J
Dosan sitter fast och skruvarna med inget är rört förutom att lägga in nya under dom

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
5
Vill inte måla fan på väggen men börjar man rota i gamla tygkablar så bör man även byta dem samtidigt, ett generellt råd då det är flera som är här å läser.
Och vet man om att man har tygkablar, byt dem så fort som möjligt.
Har sett uttag blixtra pga detta..

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
5
Så länge man inte har utrustning till att mäta å vet vad man gör så ger jag det rådet

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J jesper33 skrev:
Vi ssåg inte om det är en gänga i hålet på locket.<är det det ska det vara en förskruvning där som klämmer fast kabeln, iblnd sitter det en dragavlastning som tillbehör i gamla spisdosor, men den är inte den typen,knuffa in spisen och låt den stå stillså håller det många år, städning bakom kan väntas med, det kan bli drag i kabeln annars, inte bra
Nej ingen gänga eller liknande alls i hålet på locket dessvärre.

L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Undvik att dra i sladden... Och ha brandsläckaren redo vid start. Kan även vara bra att efterdra skruvarna efter något dygn.

Edit: Ser nu att jag också var lite för snabb att "godkänna" kopplingen, den gulgröna skulle gärna vara lite längre så att den inte riskerar att lossna före de andra.
Ok - alltså låta jordledaren bli längre än de andra (jag kortar alltså de tre andra ledarna).

L
H hempularen skrev:
Jag (som inte är elektriker) reagerar också över dragavlastningen. Ser ut att fattas en förskruvning. Om förskruvningen som normalt både dragavlastar och tätar dosan saknas, så behöver du ordna någon annan avlastning.
Ok, ska se om det andra gamla uttaget finns kvar och om jag hittar nåt användbart där.

J
Inte riktigt , men sätt några klammer bredvid varandra över kabeln in i väggen så håller det, men som sagt bör bytas

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du är ute på djupt vatten här... Jag skulle aldrig komma på tanken att "testa" att koppla in en spis i detta uttag i detta skicka och med okänd historia. Har du gjort några kontroller öht? Har du familj? Hur vet du att skyddsjorden är intakt och kommer att fungera vid ett fel?
Nej, inga kontroller - men vet att den gamla spisen funkade där och att denna spis funkade på en motsvarande installation på annan plats i huset. Jo - jag har familj :) Men nej - inga kontroller i övrigt gjorda.

L
5 50procent skrev:
Ja så länge man inte rör dem eller att de inte bli utsatta för vibrationer. Men vad har TS gjort nu?
Nej jag har inte rört de gamla ledarna.

Magnus E K
L Lärospånet skrev:
Ok - alltså låta jordledaren bli längre än de andra (jag kortar alltså de tre andra ledarna).
Ja, de andra ser långa ut så det ska fungera att korta dem.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J jesper33 skrev:
Det är väl inget djupt vatten, det har varit en spis där förut , så vad skulle det vara för skillnad på då och nu
Såvida du inte är kompis med Lärospånet och varit hemma hos honom och bedömt hans anläggning så vet du ingenting om detta och jag tycker det är oansvarigt att på ett forum nonchalera uppenbara risken som syns på bilderna. Att det tidigare (okänd tidpunkt) funnits en spis på platsen kommer fram först senare i tråden, men det säger ingenting om skyddsjordens kvalite.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Vad kan gå fel?
Utifrån vad som framkommer i tråden och från dess bilder så ser jag två risker
- brand pga dålig kabel som inte tål den belastning som nu din nygamla spis kommer att utgöra. Vad för slags spis stod där tidigare och hur kommer den nya spisen att användas? Kanske har ingen belastat denna ledning nämnvärt de senaste 20 åren? Hur ser det ut i matande punkt? Bara du vet.
- elchock pga att skyddsjordsledaren inte ger en frånkoppling vid jordfel tillräckligt snabbt. Brott på skyddsjorden är ett tyst fel som visserligen är ganska lätt att mäta, men skyddsjordens kvalite är svårare. Har du en JFB är det ett plus, det vet vi ingenting om.
Vi får tänka på att framtida läsare ser denna tråd.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
J jesper33 skrev:
Var i ligger det oansvariga ? Du är inte elektriker och arbetar inte med EL till vardags, samt är en byråkrat med en hel massa teoretiskt info med boken som mall , inget fel i det men du ska inte måla gubben på väggen nästan jämt
Jag är säker på att budskapet gått fram så vi behöver inte argumentera mer om det.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
jesper33, jag är elektriker och håller helt och hållet med Bo Siltberg.
Ps
Det skrevs tidigare nått om Pelilexuttag och dom SKA vara fullkopplade.

• Gilla
Gurkfan och 7 till
  • Laddar…
J jesper33 skrev:
Var i ligger det oansvariga ? Du är inte elektriker och arbetar inte med EL till vardags, samt är en byråkrat med en hel massa teoretiskt info med boken som mall , inget fel i det men du ska inte måla gubben på väggen nästan jämt
Då kan jag säga som yrkesverksam elektriker att installationen definitivt inte är riskfri med tanke på förutsättningarna och den informationen vi fått. Speciellt när TS säger att inga mätningar blir gjorda.

TS har således inte hundra koll på ledarna, gör inga kontroller och Bo har definitivt en poäng. Verkligen ingenting jag skulle acceptera från någon av mina kollegor, och definitivt inte göra själv. "Kopplade som det var förut" i all ära, men du måste åtminstone kontrollera arbetet i efterhand.

Det är inte värt risken.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.