Vi har köpt ett hus från 1936, I källaren finns det ett stålrör, och en "innervägg" som byggts för vad vi tror är för att ha en skiljedörr.
Träramen är vi relativt säkra på inte är bärande. Men röret känns konstigt att ha där och det känns väldigt stumt.
Vem kontaktar vi för att bekräfta om det behövs? Konstruktör? Kommunen?
Träramen är vi relativt säkra på inte är bärande. Men röret känns konstigt att ha där och det känns väldigt stumt.
Vem kontaktar vi för att bekräfta om det behövs? Konstruktör? Kommunen?
Du behöver nog ta en bättre bild på röret, ser inte vad du tänker på.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
De rör jag ser är isolerade rör som är eller har varit till värmesystemet. Att isoleringen är inklädd i något material på den översta bilden är antagligen för att skydda den från vatten, eftersom rören går i taket på duschen.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag antar att dte gäller röret man ser sticka ut under plankan på näst sista bilden.
Det kan knappast ha någon bärande funktion. Men när jag ser det blir jag fundersma, Skulle det kunna vara ett gasrör? I så fall får man ha viss försiktighet i hanteringen. Det förekommer att hus som slutat abbonera på gas, fortfarande 30 - 40 år senare har en aktiv gasledning in i huset.
Det kan knappast ha någon bärande funktion. Men när jag ser det blir jag fundersma, Skulle det kunna vara ett gasrör? I så fall får man ha viss försiktighet i hanteringen. Det förekommer att hus som slutat abbonera på gas, fortfarande 30 - 40 år senare har en aktiv gasledning in i huset.
Röret jag menar är det som sitter under träregeln, se bild. Förstår inte hur den sats fast från första början, den verkar gå in i balken men balken ser solid ut.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är kök rakt ovanför, iaf nu efter renovering av tidigare ägare. Däremot ser det ju inte ut som att röret går I regeln, det känns inte möjligt att det skulle vara ett hål rakt igenom hela.BirgitS skrev:
Har mejlat kommunen för en månad sedan utan svar.
Klicka här för att svara