2 474 läst ·
46 svar
2k läst
46 svar
TN-C, byte diazed mot normcentral. Funderingar kring JFB, PSA, jord, N
Jag är på väg att låta byta ut elcentralen i vår lägenhet mot en normcentral och har några funderingar kring upplägget i nya centralen.
Jag valde Resi9 då jag fick riktigt bra pris på prylarna.
Det är TN-C med eftermonterad JFB på 30mA.
* Inkommande till huvudbrytare.
* PEN till till jordskena.
* Blå kabel från jordskena till ovansida JFB.
* Blå kabel från undersida JFB till N-skena.
* Ovansida JFB till respektive Fas-skena.
* Byglat från respektive Fas-skena till huvudbrytare för värme.
Någon av föregående ägare hade bubbelbadkar (borttaget), vet ej om JFB monterades i samband med det eller i samband med LLVP.
På de bifogade bilderna har jag försökt illustrera hur befintlig central är uppbygd och hur jag tänkte låta normcentralen se ut.
Inkommande från mätartavlan når inte högst upp i normcentralen när den ska monteras, därav placeringen av huvudbrytaren.
Hur tycker ni tankegångarna verkar?
Bör LLVP (IVT 12KHR-N) sättas på egen PSA vid K&F istället?
Hade ni gjort något annorlunda?
Tack på förhand.
Någon av föregående ägare hade bubbelbadkar (borttaget), vet ej om JFB monterades i samband med det eller i samband med LLVP.
På de bifogade bilderna har jag försökt illustrera hur befintlig central är uppbygd och hur jag tänkte låta normcentralen se ut.
Inkommande från mätartavlan når inte högst upp i normcentralen när den ska monteras, därav placeringen av huvudbrytaren.
Tack på förhand.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Tack för det.A avh67f skrev:
Enda el på utsidan är en armatur vid entrén och en armatur på balkong.
Är det nödvändigt med 30mA JFB för övriga grupper?
Dessvärre tolkar du det korrekt, det är även andra tokigheter som gör att jag väljer att byta från diazed.H hempularen skrev:
Började med att skulle montera Shelly-mätare och började rota…
Kan inte svara annorlunda än i den andra tråden obegripligt varför du gör detta. Oavsett undrar jag vad din 300 mA JFB gör där. Är det ett jobb du ska göra själv är det bättre du beskriver mer om nuläget och vad du vill åstadkomma det är inget problem med det här för det mesta bara det blir rätt och bra.G Grindstolpe skrev:Jag är på väg att låta byta ut elcentralen i vår lägenhet mot en normcentral och har några funderingar kring upplägget i nya centralen.
Tack på förhand.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Så en 300mA JFB är bortkastat i lägenhet?GK100 skrev:
Kan inte svara annorlunda än i den andra tråden obegripligt varför du gör detta. Oavsett undrar jag vad din 300 mA JFB gör där. Är det ett jobb du ska göra själv är det bättre du beskriver mer om nuläget och vad du vill åstadkomma det är inget problem med det här för det mesta bara det blir rätt och bra.
Utöver de felaktigheter som jag hittat, utöver inkopplade JFB, så avskyr jag plåtskåpet.
Så när elen ändå ska åtgärdas, så ryker detta samtidigt.
Exempel på övrig fel:
EKK3G1,5 i vägg, felaktig inskriven som 2,5mm och avsäkrad 16A.
Jordade uttag i hela lgh, men bara framdragen jord till vissa.
Snedbelastning.
Rubriken blev mer rätt på den andra tråden, önskar främst tankar om upplägg och om man bör lägga LLVP på egen PSA.
Huruvida diazed är bättre eller ej kan vi väl vänligen hålla till andra trådar.
Ah. Jag fattade det som att det var din tänkta nya inkoppling. Men som sagt var kan det inte funka om faserna och nollan går åt varsitt håll genom jordfelsbrytaren. Antingen är det inte kopplat som du tror eller så är det inget som drar ström efter den.G Grindstolpe skrev: