Jag "fuskar" med installationer -fullständigt lagligt med auktorisation, försäkring, firma etc, givetvis, så det går bra att kalla mig "elektriker".

Men jag anser mig vara elingenjör - försöker som sådan ta mer betalt än som installatör, men får också räkna med att ta mig an klurigare problem, och svara på fler frågor. Och som någon gammal tänkare uttalat; ju mer man läser, desto mer medveten blir man om sina luckor. Jag har därför två olika "blåställ" för jobbet, ett från Fristads och ett från Oscar Jacobsson - det gäller att ta rätt ;-)
(Det är skillnad på portföljerna också; den med laptop är t. ex. lättare...)

Jag har typ 5-6 år av studietid mer att tjäna in till under min livstid än de av mina jämnåriga som gick 2 år yrkesskola och sedan började på byggena, om nu målet skall bli att få samma pension en vacker dag.

Jag anser att de flesta yrkesmän som är aktiva med installationer dagligen är klart överlägsna mig i handlag, hastighet etc; fattas bara annat eftersom jag inte ger mig själv konstant träning.

Därför gör jag normalt mest installationer som är komplement till annat arbete - där det trots allt är förmånligt för kunden att jag som ändå är på plats också gör vad som behövs -, men om det är ett mer omfattande installationsarbete hjälper jag till att leta upp en lämplig firma och förser dem med underlag, allt för att kunden skall få det resultat han önskar till förmånligaste kostnad.

Jag gör också en del arbete med styr och övervakning i ställverk (distribution och högspänning), arbeten i industrimiljö (både gamla och nya stora anläggningar), datorstyrningar (före PLC) och liknande nöjen. Där föredrar jag att skruva själv om det inte är nyproduktion, och tur är det, för få andra vill vara med...

Men jag är ju så illa tvungen att veta vad jag håller på med, och hur saker skall göras - periodvis har jag jobbat som lite tyngre "beställare" i större organisation, men nu är jag min egen och ligger på den "producerande" sidan om ingen betalar mig för det motsatta jobbet.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det finns absolut ingen anledning att behålla en sådan gammal relik till elcentral, den har inte ens separat nollskena.

Bytt ut skräpet säger jag, Garo har små trevliga elcentraler i plåt. Så får du in jordfelsbrytaren i elcentralen och slipper en ful låda bredvid.
Jag har bytt åskiliga huvudbrytare av den där modellen som börjar glappa internt med tiden.

Jag säger emot - det kan finnas orsak att behålla den, men inte "till varje pris".

Om man har en begränsad budget, och säkerheten i anläggningen vinner mer på att pengarna läggs i andra ändar (exempelvis byte till petskyddade vägguttag hos en barnfamilj), då är det en rätt självklar prioritering.

Jag har några gånger monterat upp anslutande jordfelsbrytare och samtidigt målat den gamla centralen i ny vit kulör där färghandeln fixade brytningen när man visade upp ett klipp av den nya kapslingen. Kunderna har varit helt nöjda med att installationen inte ser gammal och grå/svart ut.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
En sak passerade i inledningen. Visst går det väl att ha en trefas JFB men använda den i en enfasinstallation så länge (utan att bygla och grejja). Lämpligt är att N ligger rätt och att den enda fasen ligger på testknappsmotståndet.
Och är man rädd för brand finns ju alltid plåtkapslingar och plåtbakstycke att "stärka upp" med.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Det finns absolut ingen anledning att behålla en sådan gammal relik till elcentral, den har inte ens separat nollskena.

Bytt ut skräpet säger jag, Garo har små trevliga elcentraler i plåt. Så får du in jordfelsbrytaren i elcentralen och slipper en ful låda bredvid.
Jag har bytt åskiliga huvudbrytare av den där modellen som börjar glappa internt med tiden.
Utseendet är såklart en aspekt i det hela.
Avsaknaden av jfb en annan till varför vi vill byta.

Med separat nollskena menar du att jord och nolla ligger separerade, inte som de ligger nu på samma skena. Så var i ligger fördelen med att byta ifall man inte får upp separat jord från el-mätaren. ? Har jag förstått det hela rätt?

Efter en JFB så måste jord och nolla vara åtskilda, annars så kommer inte JFBn att fungera, antingen löser den direkt, dels så löser den inte förrän någon rör extern jord samtidigt som den rör spänningsförande del. Samtidigt så kommer/riskerar skyddsjordade delar automatiskt bli spänningsförande (nollans spänning).

Från elmätaren så kvittar det om det är PEN-ledare eller PE+N-ledare upp till gruppcentralen/JFBn, delningen måste bara ske senast precis innan JFBn.

