Alltså, det är så det alltid har varit kopplat. Om du kikar på de första bilderna i vår tråd så ser du hur det är kopplat. Mätningen i från mätarskåpet är det samma. Inget är ändrat där. Ingen utrustning är trasig eller har gått sönder.
Nej det är bara en brytare!H Hanohon skrev:
Den elektrikern som varit där måste garanterat mätt eller sett fel! Dina prylar ryker vid 400V, att han isåfall lämnade lägenheten med vetskapen om detta är helt jävla absurdt!
Rent kriminellt, tycker jag.
Här tycker jag att man bör kunna kolla hur nya lagen, med det så heliga "egenkontrollprogrammet" fungerar. Jag tycker att sånt här borde anmälas till elsäkerhetsverket, som får starta ett tillsynsärende.
Någonstans skulle det vara kul att se ifall denna omhuldade nyordning är mer än en papperstiger.
Ifall ett elinstallationsföretag har en elektriker som arbetar självständigt inte vet hur man mäter, och vad innebörden av ens det felaktiga mätvärdet innebär, så bör den elektrikern fortbildas innan den får arbeta självständigt.
Här tycker jag att man bör kunna kolla hur nya lagen, med det så heliga "egenkontrollprogrammet" fungerar. Jag tycker att sånt här borde anmälas till elsäkerhetsverket, som får starta ett tillsynsärende.
Någonstans skulle det vara kul att se ifall denna omhuldade nyordning är mer än en papperstiger.
Ifall ett elinstallationsföretag har en elektriker som arbetar självständigt inte vet hur man mäter, och vad innebörden av ens det felaktiga mätvärdet innebär, så bör den elektrikern fortbildas innan den får arbeta självständigt.
Om du inte kan byta till 3-fas, så sätt in en gasspis så blir du av med den största förbrukaren av el i köket.
Visst du får en massa krångel med gasflaskor men de som gillar laga mat brukar gilla gasspisar och du blir betydligt friare att använda microvågsugn, vattenkokare, dammsugare, diskmaskin m.m. utan att bränna din fragila 25 amps huvudsäkring.
Visst du får en massa krångel med gasflaskor men de som gillar laga mat brukar gilla gasspisar och du blir betydligt friare att använda microvågsugn, vattenkokare, dammsugare, diskmaskin m.m. utan att bränna din fragila 25 amps huvudsäkring.
Tack. Men nu var det byte av centralen vi var ute efter.T tompaah7503 skrev:Om du inte kan byta till 3-fas, så sätt in en gasspis så blir du av med den största förbrukaren av el i köket.
Det borde ändå inte vara 400V. Det där är dessutom inte en spänningsmätare.
Exakt, helt rätt.D Daniel 109 skrev:
Det är nästa problem att utreda.
Men enda förklaringen till att inte nästan allt i lägenheten har pajat må vara att dessa uppmätta 400V är mätt på detta felaktiga sätt, om man mäter som jag föreslog bör det bli 230V.
När det väl konstaterats att fasspänningen är 230, så blir nästa fråga varför vi har backspänning från annan fas till lägenheten, det är vad det mätresultatet tyder på.
Det är också ett allvarligt fel, (eller kan åtminstone vara), som måste undersökas.
Men då finns i alla fall den akuta risken för trasig elutrustning och ev brand i denna.
Isch ... !!!

Mät i ett uttag i lägenheten också.
Jag skulle också koppla ut precis allt elektrisk där med en gång, ja först skulle jag t.o.m slå av huvudbrytaren innan något annat.
Hade elektrikern en annan mätare?
Så ni har alltså fått samma mätresultat med två olika?
Mät i ett uttag i lägenheten också.
Jag skulle också koppla ut precis allt elektrisk där med en gång, ja först skulle jag t.o.m slå av huvudbrytaren innan något annat.
Hade elektrikern en annan mätare?
Så ni har alltså fått samma mätresultat med två olika?
Har du inte tillgång till en voltmeter?