Jag tittade för en gångs skull lite på kvittot när jag köpte virke idag. Vanliga reglar kostade drygt 12 % mer än jag sett på nätet och nyss handlat för i grannkommunen. Frågade en i personalen som bekräftade att det fanns två prislistor och att en del butiker är dyrare än andra. Hon visste inte varför, men att det varit så ”ett tag”.
Lite förvånande att den dyrare butiken (Arninge) ligger i ett område med flera andra som säljer byggprylar, medan den billigare (Vallentuna) ligger utan konkurrenter i närheten. Spontant känns det lite bakvänt.
Men, och nu kommer anledningen till att jag skriver här, det går att komma runt. Enligt den jag pratade med kan man säga till när man ska betala, att man brukar handla i butik x (som har den lägre prislistan) och då justerar de priset till det lägre. Det bästa av allt är att jag bara tar 10 % av besparingen ni gör. Skicka PM för swishnummer.
Lite förvånande att den dyrare butiken (Arninge) ligger i ett område med flera andra som säljer byggprylar, medan den billigare (Vallentuna) ligger utan konkurrenter i närheten. Spontant känns det lite bakvänt.
Men, och nu kommer anledningen till att jag skriver här, det går att komma runt. Enligt den jag pratade med kan man säga till när man ska betala, att man brukar handla i butik x (som har den lägre prislistan) och då justerar de priset till det lägre. Det bästa av allt är att jag bara tar 10 % av besparingen ni gör. Skicka PM för swishnummer.
Det är ett nytt fenomen som blir allt vanligare.
Tidigare kallades det för franchisetagare men nu tror jag att det kallas för partners.
Det är alltså en privata näringsidkare som driver en del av kedjans butiker.
Samma upplägg har även t ex MAX hamburgare och flera andra snabbmatskedjor.
Det är ett fantastiskt tillväxtcase.
Tidigare var man ju tvungen att ha ett ganska stort kapital för att få chansen men det blev fel urvalskriterier.
Det är drivet från näringsidkaren (och dennes familj) man är ute efter. Personer som kan jobba extremt mycket innan det blir någon vinst.
Kombon stora familjer från vissa grupper och bidrag från arbetsförmedlingen göder företagets ägare oavsett om det är en familj, som i MAX-caset eller aktieägare, som i Byggmax.
Jag undviker dessa företag oavsett om de blandar milkshake i skurhinken eller ej.
Tidigare kallades det för franchisetagare men nu tror jag att det kallas för partners.
Tidigare var man ju tvungen att ha ett ganska stort kapital för att få chansen men det blev fel urvalskriterier.
Det är drivet från näringsidkaren (och dennes familj) man är ute efter. Personer som kan jobba extremt mycket innan det blir någon vinst.
Kombon stora familjer från vissa grupper och bidrag från arbetsförmedlingen göder företagets ägare oavsett om det är en familj, som i MAX-caset eller aktieägare, som i Byggmax.
Jag undviker dessa företag oavsett om de blandar milkshake i skurhinken eller ej.
Redigerat av moderator:
Bara helägda butiker och ingen franchise eller liknande. Dessutom publikt ägande, så de eventuellt giriga familjer som äger någon del har i så fall köpt på börsen.B Boende45 skrev:Det är ett nytt fenomen som blir allt vanligare.
Kombon stora familjer nysvenskar och bidrag från arbetsförmedlingen göder företagets ägare oavsett om det är en familj, som i MAX-caset eller aktieägare, som i Byggmax.
Det där med nysvenskar kan du nog stoppa upp någonstans. Eller fråga VDn Kalle om hans släkt kom till landet före eller efter 2015.
Billigare på större orter och där transporterna är billigare men det är inte klockrent hur de avgör. Vi har haft uppe detta i flera tidigare trådar här i forumet. Bland annat när folk klagade på orättvisa elpriser. Då lyftes det att Byggmax är dyrare på de flesta orter i norra Sverige.Purre skrev:
Vallentunabutiken har en bättre brädgård. Arningebutikens är mindre och ofta utplockad.Hep skrev:
Lokala marknadspriser beroende på lokal konkurrens har som haft länge. Bra = nej. Lönsamt = ja för Byggmax
Japp, Byggmax i Sölvesborg, där jag har sommarhus, är dyrare än Byggmax i Lund, där jag bor. Det intressanta är att iallafall tidigare så räknades Byggmax i Kristianstad, som har samma priser som Lund, som en lokal konkurrent till Byggmax i Sölvesborg, det ligger inom det avstånd som då gällde (30 km tror jag). När jag orkade använde jag därför deras prisgaranti, mot dem själva.😅Hep skrev:
Jag tittade för en gångs skull lite på kvittot när jag köpte virke idag. Vanliga reglar kostade drygt 12 % mer än jag sett på nätet och nyss handlat för i grannkommunen. Frågade en i personalen som bekräftade att det fanns två prislistor och att en del butiker är dyrare än andra. Hon visste inte varför, men att det varit så ”ett tag”.