P Hanohon skrev:
Utseendet är såklart en aspekt i det hela.
Avsaknaden av jfb en annan till varför vi vill byta.

Med separat nollskena menar du att jord och nolla ligger separerade, inte som de ligger nu på samma skena. Så var i ligger fördelen med att byta ifall man inte får upp separat jord från el-mätaren. ? Har jag förstått det hela rätt?
Idag är jord och nolla samma sak, och de olika ledningarna går från samma skena i centralen. Men egentligen skall det redan i den generationen finnas en "nollskruv" - som skall kunna öppnas för att kontrollmäta i anläggningen så ingen "fuljordning" (yttre ihopkoppling av nolla och jord) ägt rum. Den befintliga huvudskenan fungerar utmärkt som jordskena om den har tillräckligt många anslutningar.

När man installerar jordfelsbrytare måste sedan nollan till alla grupper vars fas matas via jordfelsbrytaren fördelas från en ny punkt "efter jordfelsbrytaren", och det är vad som kallas "nollskena". Det finns exempelvis utmärkta skenor (i blå plast, med snabbanslutningar) att montera på montageskenan bredvid jordfelsbrytaren, om inte den låda man sätter upp för att innehålla jordfelsbrytaren också har en skena "i överkanten" som kan användas för att grena ut nollorna.

Förklaringen är att jordfelsbrytaren mäter, och bryter, både fas och nolla. Den mäter egentligen att allt som åker ut i fasen kommer tillbaka i nollan. Om någon ström "där ute" letar sig tillbaka annan väg än via nollan - exempelvis via skyddsjorden - så är det ett fel och brytaren skall slå ifrån. Alltså kan inte jord och nolla korsa varandras väg efter en jordfelsbrytare, bara gå sida vid sida!

I ditt fall, med 4 grupper, eller kanske någon till för det renoverade köket, är det ju inte halvmeterländer av kopparskena vi talar om direkt.

Just den här centralen är olämplig för installation av jordfelsbrytare, så varför inte byta?

S Soltorp40 skrev:
Men egentligen skall det redan i den generationen finnas en "nollskruv" - som skall kunna öppnas för att kontrollmäta i anläggningen så ingen "fuljordning" (yttre ihopkoppling av nolla och jord) ägt rum.
Det har den också.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nja, ja det finns en skruv för att dela jord & nollan i centralen MEN det är jorden som blir bortkopplad istället för nollan.

Ja, men det möjliggör en isolationsmätning.

Så här ser det ut i källaren hos oss. Lite nostalgiskt är det allt. Förutom den nya elmätaren.
1fas, 250v står det på mätarskåpet. Hur kommer det sig att vi får 400v mellan fas och nolla i lägenheten? Elektrikern såg förbryllad ut.

• Gammal säkringslåda med till/från-vippströmbrytare och en etikett som varnar för att inte stänga av strömmen här.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Hanohon skrev:
Hur kommer det sig att vi får 400v mellan fas och nolla i lägenheten? Elektrikern såg förbryllad ut.
Det förstår jag.
Dels ska det vara typ omöjligt. (Det finns iofs några, rätt ovanliga, felfall där detta kan ske, men då lär många lägenheter ha drabbats)
Sen så bör nästan varenda elpryl i er lägenhet vara trasig nu, de flesta saker pajar på mindre än en sekund med 400V på sig.

Om det är 400V där så bryt genast huvudbrytaren, och kalla dit elektriker !!!

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Gammal instruktionstavla för elektrisk anläggning med riktlinjer om säker användning och underhåll på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså, det har fungerat hur fint som helst för oss. Allt har och fungerar än.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
Har man mätt upp 400V mellan fas och noll (i en Svensk bostad) så måste strömmen genast brytas och felet hittas.
Den villa jag besökte som råkat ut för detta några sekunder hade trasiga prylar för minst 30.000:-
Det var trasiga TV-apparater, TVspel, datorer, tvättmaskin, micro, kylskåp routers, LED-drivdon etc.

Med 400V mellan fas och noll så blir följderna katastrofala!
Har du haft en elektriker där som mätt upp detta och inte direkt brutit strömmen så borde han åtalas!

Har han mätt fel ska du inte betala en spänn för hans "tjänst"
(Men jag fattar inte hur han kan ha mätt fel, med en korrekt installation nere i mätarrummet, så finns det inte en chans att hitta potentialen 400V, någonstans i en enfaslägenhet!)
Egentligen ska du ta in en annan, riktig, elektriker som kollar upp det hela, som den första elfirman får betala.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.