8 036 läst ·
91 svar
8k läst
91 svar
Chanslös? Periplexuttag med bara svarta ledare
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Vill inte måla fan på väggen men börjar man rota i gamla tygkablar så bör man även byta dem samtidigt, ett generellt råd då det är flera som är här å läser.
Och vet man om att man har tygkablar, byt dem så fort som möjligt.
Har sett uttag blixtra pga detta..
Och vet man om att man har tygkablar, byt dem så fort som möjligt.
Har sett uttag blixtra pga detta..
Nej ingen gänga eller liknande alls i hålet på locket dessvärre.J jesper33 skrev:Vi ssåg inte om det är en gänga i hålet på locket.<är det det ska det vara en förskruvning där som klämmer fast kabeln, iblnd sitter det en dragavlastning som tillbehör i gamla spisdosor, men den är inte den typen,knuffa in spisen och låt den stå stillså håller det många år, städning bakom kan väntas med, det kan bli drag i kabeln annars, inte bra
Ok - alltså låta jordledaren bli längre än de andra (jag kortar alltså de tre andra ledarna).Magnus E K skrev:
Ok, ska se om det andra gamla uttaget finns kvar och om jag hittar nåt användbart där.H hempularen skrev:
Nej, inga kontroller - men vet att den gamla spisen funkade där och att denna spis funkade på en motsvarande installation på annan plats i huset. Jo - jag har familjBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Såvida du inte är kompis med Lärospånet och varit hemma hos honom och bedömt hans anläggning så vet du ingenting om detta och jag tycker det är oansvarigt att på ett forum nonchalera uppenbara risken som syns på bilderna. Att det tidigare (okänd tidpunkt) funnits en spis på platsen kommer fram först senare i tråden, men det säger ingenting om skyddsjordens kvalite.J jesper33 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Utifrån vad som framkommer i tråden och från dess bilder så ser jag två riskerL Lärospånet skrev:
- brand pga dålig kabel som inte tål den belastning som nu din nygamla spis kommer att utgöra. Vad för slags spis stod där tidigare och hur kommer den nya spisen att användas? Kanske har ingen belastat denna ledning nämnvärt de senaste 20 åren? Hur ser det ut i matande punkt? Bara du vet.
- elchock pga att skyddsjordsledaren inte ger en frånkoppling vid jordfel tillräckligt snabbt. Brott på skyddsjorden är ett tyst fel som visserligen är ganska lätt att mäta, men skyddsjordens kvalite är svårare. Har du en JFB är det ett plus, det vet vi ingenting om.
Vi får tänka på att framtida läsare ser denna tråd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag är säker på att budskapet gått fram så vi behöver inte argumentera mer om det.J jesper33 skrev:
Då kan jag säga som yrkesverksam elektriker att installationen definitivt inte är riskfri med tanke på förutsättningarna och den informationen vi fått. Speciellt när TS säger att inga mätningar blir gjorda.J jesper33 skrev:
TS har således inte hundra koll på ledarna, gör inga kontroller och Bo har definitivt en poäng. Verkligen ingenting jag skulle acceptera från någon av mina kollegor, och definitivt inte göra själv. "Kopplade som det var förut" i all ära, men du måste åtminstone kontrollera arbetet i efterhand.
Det är inte värt risken.