39 890 läst ·
125 svar
40k läst
125 svar
Byggmax har dubbla prislistor
Nalkon, det handlar inte om att bevisa uppsåt i en domstol, det handlar om den som gör det kan se sig själv i spegeln efteråt. Har det gjorts med uppsåt så är det ett bedrägligt beteende och för mig lika med snatteri. Om man söker dessa situationer så är det för jävligt beteende. Och det klart att butiken måste kompensera sig genom att ta höjd i prissättningen för snatteriet.N naikon skrev:Hur ska dom kunna bevisa uppsåt? Som sagt kan man väl bara säga att man blippade kortet och var lite frånvarande. En anställd har ju trots allt gått igenom flaket och sen sagt att det här ska du betala. Har jag som kund skyldighet att dubbelkolla så dom fått med allt?
Om man bara ska ha en skiva i botten för 300kr, men köper annat virke för 1000kr då?
Vill vara tydlig med att jag inte förespråkar kriminalitet, utan tycker bara detta är ett intressant fall med lite gråzoner. Speciellt när det själv händer att man köper skivor.
Jag själv gör så att jag säger till om jag märker det blir fel, men jag tycker det känns bra att kunna spegla mig.
Redigerat:
Som du säger, det blir svårt för åklagaren att bevisa uppsåt om det ser ut som ett ärligt misstag och det bara handlar om 300:- vid ett enstaka tillfälle. Och just därför är det minimal risk att det hamnar i rätten.N naikon skrev:Hur ska dom kunna bevisa uppsåt? Som sagt kan man väl bara säga att man blippade kortet och var lite frånvarande. En anställd har ju trots allt gått igenom flaket och sen sagt att det här ska du betala. Har jag som kund skyldighet att dubbelkolla så dom fått med allt?
Om man bara ska ha en skiva i botten för 300kr, men köper annat virke för 1000kr då?
Vill vara tydlig med att jag inte förespråkar kriminalitet, utan tycker bara detta är ett intressant fall med lite gråzoner. Speciellt när det själv händer att man köper skivor.
Det är som sagt inte den moraliska biten som intresserar mig i det här fallet, som jag redan klargjort.A Andreas Mur skrev:Nalkon, det handlar inte om att bevisa uppsåt i en domstol, det handlar om den som gör det kan se sig själv i spegeln efteråt. Har det gjorts med uppsåt så är det ett bedrägligt beteende och för mig lika med snatteri. Om man söker dessa situationer så är det för jävligt beteende. Och det klart att butiken måste kompensera sig genom att ta höjd i prissättningen för snatteriet.
Jag själv gör så att jag säger till om jag märker det blir fel, men jag tycker det känns bra att kunna spegla mig.
Det jag tycker är intressant är ifall det är ett brott när en Byggmax-anställd missar en byggskiva i botten av släpet. Man har inte försökt gömma den, utan man har bara lite andra varor ovanpå som man också ska köpa.
Det ligger inget ansvar på mig att presentera en lista på vad jag har plockat, utan det räknas dom sköta själva. Hade det varit självskanning hade det varit en helt annan sak. Det ligger heller inget ansvar på mig att kolla på kvittot för att verifiera alla varor i efterhand, eller?
Det handlar om vad du ser i din spegelN naikon skrev:Det är som sagt inte den moraliska biten som intresserar mig i det här fallet, som jag redan klargjort.
Det jag tycker är intressant är ifall det är ett brott när en Byggmax-anställd missar en byggskiva i botten av släpet. Man har inte försökt gömma den, utan man har bara lite andra varor ovanpå som man också ska köpa.
Det ligger inget ansvar på mig att presentera en lista på vad jag har plockat, utan det räknas dom sköta själva. Hade det varit självskanning hade det varit en helt annan sak. Det ligger heller inget ansvar på mig att kolla på kvittot för att verifiera alla varor i efterhand, eller?
Klicka här för att svara