunnig lite bättre för en billig lösning så det inte blir dåligt slutresultat med stora sättningsskillnader.

Lägg ned tomrör för ev belysning om du tvekar nu på om du önskar det i framtiden.

Börja med en överbyggnad med bara förstärkningslager och spetsa med bärlager på så kan du ev justera efter några år med ev väggrus och asfalt

• Gilla
Rickard Svensson1 och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Tror likt flera andra att du inte ska behöva ta bort matjorden, men fundera på hur du vill ansluta till den färdiga ytan sen. Kanske vill du gräva ur och rädda lite jord eller rentav gräsrutor och använda för att rama in när det är klart.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Ojojo, tänk om denna tråden börjat med att en entreprenör gjort en parkering åt TS och bara rullat ut fiberduk och packat kross på den, ingen utgrävning och lämnat en liten grushög som man kan slänga i sättningarna 😂😂😂

• Gilla
  • Haha
P-plats och 6 till
  • Laddar…
RoTe
RoTe RoTe skrev:
Just ja jag glömde att vi lade duk vilket mest var irriterande för den lyckades krypa fram på några ställen då lastbilen tippade något våldsamt.

G Grävarn1 skrev:
Ojojo, tänk om denna tråden börjat med att en entreprenör gjort en parkering åt TS och bara rullat ut fiberduk och packat kross på den, ingen utgrävning och lämnat en liten grushög som man kan slänga i sättningarna 😂😂😂
Entreprenörer gör väl som kunden beställer tänker jag, beställer TS markduk på bef yta+ 300 mm bergkross 0/64 så bör det vara det som levereras.

F fribygg skrev:
Entreprenörer gör väl som kunden beställer tänker jag, beställer TS markduk på bef yta+ 300 mm bergkross 0/64 så bör det vara det som levereras.
Absolut gör man som kunden vill. Jag rekommenderar dock att entreprenören påtalar risken för sättningar så det är glasklart. Annars finns risken att man hängs ut på nätet efter några år när kunden lagt plattor på parkeringen och det blir ojämnt. Då är det lätt att gapa om att ”vi tog faktiskt in firma X för att jobbet skulle bli ordentligt gjort och nu ser vår parkering ut som ett månlandskap”.

Med det sagt hade jag bara lagt duk, förstärkningslager och finare grus på toppen med förutsättningarna som anges av TS.

• Gilla
Grävarn1 och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Det kanske är bäst om man i framtiden vill bygga carport eller liknande. Men även om man behöver fylla upp rätt mycket så är det fortfarande matjorden som kan bli ett problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.