27 197 läst ·
143 svar
27k läst
143 svar
Byta ut gammal 380 volt element, kommer bara 2 kablar ur väggen??
Som lekman så är min kunskap om föreskrifter och lagar begränsad. Dock så lyser ju inte en elektrisk lampa om det inte finns någon väg för strömmen att ta sig mot. Oberoende (nästan) vilken potential det gäller så händer ju inget om allt i närheten håller samma nivå.
Det är ju bara om man tillför en väg med lägre potential som lampan kan börja lysa.
I en optimal värld så jordar TS hela huset och så är det bra så. Men iom att det är tillåtet att underhålla sin anläggning så behöver man inte det.
Men själva diskussion är ganska irrelevant eftersom om man drar i en jordledare så kommer man nog att jorda hela rummet det handlar om. Jag tror att även en ej teoretiskt lagd elektriker skulle propsa på att allt skulle jordas eftersom det är så man gör enligt befintlig praxis i nyinstallation.
(Men ja jag sällar mig till kören att man inte ska installera element som kräver jord i rum med isolerad miljö.)
Det är ju bara om man tillför en väg med lägre potential som lampan kan börja lysa.
I en optimal värld så jordar TS hela huset och så är det bra så. Men iom att det är tillåtet att underhålla sin anläggning så behöver man inte det.
Men själva diskussion är ganska irrelevant eftersom om man drar i en jordledare så kommer man nog att jorda hela rummet det handlar om. Jag tror att även en ej teoretiskt lagd elektriker skulle propsa på att allt skulle jordas eftersom det är så man gör enligt befintlig praxis i nyinstallation.
(Men ja jag sällar mig till kören att man inte ska installera element som kräver jord i rum med isolerad miljö.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det står ingenting i elsäkerhetslagen, elsäkerhetsverkets föreskrifter eller elinstallationsregler om att tillverkarens föreskrifter alltid ska gå före i alla lägen.L lars80 skrev:
Jag upprepar:
Du förstår inte principerna för grundläggande elsäkerhet, basskydd och felskydd. Ingen tillverkare kan åsidosätta dessa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 910 inlägg
Nej, jag försöker inte påskina det, jag säger det rakt ut.L lars80 skrev:
Alla erfarna och mycket kunniga elektriker i tråden säger att du har fel, kanske läge att vara lite ödmjuk?
Om du har egen auktorisation blir jag ännu mer skeptisk till nuvarande system. Om du inte har det utan arbetar under EKP tycker jag du ska ta upp frågan med kollegor och den person som har auktorisation.
Nej, det har du inte och det är just det som är problemet. Du verkar inte förstå hur radiatorn påverkar rummet i övrigt. Ja, att skyddsjorda radiatorns hölje kommer innebära att ett internt fel i radiatorn löser säkringen. Så långt är allt bra. Problemet är att du i och med att du inför jordpotential i det isolerade utrymmet tar bort andra skyddsbarriären för alla andra apparater i det rummet. De är nämligen beroende av att det inte finns jordpotential i rummet. Detta är anledningen till att man inte blandar jordat och ojordat. Att det är en dålig skyddsmetod är alla överens om sedan länge. Det är därför den är förbjuden sedan 1994. Det är dock den skyddsmetod som tillämpas i fall där uttagen är ojordade och apparaterna är klass 0.L lars80 skrev:
Jag lutar mer och mer åt att du är ett troll. Det kan inte vara så svårt att begripa detta. Vad känner du att du får ut av att förstöra diskussionerna? Är det lämpligt tycker du att föreslå direkt farliga ändringar i en elanläggning?
Fast i det Scenario han beskriver så var det ju så att elementet är installerat med jord och inget fel föreligger på elementet.L lars80 skrev:Om ett jordat element skulle få ett fel och bli spänningsförande så löser skyddet/säkringen ut.
Tycker du att det är bättre med ett ojordat spänningsförande element där du inte upptäcker felet förrän det kanske är försent så är det din åsikt att det är bäst för dig.
Jag hade kanske föredragit jordat så felet upptäcks direkt och blir åtgärdat.
I kombination med JFB som även detta är krav med moderna regler så har du maximerat skyddet mot elshock även om uttagen är gamla och ojordade.
På din sista retoriska fråga så hänvisar jag dig till Cecilia Axelssons artikel nedan.
Citat:
"— Mellan föreskrifter och branschpraxis ligger tillverkarens anvisningar som alltså gäller före exempelvis svensk standard. Det innebär att tillverkarens anvisningar ska följas oavsett vad som står i Elinstallationsreglerna SS 436 40 00."
Med andra ord, följer du inte tillverkarens anvisningar så följer du inte inte praxis.
Följer du inte praxis så vet du inte om du uppfyller lagkraven.
Du måste alltså dokumentera varför din metod är bättre än tillverkarens anvisningar och sedan hoppas elsäkerhetsverket eller domstol gör samma bedömning.
Kan du se "ditt tankefel"?
[länk]
sedan har man ett uttag bredvid som det är fel på så att du kan komma åt spänningsförande delar.
Om du då håller i uttaget så kan du klara dig ifrån att få en stöt om du bara får kontakt med fasen då du i övrigt är i ett isolerat rum.
Om du då dessutom råkar komma åt din radiator som du jurdat så blir du plötsligt jordad och får 230 volt genom kroppen.
Om det dessutom är en fastighet som är utförd utan skyddsjord så kan man anta att även jordfelsbrytare saknas.
Dvs det finns inget som löser ut förrän du drar över 10A genom kroppen.
Det är en ganska rejält dödlig elchock.
Jämför du med om du istället hade installerat elementet utan jord (som man ska) så hade du kunnat kladda med höljet på elementet hur du ville utan att få en dödlig elchock pga den anledningen.
Väldigt hypotetiskt eftersom man aldrig är totalt ojordad och potentialfri så man hade känt av att man petade på det som är spänningsförande men i alla fall.
För att få en rejäl elchock från ett element där radiatorn inte är jordad i ett isolerat utrymme så krävs att det blir fel i både radiatorn (så att höljet blir strömförande) och någon annan elinstallation i rummet (så att även den blir strömförande) och det måste dessutom vara olika faser som exponeras eller i vart fall en fas och en nolla.
Dvs genom att jorda elementet så gör du rummet farligare ur elsäkerhetsperpektiv. Och det kan du inte på något vettigt sätt styrka är säkrare.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Lars är nu bannad från tråden.
/moderator
/moderator
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden