Jag är på väg att låta byta ut elcentralen i vår lägenhet mot en normcentral och har några funderingar kring upplägget i nya centralen.

Det är TN-C med eftermonterad JFB på 30mA.
* Inkommande till huvudbrytare.
* PEN till till jordskena.
* Blå kabel från jordskena till ovansida JFB.
* Blå kabel från undersida JFB till N-skena.
* Ovansida JFB till respektive Fas-skena.
* Byglat från respektive Fas-skena till huvudbrytare för värme.

Någon av föregående ägare hade bubbelbadkar (borttaget), vet ej om JFB monterades i samband med det eller i samband med LLVP.

På de bifogade bilderna har jag försökt illustrera hur befintlig central är uppbygd och hur jag tänkte låta normcentralen se ut.

Inkommande från mätartavlan når inte högst upp i normcentralen när den ska monteras, därav placeringen av huvudbrytaren.

Hur tycker ni tankegångarna verkar?
Bör LLVP (IVT 12KHR-N) sättas på egen PSA vid K&F istället?

Hade ni gjort något annorlunda?

Tack på förhand.

• Elcentral med säkringar och märkningar för spis, LLVP, VVB och värme. Anteckningar visar kopplingsschema och JFB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en elcentral med olika brytare och märkningar för olika sektioner som "VÄRME", "K&F", "SPIS", och "LLVP".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Grindstolpe skrev:
Hade ni gjort något annorlunda?
Nu är det ju inte i linje med din fråga men för egen del skulle jag aldrig bytt den perfekt välhållna centralen med reserver och allt. Grupper märkta på rätt sätt enkelt att lägga delar under värmedelen utanför eller med JFB osv. Ett exemplar från en tid där centraltypen låg i topp och i ditt fall som det verkar även montaget.

• Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
A
Jag håller med. Den gamla ser ut att vara i nyskick. Väldigt tråkigt att den måste bytas ut 😢

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vänligen ta bort denna tråd, blev felaktigt dubbla och hittar inte hur jag tar bort.

A avh67f skrev:
Jag håller med. Den gamla ser ut att vara i nyskick. Väldigt tråkigt att den måste bytas ut 😢
Ja salig Gunnar R gråter i sin himmel. :)

G Grindstolpe skrev:
Vänligen ta bort denna tråd, blev felaktigt dubbla och hittar inte hur jag tar bort.
Lagt kort ligger men då får det fortsätta i din andra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.