Jag tittade för en gångs skull lite på kvittot när jag köpte virke idag. Vanliga reglar kostade drygt 12 % mer än jag sett på nätet och nyss handlat för i grannkommunen. Frågade en i personalen som bekräftade att det fanns två prislistor och att en del butiker är dyrare än andra. Hon visste inte varför, men att det varit så ”ett tag”.

Lite förvånande att den dyrare butiken (Arninge) ligger i ett område med flera andra som säljer byggprylar, medan den billigare (Vallentuna) ligger utan konkurrenter i närheten. Spontant känns det lite bakvänt.

Men, och nu kommer anledningen till att jag skriver här, det går att komma runt. Enligt den jag pratade med kan man säga till när man ska betala, att man brukar handla i butik x (som har den lägre prislistan) och då justerar de priset till det lägre. Det bästa av allt är att jag bara tar 10 % av besparingen ni gör. Skicka PM för swishnummer.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
iPK och 90 till
  • Laddar…
Det är ett nytt fenomen som blir allt vanligare.

Tidigare kallades det för franchisetagare men nu tror jag att det kallas för partners.

Det är alltså en privata näringsidkare som driver en del av kedjans butiker.

Samma upplägg har även t ex MAX hamburgare och flera andra snabbmatskedjor.

Det är ett fantastiskt tillväxtcase.

Tidigare var man ju tvungen att ha ett ganska stort kapital för att få chansen men det blev fel urvalskriterier.

Det är drivet från näringsidkaren (och dennes familj) man är ute efter. Personer som kan jobba extremt mycket innan det blir någon vinst.

Kombon stora familjer från vissa grupper och bidrag från arbetsförmedlingen göder företagets ägare oavsett om det är en familj, som i MAX-caset eller aktieägare, som i Byggmax.

Jag undviker dessa företag oavsett om de blandar milkshake i skurhinken eller ej.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Origon och 20 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Kombon stora familjer från vissa grupper och bidrag från arbetsförmedlingen göder företagets ägare oavsett om det är en familj, som i MAX-caset eller aktieägare, som i Byggmax.
Vad menar du med detta? Hänger inte riktigt med.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fredrik U och 23 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det är ett nytt fenomen som blir allt vanligare.

Tidigare kallades det för franchisetagare men nu tror jag att det kallas för partners.

Det är alltså en privata näringsidkare som driver en del av kedjans butiker.

Det är ett fantastiskt tillväxtcase.

Tidigare var man ju tvungen att ha ett ganska stort kapital för att få chansen men det blev fel urvalskriterier.

Det är drivet från näringsidkaren (och dennes familj) man är ute efter. Personer som kan jobba extremt mycket innan det blir någon vinst.

Kombon stora familjer nysvenskar och bidrag från arbetsförmedlingen göder företagets ägare oavsett om det är en familj, som i MAX-caset eller aktieägare, som i Byggmax.

Jag undviker dessa företag oavsett om de blandar milkshake i skurhinken eller ej.
Bara helägda butiker och ingen franchise eller liknande. Dessutom publikt ägande, så de eventuellt giriga familjer som äger någon del har i så fall köpt på börsen.

Det där med nysvenskar kan du nog stoppa upp någonstans. Eller fråga VDn Kalle om hans släkt kom till landet före eller efter 2015.

• Gilla
  • Älska
orutti och 45 till
  • Laddar…
Purre
Byggmax hade olika priser för olika butiker redan för flera år sedan. Sen om det är två eller flera prislistor vet jag inte.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Har olika Max-restauranger olika priser??? Här har vi isåfall en riktigt riktigt obehaglig situation. 😢😱😮

• Haha
  • Gilla
Byggroda och 12 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Byggmax hade olika priser för olika butiker redan för flera år sedan. Sen om det är två eller flera prislistor vet jag inte.
Billigare på större orter och där transporterna är billigare men det är inte klockrent hur de avgör. Vi har haft uppe detta i flera tidigare trådar här i forumet. Bland annat när folk klagade på orättvisa elpriser. Då lyftes det att Byggmax är dyrare på de flesta orter i norra Sverige.

Alfredo Alfredo skrev:
Har olika Max-restauranger olika priser??? Här har vi isåfall en riktigt riktigt obehaglig situation. 😢😱😮
Dyrare på Liseberg än utanför, ja.

• Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dyrare på Liseberg än utanför, ja.
Är det bara där det skiljer kan jag leva med det. 😂 Någon som vet hur det är på Arlanda? Finns enskilda restaurangers priser åtkomliga på nätet?

• Gilla
Henakki
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Max vet jag inte men McDonald’s hade det i somras vissa hade någon kampanj och andra inte..

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Lite förvånande att den dyrare butiken (Arninge) ligger i ett område med flera andra som säljer byggprylar, medan den billigare (Vallentuna) ligger utan konkurrenter i närheten. Spontant känns det lite bakvänt.
Vallentunabutiken har en bättre brädgård. Arningebutikens är mindre och ofta utplockad.

• Gilla
Ibruks och 2 till
  • Laddar…
Om man väljer sin butik så ser man butikspriserna på nätet. Visst, ett par kronor dyrare men inte värt att åka 10 mil för det. Tacksam att de har butiker i små hålor 🤘

• Gilla
Gilmorized och 9 till
  • Laddar…
Lokala marknadspriser beroende på lokal konkurrens har som haft länge. Bra = nej. Lönsamt = ja för Byggmax

• Gilla
TheProfile och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tittade för en gångs skull lite på kvittot när jag köpte virke idag. Vanliga reglar kostade drygt 12 % mer än jag sett på nätet och nyss handlat för i grannkommunen. Frågade en i personalen som bekräftade att det fanns två prislistor och att en del butiker är dyrare än andra. Hon visste inte varför, men att det varit så ”ett tag”.

Men, och nu kommer anledningen till att jag skriver här, det går att komma runt. Enligt den jag pratade med kan man säga till när man ska betala, att man brukar handla i butik x (som har den lägre prislistan) och då justerar de priset till det lägre. Det bästa av allt är att jag bara tar 10 % av besparingen ni gör. Skicka PM för swishnummer.
Japp, Byggmax i Sölvesborg, där jag har sommarhus, är dyrare än Byggmax i Lund, där jag bor. Det intressanta är att iallafall tidigare så räknades Byggmax i Kristianstad, som har samma priser som Lund, som en lokal konkurrent till Byggmax i Sölvesborg, det ligger inom det avstånd som då gällde (30 km tror jag). När jag orkade använde jag därför deras prisgaranti, mot dem själva.😅

• Haha
  • Gilla
remrag och 15 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja. Ett originalmål kostar 99:- på Max i Åre, men bara 97:- i Hudiksvall.

Men om man säger att man brukar äta i Hudiksvall kanske man får samma pris i Åre?

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.