Ja, det är korrekt uppfattat.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det mest oroväckande är att TS helt verkar ducka för denna risk, hur liten eller stor den nu än råkar vara i just detta fall.

Kan det bli fel på spisen? Kan den där gamla kabeln verkligen ha en skyddsledaren med bristfällig ledningsförmåga? Jag kan väl inte dö? Näää, det kan inte hända här... Jag chansar, spisen "fungerar" ju!

Det kostar som sagt väldigt lite att göra lite grundläggande kontroller och bedöma kabelns skick och anslutning.

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det mest oroväckande är att TS helt verkar ducka för denna risk, hur liten eller stor den nu än råkar vara i just detta fall.
TS kanske är känslig för mansplaining, som du ju anklagats för någon gång tidigare. :)

Nu blev jag tvungen att googla... Jaha, kanske, hur kan jag veta vilket kön TS har... :thinking:

Det vet man aldrig, en numera helt fri variabel som man ansätter lämpligt för att nå sina mål när man utsätts för mansplaining. Kön är väl bara en social konstruktion eller vad det brukar beskrivas som. :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L
Nu börjar detta nog spåra ur mina herrar (vilket jag misstänker åtminstone Bo identifierar sig som). Ingen känslighet för mainsplaining här, tvärtom vill jag gärna ha så mycket som möjligt förklarat för mig. Lösa spekulationer om ens person är kanske mindre behövligt. Spisen är precis lika farlig eller ofarlig som den har varit tidigare, hela huset har lastgammal el och inget har kollats någonsin. God information hjälper mig att minska riskerna. Elektriker ska hitkallas igen, förhoppningsvis kommer det då upp en jfb och även uppmätning kan göras - vilket jag inte skulle ha tänkt på att begära av elektrikern om jag inte fått det goda rådet här. Spisen används inte till dess då det köket ändå inte är taget i användning ännu.

Du har ju som Bo skrev duckat för den i sammanhanget viktigaste kontrollen som samtidigt är enkel att göra till åtminstone en praktiskt rimlig nivå. Dvs se till att det finns en fungerande skyddsjord till spisen som är en vanlig källa till diverse isolationsfel som då i onödan kan bli farliga.

Svårare än så är det inte vilket många varit inne på och uppmärksammat i tråden. Bra om du ser det som rimligt att uppdatera elen, det du har där är inte bra av flera skäl. Och bli inte förvånad om det kommer lite problem om det sätts in förtida JFB, det är iofs positivt om ev fel upptäcks på så sätt också.

L
Det är just värderande ord som "duckat" som jag betackar mig för och som får mig att tappa lusten att be om hjälp här. Vilket i sig motverkar de inblandades vällovliga ambition att verka för ökad kunskap om elsäkerhet.

Peka gärna på inlägget som beskriver hur jag gör en sådan mätning själv, jag har i så fall missat det. Däremot skrev jag precis att jag ska be en elektriker göra det.

Ja du får göra och ha din elanläggning i precis vilket skick du önskar. Om du betackar dig ska åtminstone inte jag störa, går bara att leda hästen till vattnet inte mer än så.

L
GK100 GK100 skrev:
Ja du får göra och ha din elanläggning i precis vilket skick du önskar. Om du betackar dig ska åtminstone inte jag störa, går bara att leda hästen till vattnet inte mer än så.
Tack för hjälpen, du hittade inte heller det inlägget? Jag är som jag sa mycket tacksam för konkreta tips och hjälp så berätta gärna vad du tycker att jag ska göra just nu?

L Lärospånet skrev:
Peka gärna på inlägget som beskriver hur jag gör en sådan mätning själv, jag har i så fall missat det. Däremot skrev jag precis att jag ska be en elektriker göra det.
Här är två inlägg som anger en enkel sak som ”vem som” kan göra.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Bo har rätt, egentligen skulle det behöva kontinuitetsmätas innan strömmen slås på.
5 50procent skrev:
De där gamla ledarna skulle jag isolationstesta dessutom (utöver kontinutetstest )
Vad jag har sett så har du inte frågat hur man gör en kontinuitetsmätning, däremot skriver du följande;

L Lärospånet skrev:
Nej, inga kontroller - ... Men nej - inga kontroller i övrigt gjorda.
Ser inte om någon har frågat om du har någon multimeter eller inte. Ser inte heller att du har skrivit om du har någon eller inte.

Ett sett att utföra en lätt kontinuitetsmätning är att ställa multimetern i summerläge och hålla ena mätsladden mot höljet på spisen samt andra mätsladden mot tex diskbänken eller något annat som ska vara jordat. Om det summrar så är det elektrisk kontakt mellan bägge mätställerna, men det är inte säkert att det är tillräckligt bra kontakt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L
Toppen, tack för det. Nej ingen har frågat om MM och jag har inte nämnt att jag har en. Men det har jag, däremot har jag inte lärt mig hantera den ännu. Ska ta fram den och se om jag blir klok på den, tack för utmärkt instruktion om tillvägagångssätt i övrigt!

L
Önskar mig en Fluke men har nån kinamodell...

L Lärospånet skrev:
Det är just värderande ord som "duckat" som jag betackar mig för och som får mig att tappa lusten att be om hjälp här.
Det baserar jag på att du under minst 50 inlägg sedan förmaningen inte visat något intresse för att göra en kontroll. Om du inte vet så är det ju naturligt att fråga hur, annars kan det kanske betraktas som mansplaining att förklara i förväg... Vi vet ju inte om du kan eller inte eller om du har några mätinstrument. Det enda som framgår är att du inte förstått behovet och hur enkelt det är att göra en snabb kontroll att det öht finns kontakt och titta centralen att det ser bra ut, kanske i detta fall köra lite belastningsprov under övervakning etc.

L Lärospånet skrev:
Spisen är precis lika farlig eller ofarlig som den har varit tidigare
Så om gamla spisen var farlig, då kan lika gärna den nya också vara farlig, eller?

Men nu har tråden dragit iväg i tråkiga spår. Ber om ursäkt för det. Mitt främsta intresse är ju att du och din familj överlever råd från detta forum.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.