Vi har köpt ett hus från 1936, I källaren finns det ett stålrör, och en "innervägg" som byggts för vad vi tror är för att ha en skiljedörr.

Träramen är vi relativt säkra på inte är bärande. Men röret känns konstigt att ha där och det känns väldigt stumt.

Vem kontaktar vi för att bekräfta om det behövs? Konstruktör? Kommunen?

• Källarutrymme med synligt stålrör i taket, en enkel träställning, delvis synliga vattenledningar och ett litet fönster i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram och stålrör i källare, möjligen för skiljedörr, i hus från 1936. Grön dörr och blommig tapet syns på väggarna.
    Skapa konto
Du behöver nog ta en bättre bild på röret, ser inte vad du tänker på.

De rör jag ser är isolerade rör som är eller har varit till värmesystemet. Att isoleringen är inklädd i något material på den översta bilden är antagligen för att skydda den från vatten, eftersom rören går i taket på duschen.

Jag antar att dte gäller röret man ser sticka ut under plankan på näst sista bilden.

Det kan knappast ha någon bärande funktion. Men när jag ser det blir jag fundersma, Skulle det kunna vara ett gasrör? I så fall får man ha viss försiktighet i hanteringen. Det förekommer att hus som slutat abbonera på gas, fortfarande 30 - 40 år senare har en aktiv gasledning in i huset.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De rör jag ser är isolerade rör som är eller har varit till värmesystemet. Att isoleringen är inklädd i något material på den översta bilden är antagligen för att skydda den från vatten, eftersom rören går i taket på duschen.
Röret jag menar är det som sitter under träregeln, se bild. Förstår inte hur den sats fast från första början, den verkar gå in i balken men balken ser solid ut.

• Rör under en träregel, fäst vid balk, delvis skadat och omgivet av skräp och kartong i ett verkstadsutrymme. Spindelväv synlig.
    Skapa konto
  • Rör under träregel i källare, del av ett bygge. Rummets väggar och golv är i rå betong med installationsdetaljer på väggarna.
    Skapa konto
BirgitS
Har du eller kommunen några som helst ritningar över huset?
I så fall ladda upp dem.

Vad för rum finns ovanför röret du frågar om?
Med tanke på hempularens tanke om gasrör.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du eller kommunen några som helst ritningar över huset?
I så fall ladda upp dem.

Vad för rum finns ovanför röret du frågar om?
Med tanke på hempularens tanke om gasrör.
Det är kök rakt ovanför, iaf nu efter renovering av tidigare ägare. Däremot ser det ju inte ut som att röret går I regeln, det känns inte möjligt att det skulle vara ett hål rakt igenom hela.

Har mejlat kommunen för en månad sedan utan svar.

BirgitS
Du får ringa kommunen när helgen är över, eller besöka bygglovsavdelningen om de har öppen mottagning eller liknande ibland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.