28 022 läst ·
143 svar
28k läst
143 svar
Byta ut gammal 380 volt element, kommer bara 2 kablar ur väggen??
Hej!
Ska byta ut ett element med direktverkande el i mitt hem. Termostaten är trasig och det är så gammalt att jag inte hittar någon reservdel. Problemet är att elen här är dragen på ett sett som jag inte riktigt behärskar eller förstår.
Huset är från 1969 och säljaren var elektriker så känns lite som bagarens barn. Det går ut två kablar ur väggen bägge ser ut att vara svarta, se bild där jag även kopplat på skravuttag för att slippa ha lösa kablar och slippa skaka hand med Zeus igen. Elementet är på 380 volt, se bild. Är kopplat med två kablar som jag tror är 2-fas.
Har redan råkat få en kyss av kablarna när jag tog bort elementet för att måla om eftersom jag då inte hittade hur jag kunde stäng av strömmen hit. Vill med alla medel undvika att få en kyss igen då det var väldigt obehagligt, men har även svårt att hitta proppen som går till uttaget, se bild av proppskåpet. Någon som tror sig veta?
Vad är era tips kan man koppla in ett 400 volt element? Finns ju inget jord. Har ett vanlig eluttag nära så skulle kunna dra sladden på golvlisten och sätta ett 230 volt element här istället bara. Lutar mot det för att slippa att anlita en elektriker. Förutsatt att jag lyckas göra kablarna icke strömförande då.
Mvh
En ångestriden husägare
Ska byta ut ett element med direktverkande el i mitt hem. Termostaten är trasig och det är så gammalt att jag inte hittar någon reservdel. Problemet är att elen här är dragen på ett sett som jag inte riktigt behärskar eller förstår.
Huset är från 1969 och säljaren var elektriker så känns lite som bagarens barn. Det går ut två kablar ur väggen bägge ser ut att vara svarta, se bild där jag även kopplat på skravuttag för att slippa ha lösa kablar och slippa skaka hand med Zeus igen. Elementet är på 380 volt, se bild. Är kopplat med två kablar som jag tror är 2-fas.
Har redan råkat få en kyss av kablarna när jag tog bort elementet för att måla om eftersom jag då inte hittade hur jag kunde stäng av strömmen hit. Vill med alla medel undvika att få en kyss igen då det var väldigt obehagligt, men har även svårt att hitta proppen som går till uttaget, se bild av proppskåpet. Någon som tror sig veta?
Vad är era tips kan man koppla in ett 400 volt element? Finns ju inget jord. Har ett vanlig eluttag nära så skulle kunna dra sladden på golvlisten och sätta ett 230 volt element här istället bara. Lutar mot det för att slippa att anlita en elektriker. Förutsatt att jag lyckas göra kablarna icke strömförande då.
Mvh
En ångestriden husägare
Troligen har du 3 säkringar som matar detta via en tre-fas grupp där olika element använder två faser ur denna. Så även om du tar ur de två säkringarna som matar detta så kan du ha kvar spänning via ett annat element med den tredje fasen.
Sen borde där väl finnas en skyddsjord om du vill ha ett nytt 400V element.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det där uttaget du har monterat är extremt olämpligt (om jag inte ser fel). Du har alltså 400V till ett vanligt eluttag. Kan bli alla möjliga olyckor.
Det låter inte så roligt. Gör det svårt som lekman spontant låter det som.rotbackarn skrev:
Troligen har du 3 säkringar som matar detta via en tre-fas grupp där olika element använder två faser ur denna. Så även om du tar ur de två säkringarna som matar detta så kan du ha kvar spänning via ett annat element med den tredje fasen.
Svårt att veta helheten utan att se hela anläggningen, men några saker:
Element klarar sig med 2 faser, sen kan det finnas en jord.
Grupp 8 och 18 står ju "värme", och dom har du dragit ur propparna men har ström ändå?
Är du modig så kan du kortsluta kablarna och ser vilka säkringar som går.
Element klarar sig med 2 faser, sen kan det finnas en jord.
Grupp 8 och 18 står ju "värme", och dom har du dragit ur propparna men har ström ändå?
Redigerat:
Propp 8 och 18 var till två andra el element där jag nu med hjälp från VVS firma har dragit vattenburna rör från Fjärrvärmen till nya radiatorer. Så har inget med dessa att göra. Problemet är att det sista elementet är så långt ifrån växlaren så det blir krångligt att dra rören dit. Därav att jag lutar mot att byta elementet istället bara.Hammarskallen skrev:
Svårt att veta helheten utan att se hela anläggningen, men några saker:
Element klarar sig med 2 faser, MEN, det måste ju finnas en jord, annars är det direkt livsfarligt!
Vet inte om jag vågar kortsluta något har redan råkat föra samman kablarna en gång för mycket.
Frågan är om man vågar låta det vara såhär bakom ett element sen eller om man kan sätta kablarna i en kopplingsdosa istället. Men är lite obehagligt att pilla med det när strömmen är igång. Riktigt mähä dessa kablar.
Har ingen sådan men har en multimeter. Redan testat att koppla in en lampa i skarvuttaget dock… Men den lyste fint. Kanske ska låta den lysa medans jag skruvar ut propparna. Om det inte finns någon risk med detta.Hammarskallen skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du har kopplat in en lampa, och den höll? En 230-lampa i 400V uttag hade gått sönder. Mät med multimetern i skarvuttaget och se vad det är för spänning.E Erikhusägare skrev:
Ska mäta upp det. Jajamän lampan håller. Tycker det är konstigt att elementet är 380 volt bara om det nu är 230 volt där, men är nog installerat innan volten i hemmen sänktes. Utbygget är från slutet av 80-talet.Hammarskallen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag förmodar att rummet har ojordade vägguttag i sin helhet? Då ska inte heller elradiatorn ha någon skyddsjord. Så två trådar är då helt i sin ordning.
Även om elementet är märkt 380V så kommer det återge värme på 230V, bara märkbart mindre. Ett element är ju egentligen bara en kontrollerad kortslutning.