Byggahus.se

Byte Normcentral

1. H
    Medlem Nivå 3
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20191009_093102.jpg

Samma hos grannen... Han har aldrig haft några problem heller. Magkänsla än är att det är mätfel och inte på anläggningen. Ja menar Om det är som ni säger så hade ju datorn, Tv:n osv brunnit upp för länge sedan.

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Daniel, de där flukarna är väldigt pålitliga, själv har jag kört med både T110 och T150 (110 saknar också display som anger spänning som DMM).
    Och lysdiodrampen har aldrig någonsin klickat för mig och visat fel.
    (Inte mer än vad en DMM skulle gjort, utan faktiskt tvärtom)

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 20
    Nej, fluke gör bra grejer. Men den mäter inte spänning. Den indikerar att det är något som liknar 400V. Vid felsökning vill man gärna veta mer än så. I manualen framgår det inte när den slår om och standarden den bygger på är inte tillgänglig fritt.

• Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror nästan att spänningsprovaren visar fel, men det är ju rätt märkligt sammanträffande ifall elektrikern ni hade dit hade en spänningsprovare/DMM med samma fel !!! :thinking:

Om jag själv skulle råkat ut för den mätningen så skulle jag gjort såhär:
    1. KASTAT mig på huvudbrytaren och slagit av.
    2. Mätt igen, funderat, har jag mätt fel eller ...vad ...
    3. Hämtat en annan mätare från bilen, ringt en kollega som fått komma med annan mätare, åkt och köpt en eller vad som helst, man måste bli helt säker på vad man egentligen mäter !!!!
    4. Kopplat ur precis allt elektriskt i lägenheten, slå på HB, och mätt där sen.

4 skulle nog också kunna utgå, ifall man inte hittar något mätfel eller tankefel i steg 1-3 så lär det ju inte behövas mätas 'längre bort' heller.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du har helt rätt, jag är 100% med på alla tekniska detaljer där.

Men jag kan ju å andra sidan efter en massa års praktiskt arbetande med dessa, säga att de har aldrig fallerat för mig, så jag misstror inte mätvärdet av den anledningen.
    Däremot kan ju t.ex. batteriet vara på upphällningen, eller att just det exemplaret är defekt/trasigt.
    (Jag vet inte helt säkert, men jag har för mig att lysdiodstapeln fungerar oberoende av batterierna)

6. D
    Medlem · Nivå 20
    Men vad är mätvärdet? Något i intervallet 230 till 690V. Det är rätt luddigt.

• Laddar…
  7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja.

Och Daniel, jag antar att ifall du var ingenjör på Fluke, hade du valt 231V som triggernivån för 400V-dioden.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · Nivå 20
    Nej, det skulle jag inte gjort. Det tycks finnas en standard för den typen av instrument, där framgår det sannolikt vad triggnivån ska vara.
    En vild gissning är att den ligger runt 300V. Men det är ju inget som framgår.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Jag skulle ha kopplat in en glödlampa i ett uttag och mätt spänningen via mätuttaget på säkringshuven för den gruppen med en riktig spänningsmätare.
    Med säkringen i och lampan lysande...

Redigerat 9 okt 11:30
  10. H
    Medlem Nivå 3
  11. H
    Medlem Nivå 3
    Gällande 400v problemet så var det fel på hans fluke. Han mätte med en multimeter och fick fram rätt spänning. Nu har han kopplat (Vad jag kan se) ihop noll, och jord på samma plint men det uppstår något problem här med. Lite råd ifrån er skulle kanske hjälpa ro hem den här huvudvärken.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Ska inte nollorna och skyddsjordarna sitta i varsin skena? Nu verkar allt sitta i den högra PE-skenan...

Sen är det ju bara en fas in, så det är bara var tredje säkring som får spänning via skenan i underkant om den inte är konstruerad på nåt annorlunda sätt.

• Laddar…
  13. H
    Medlem Nivå 3
    Jag vet inte, därför jag frågade om råd. Jag misstror inte elektrikern så men han verkar inte ha så mycket erfarenhet av att byta från gammalt till nytt. Ung kille i 25års åldern.
    Någon som verkligen kan det här får gärna svara.

14. T
    Medlem Nivå 11
    Varför anar jag att det inte finns någon elektriker med här alls.

Malmbergs central, felkopplat med fasskena för 3-fas men som bara matas med 1-fas, konstiga fel på mätningen, sammankopplat jord och nolla på samma sken, et.c.

15. P
    Husägare Nivå 2
    1. Nolledare saknas ovansida JFB
    2. Nolledare (grupper) ligger på fel sida, ska ligga i den vänstra plinten
    3. 3-fas JFB varför? 1 fas i lägenhet, ingen matning kommer till var tredje säkring
    4. Första säkringen ligger det dubbelt på, varför inte lägga dom på varsin säkring?
    5. Petskydd för skena saknas

Det är några av felen som jag ser såhär snabbt! Men lite som tidigare inlägg, är det verkligen en elektriker med överhuvudtaget? Jag är tveksam just nu faktiskt :thinking: