Magnus E K
Det kan vara bra att efter inkoppling ta ny bild och lägga upp här, innan säkringarna skruvas i.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Ok - så här ser det ut nu! Godkänt?

Elanslutning inuti en grön dosa med skruvklämmor fästande avskalade flerfärgade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en installerad blå eldosa med en vit kabel som sticker ut, fästad mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Någon som är elektriker på riktigt kanske borde kolla också, men jag tycker det ser ok ut. Men finns det ingen dragavlastning alls för sladden?

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Nej, ingen dragavlastning dessvärre. Går det att lösa enkelt?

J
Magnus E K Magnus E K skrev:
ingen dragavlastning alls för sladden?
Vi ssåg inte om det är en gänga i hålet på locket.<är det det ska det vara en förskruvning där som klämmer fast kabeln, iblnd sitter det en dragavlastning som tillbehör i gamla spisdosor, men den är inte den typen,knuffa in spisen och låt den stå stillså håller det många år, städning bakom kan väntas med, det kan bli drag i kabeln annars, inte bra

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Magnus E K
Undvik att dra i sladden... Och ha brandsläckaren redo vid start. Kan även vara bra att efterdra skruvarna efter något dygn.

Edit: Ser nu att jag också var lite för snabb att "godkänna" kopplingen, den gulgröna skulle gärna vara lite längre så att den inte riskerar att lossna före de andra.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag (som inte är elektriker) reagerar också över dragavlastningen. Ser ut att fattas en förskruvning. Om förskruvningen som normalt både dragavlastar och tätar dosan saknas, så behöver du ordna någon annan avlastning.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Det finns att köpa dragavlastningar avsedda för kopplingdosor. En hel sådan får nog inte plats i den här dosan, men med lite modifiering.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Utmärkt - stort tack! Jag testar :)
Du är ute på djupt vatten här... Jag skulle aldrig komma på tanken att "testa" att koppla in en spis i detta uttag i detta skicka och med okänd historia. Har du gjort några kontroller öht? Har du familj? Hur vet du att skyddsjorden är intakt och kommer att fungera vid ett fel?

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
Bo har rätt, egentligen skulle det behöva kontinuitetsmätas innan strömmen slås på. Även om det nyss stått en annan spis där går det inte att veta säkert att skyddsjorden funkade till den.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du är ute på djupt vatten här... Jag skulle aldrig komma på tanken att "testa"
Det är väl inget djupt vatten, det har varit en spis där förut , så vad skulle det vara för skillnad på då och nu

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
5
De där gamla ledarna skulle jag isolationstesta dessutom (utöver kontinutetstest ) och en JFB är inte att fundera på. Installera bara

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
5
J jesper33 skrev:
Det är väl inget djupt vatten, det har varit en spis där förut , så vad skulle det vara för skillnad på då och nu
Tjao å tygkablar håller i all evighet :thinking:

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J
5 50procent skrev:
Tjao å tygkablar håller i all evighet
Har sett tygkablar på många ställen och dom håller mycket bra så länge man inte rör dom, det vet alla EL-gubbar som varit i gamla hus, sen att det inte är fel att byta dom är en annan sak

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
5
J jesper33 skrev:
Har sett tygkablar på många ställen och dom håller mycket bra så länge man inte rör dom, det vet alla EL-gubbar som varit i gamla hus, sen att det inte är fel att byta dom är en annan sak
Ja så länge man inte rör dem eller att de inte bli utsatta för vibrationer. Men vad har TS gjort nu?

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.