8 036 läst ·
91 svar
8k läst
91 svar
Chanslös? Periplexuttag med bara svarta ledare
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Kanske för att kablarna för 20 år sen var av PVC men men jag antar att du är en elektriker med erfarenhet som uttalar dig.J jesper33 skrev:Har inte rekommenderat något som kan vara fel, det är lite fakta bara, har varit spis där förut och en annan ska in, den installationen är godkänd i dag, även om den är av äldre typ. Finns inga lagar och regler som förbjuder att använd detta. Vad skulle ni sagt om det var en spis inkopplad sen 20 år på den dosan, INGET, även om en TS frågat hur det ser ut
Nog om det, jag förstår inte varför denna motstridighet mot att göra saker rätt?
Tygkablar vet vi att de är känsliga varför bestrida det för?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Att något redan är gjort eller att någon annan har "gjort så" är inget bra skäl. Att ta efter något som är fel gör det inte rätt.J jesper33 skrev:Har inte rekommenderat något som kan vara fel, det är lite fakta bara, har varit spis där förut och en annan ska in, den installationen är godkänd i dag, även om den är av äldre typ. Finns inga lagar och regler som förbjuder att använd detta. Vad skulle ni sagt om det var en spis inkopplad sen 20 år på den dosan, INGET, även om en TS frågat hur det ser ut
Om vi säger at det suttit en spis inkopplad där i 100 år fram tills i går, borgar det för att man kan byta ut denna mot en ny spis utan några kontroller av den befintliga ledningen och dess kopplingspunkter? Kan det tänkas behövas lite underhåll efter 100 år tro? Kommer den nya spisen att belasta faserna lika som den gamla? Kan nyhetens behag göra att man drar på alla plattor och därmed belastar ledningen och dess kopplingspunkter så som den inte varit belastad de senaste 50 åren?
Tänk om skyddsledaren gick av 1953. Ingen har upptäckt detta, men just nu råkar det av någon outgrundlig anledning bli kortslutning i den nygamla spisen...
Jag kopplar aldrig in något utan att kontrollera förutsättningarna lite. Det är lite av grejen med fast inkoppling och anledningen till att det är behörighetskrävande, en yrkesman gör lite kontroller. Att lita på att något gammalt har "fungerat" räcker inte. Ibland räcker det med att titta sig omkring lite, ibland krävs lite mätning och grävning i dosor mm. Och allt detta kostar nästan ingenting (om man har kunskapen och verktygen).
Jag är ytterst förvånad över frågeställare som är beredd på att ta risken och "chansa" med kopplingar i sin starkströmsanläggning. Om något branschen har lyckats med så är det väl propagandan om att elen är "livsfarlig" så konsekvenserna kan inte vara okända.
Jag önskar att du drog in taggarna. Du gör en för stor grej av detta. Du behöver inte förklara bort nånting.
NU har jag iaf kortat de tre ledarna på spiskabeln så att jorden är längst, plus dessutom hittat ett annan doslock som faktiskt hade riktig dragavlastning. Den förra spisen som stod där (med fyra plattor och från ca tidigt 70-tal) fungerade men var i sämre skick än denna i stort sett oanvända som är från ca 80-talet och har tre plattor).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Bra att det fungerade. Låter lite coolt med nästan oanvänd 80-talsspis!
Ring nu elektrikern på måndag morgon för installation av jordfelsbrytare, utbyte av spiskabeln och översyn av resten av anläggningen.
Ring nu elektrikern på måndag morgon för installation av jordfelsbrytare, utbyte av spiskabeln och översyn av resten av anläggningen.
Ja jag hade faktiskt en elektriker här men han försvann igen när han inte hittade framdragen nolla. Sa att man inte kan installera jordfelsbrytare då. Men det stämmer väl inte?Magnus E K skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Framdragen nolla eller ej till spisanslutningen påverkar inte möjligheten att installera en jordfelsbrytare till centralen (finns ingen anledning med en jordfelsbrytare till bara spisen).
MEN om det är så att centralen är så gammal att det inte finns separerbara noll- och jordskenor i den går det inte att installera en central jordfelsbrytare utan att byta ut centralen, så kanske det var det han menade?
MEN om det är så att centralen är så gammal att det inte finns separerbara noll- och jordskenor i den går det inte att installera en central jordfelsbrytare utan att byta ut centralen, så kanske det var det han menade?
Ja precis - inte till spisen lokalt utan en jfb till centralen. Men han menade att det inte var möjligt eftersom nolla aldrig dragits fram av kraftbolaget.Magnus E K skrev:
Framdragen nolla eller ej till spisanslutningen påverkar inte möjligheten att installera en jordfelsbrytare till centralen (finns ingen anledning med en jordfelsbrytare till bara spisen).
Byt elektriker.
Kraftbolagen drar alltid fram en nolla, antingen en separat nollan eller en kombinerad med jord (PEN), din matning lär vara med en PEN.
När PEN är framdragen så är det elektrikerns uppgift att separera PEN till PE & N, detta görs då antingen i mätarskåpet eller i gruppcentralen.
Kraftbolagen drar alltid fram en nolla, antingen en separat nollan eller en kombinerad med jord (PEN), din matning lär vara med en PEN.
När PEN är framdragen så är det elektrikerns uppgift att separera PEN till PE & N, detta görs då antingen i mätarskåpet eller i gruppcentralen.
Han visste inte vad PEN var när jag frågade honom. Och jag är inte tillräckligt kunnig för att förklara för honom - jag frågade honom om PEN och han såg ut som ett frågetecken. Sen försvann han för att aldrig komma igen.Demmpa skrev:
Det låter ungefär som den elektriker som jag anlitade när jag bytte mätarskåpet ville först inte dra en separat nolla & jord från mätarskåpet till gruppcentralen fastän i utgående plint var uppdelat, anledningen var att matningen inte var separerad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag är inte elektriker och skulle själv inte göra detta arbete då jag inte är säker på förutsättningarna. Mina funderingar är mer för att lära mig mer.
Om jord inte fanns alls skulle väl spisen, både gamla och nya, "fungera" utmärkt ändå, i betydelsen att den blir varm?
Problemet märks först när behovet av jord uppkommer, dvs när något är trasigt?
Är det korrekt uppfattat?
Isåfall känns det för mig som lekman lite vanskligt att chansa på att det finns jord bara för att en kabel där. Jag skulle vilja veta att den är ansluten i andra ändan. (Om jag fattat rätt ovan).
Den nya spisen kan ju i värsta fall ha ett problem den gamla inte hade.
Om jord inte fanns alls skulle väl spisen, både gamla och nya, "fungera" utmärkt ändå, i betydelsen att den blir varm?
Problemet märks först när behovet av jord uppkommer, dvs när något är trasigt?
Är det korrekt uppfattat?
Isåfall känns det för mig som lekman lite vanskligt att chansa på att det finns jord bara för att en kabel där. Jag skulle vilja veta att den är ansluten i andra ändan. (Om jag fattat rätt ovan).
Den nya spisen kan ju i värsta fall ha ett problem den gamla inte hade.