Hej
Vi planerar att fräscha upp vår tvättstuga i källaren och bl.a sätta in skåp.
Vi har lite olika funderingar och en av dem gäller golvbrunnen som vi blev rådda att byta ut vid renovering av en besiktningsman.
Är det värt att flytta in avloppet under det kommande vaskskåpet? Eller kan man byta ut det på befintlig plats men kanske ha ett smalare rör alternativt lägga ner det i golvet?

Tack för hjälpen

• Tvättstuga med två vitvaror, tvättmaskin och torktumlare, samt vask med avloppsrör synligt på slitet betonggolv och diverse tvättartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstugedesign med grå skåp, vask och kran till vänster, samt tvättmaskin och torktumlare placerade till höger under en bänkskiva.
    Skapa konto
Du vill troligen byta hela stammen om du ska göra om golvet där inne. Dvs du bilar sönder plattan för att få bort golvbrunnen och då bilar du även upp golvet så att du kan byta röret också, när du ändå gör detta så passar du på att sätta en gren för vasken samt tvätt/torktumlare (alltså bilar sönder golvet och gör plats för ett rör som kommer upp under vasken).

Om plattan är tjock och armerad kan det vara enklare att som idag koppla på tvätt och torktumlare under vasken och dra slangen i baksida skåp, annars hade jag nog dragit en egen stam bort till de med.

• Gilla
mats.3 och 5 till
  • Laddar…
Att bila upp hela golvet låter som ett stort jobb? Finns där alternativ för ett mindre ingrepp?

Jag håller med TypRätt och jag gjorde samma för ca 1år sedan. Ska du göra iordning tvättstugan så funderar om du inte i samband med det ska byta allt avlopp och då kan du välja vart du vill ha avloppen/brunn. Bilar du upp det så är det möjligt att få isolering under golvet och så lägger du i golvvärmeslang (om du har vattenburet system) så blir det varmt och skönt golv i tvättstugan också 😊
Lite mer jobb säker men du kommer bli nöjd 👍

• Gilla
Oscar-Daniel
  • Laddar…
Att ha avloppet från vasken liggande på golvet framför tvätthon måste vara galet irriterande. Jag skulle snubbla på det hela tiden.

Jag skulle utan tvekan bila upp hela golvet för att isolera och få alla avloppsanslutningar där jag vill ha dem. Eventuellt golvvärme också men det är lite överkurs i en tvättstuga tycker jag. Det är mer jobb att byta hela golvet men resultatet blir också mycket bättre. Som minimum måste du ändå bila upp där du ska ta bort, byta ut eller lägga till avlopp.

• Gilla
Oscar-Daniel
  • Laddar…
RoTe
I stället för att bila kan man såga om det bara är nya rör som ska läggas ner. De gamla kan man ju bara låta vara, även såga rätt igenom dom. Brunnen åker du ju på att bila ändå men det är ju ett lokalt område. Sedan måste du ju bila lite vid anslutningen till resterande.

• Gilla
Henrik 75 och 1 till
  • Laddar…
O Oscar-Daniel skrev:
Att bila upp hela golvet låter som ett stort jobb? Finns där alternativ för ett mindre ingrepp?
Du behöver inte bila upp hela golvet, enbart där röret går idag så du kan byta det samt fram till vasken så du kan lägga ett nytt där. Beroende på när huset är byggt och hur mycket energi som las på sulan kan det vara så att den var som hos mig, enbart 2cm tjock och inte någon armering, den hade gått att ha sönder med spett om vi vetat att den var så tun innan firman började med bilmaskinen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
O Oscar-Daniel skrev:
Du vill väl inte riskera att avloppsröret, som går under golvet, går sönder om ett år så att du då måste göra om hela golvet. Avloppsröret är väl så gammalt att det är stor risk för att det rostar sönder de närmaste åren.

• Gilla
Oscar-Daniel
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
I stället för att bila kan man såga om det bara är nya rör som ska läggas ner.
Såga fick de göra här innan jag bilade. Tyvärr hade jag en platta som var mellan 20-27cm i tvättstugan och jag bytte i garaget där var det 8-10cm så kan finnas vissa variationer.
Såga beroende på tjocklek ca 30x30cm

Hej!
Vad det är för rör som kommer från övervåningen och går ner till vänster?
Är det avlopp kanske.
Skulle nog försiktigt bila upp runt brunnen och se vart stammen går.

• Gilla
JDA
  • Laddar…
P Petoev skrev:
Hej!
Vad det är för rör som kommer från övervåningen och går ner till vänster?
Är det avlopp kanske.
Skulle nog försiktigt bila upp runt brunnen och se vart stammen går.
Köksvasken kommer ner där
Röret och fallet känns minst sagt överdimensionerat och och det är en annan av våra funderingar om man kan göra det mindre synligt

• Överdimensionerat köksvaskrör och tillhörande kopplingar i tak, bredvid mindre rör.
    Skapa konto
  • Överdimensionerat rör i kök med synligt vitt och grått avloppsrör anslutet vid väggen.
    Skapa konto
  • Överdimensionerat avloppsrör under diskbänken med metallram i närbild, fokus på rörstorlek och installation.
    Skapa konto
O Oscar-Daniel skrev:
Köksvasken kommer ner där
Röret och fallet känns minst sagt överdimensionerat och och det är en annan av våra funderingar om man kan göra det mindre synligt
75 mm räcker från köket. Sen bort med gjutjärnsrören. Har du tur har du glaserade keramikrör som ligger under betongen. Liggande gjutjärnsrör brukar inte vara en hit. Har du någon inspektionslucka med spolbrunn i andra änden av huset eller är det ut från huset som är i tvättstugan?

P Petoev skrev:
75 mm räcker från köket. Sen bort med gjutjärnsrören. Har du tur har du glaserade keramikrör som ligger under betongen. Liggande gjutjärnsrör brukar inte vara en hit. Har du någon inspektionslucka med spolbrunn i andra änden av huset eller är det ut från huset som är i tvättstugan?
Ingen inspektionslucka i huset mig veterligen - huset blev dränerat 2016 - spolbrunn utomhus
Vet inte om tvättstugan leder ut från huset - hur kan jag ta reda på det?

Magnus E K
Skillnad på uppfräschning och totalrenovering. Om inget är trasigt idag är det också ett fullt rimligt alternativ att behålla befintlig golvbrunn, måla eller lägg billig klinker på golvet och det är ingen katastrof om det måste göras om igen i framtiden. Dra utanpåliggande avloppsrör längs med väggen så man slipper snubbla på dem.

• Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Att göra ett stort ingrepp i tvättstugan utan att åtminstone byta brunnen vore ett stort misstag.
Självklart så går det att bara koppla på sig och dra bort golvbrunnen till mer lämpligt ställe är att föredra.

Det som måste undersökas då är vilket skick befintliga rör i plattan är, ser ut som att huset är från 30-50-tal vilket skulle göra gjutgärnsrören till snart 100 år.

Att byta i tvättstugan är lämpligt och sen får du undersöka ur resterande rör ser ut med ett framtida stammbyte i planeringen.

Att lägga klinkers på befintliga betongplattan går att göra då du ser ut att ha tillskjutande fukt underifrån, se då till att ha breda fogar så att fukten har någonstans att ta vägen.

Att lägga golvvärme är något man ska vara försiktig med om det inte finns någon isolering under.

Lycka till, jag ska snart göra något liknande i min tvättstuga :)

• Gilla
Oscar-Daniel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.