8 036 läst ·
91 svar
8k läst
91 svar
Chanslös? Periplexuttag med bara svarta ledare
Vi ssåg inte om det är en gänga i hålet på locket.<är det det ska det vara en förskruvning där som klämmer fast kabeln, iblnd sitter det en dragavlastning som tillbehör i gamla spisdosor, men den är inte den typen,knuffa in spisen och låt den stå stillså håller det många år, städning bakom kan väntas med, det kan bli drag i kabeln annars, inte braMagnus E K skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Undvik att dra i sladden... Och ha brandsläckaren redo vid start. Kan även vara bra att efterdra skruvarna efter något dygn.
Edit: Ser nu att jag också var lite för snabb att "godkänna" kopplingen, den gulgröna skulle gärna vara lite längre så att den inte riskerar att lossna före de andra.
Edit: Ser nu att jag också var lite för snabb att "godkänna" kopplingen, den gulgröna skulle gärna vara lite längre så att den inte riskerar att lossna före de andra.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jag (som inte är elektriker) reagerar också över dragavlastningen. Ser ut att fattas en förskruvning. Om förskruvningen som normalt både dragavlastar och tätar dosan saknas, så behöver du ordna någon annan avlastning.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Det finns att köpa dragavlastningar avsedda för kopplingdosor. En hel sådan får nog inte plats i den här dosan, men med lite modifiering.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du är ute på djupt vatten här... Jag skulle aldrig komma på tanken att "testa" att koppla in en spis i detta uttag i detta skicka och med okänd historia. Har du gjort några kontroller öht? Har du familj? Hur vet du att skyddsjorden är intakt och kommer att fungera vid ett fel?L Lärospånet skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ja så länge man inte rör dem eller att de inte bli utsatta för vibrationer. Men vad har TS gjort nu?J jesper33 skrev: