38 718 läst ·
125 svar
39k läst
125 svar
Byggmax har dubbla prislistor
En enkel koll på webben visar att av Stockholms läns 17 butiker är det Norrtälje, Östhammar, Åkersberga, Täby, Södertälje och Nynäshamn som har den högre prislistan. Det känns som om jag bor i fel del av länet. 😅
När jag jämför priserna på de produkter som jag har köpt det senaste året så skiljer det mellan 6 och 19 procent.
När jag jämför priserna på de produkter som jag har köpt det senaste året så skiljer det mellan 6 och 19 procent.
Självklart så ska företag få tjäna pengar.Mikael_L skrev:
Men någonstans ledet är marginalerna stora.
Jag handlade tidigare en del på Byggmax, men har hittat en liten lokal brädgård där jag kan köpa prima kvalitet ca 20-30% billigare än den andrasortering som Byggmax ofta tycks ha.
Sen ska vi inte ens börja prata om hur det ser ut hos Beijer, xl-bygg, byggma etc. där det är samma fiffel med rabatter som hos Ahlsell.
Jag tror att det handlar om brist på konkurrens i första hand. Men också, om jag får "tro och gissa" lite mer kontroversiellt utan att ha några konkreta bevis, att det på något sätt finns en priskontroll och kartellbildning i branschen på någon nivå.
Redigerat:
Arninge ligger nära "rika" Täby området medans Vallentuna är mer normal medelinkomstkommun.Hep skrev:
Jag tittade för en gångs skull lite på kvittot när jag köpte virke idag. Vanliga reglar kostade drygt 12 % mer än jag sett på nätet och nyss handlat för i grannkommunen. Frågade en i personalen som bekräftade att det fanns två prislistor och att en del butiker är dyrare än andra. Hon visste inte varför, men att det varit så ”ett tag”.
Lite förvånande att den dyrare butiken (Arninge) ligger i ett område med flera andra som säljer byggprylar, medan den billigare (Vallentuna) ligger utan konkurrenter i närheten. Spontant känns det lite bakvänt.
Men, och nu kommer anledningen till att jag skriver här, det går att komma runt. Enligt den jag pratade med kan man säga till när man ska betala, att man brukar handla i butik x (som har den lägre prislistan) och då justerar de priset till det lägre. Det bästa av allt är att jag bara tar 10 % av besparingen ni gör. Skicka PM för swishnummer.
Det var en av mina första tankar, men det motsägs av spaningen som gjordes i tråden:H Hellwiz skrev:
” En enkel koll på webben visar att av Stockholms läns 17 butiker är det Norrtälje, Östhammar, Åkersberga, Täby, Södertälje och Nynäshamn som har den högre prislistan.”
Det är inte direkt så att de butikerna alla ligger i några höginkomstområden.
Ett tips som jag själv kört med på ByggMax som funkat mer än en gång är att nyttja deras gratis släpkärror vid köp av all möjlig propeller-virke och annan 3:e sorterings material.. börja med att lägga ett gäng av de dyraste 15 mm ”formplyfa” skivorna i botten, ser exakt ut som botten på kärrorna.. När den 15 åriga estetprogrammet-avhopparen som tillfälligt jobbar där kommer å räknar ihop allt så kan man fnissa fult och tänka att där fick ni för era helt normala marknadsanpassade prislistor!
Så om jag köper plyfa på släp, medarbetaren går igenom flaket och jag betalar i kassan. När jag kommit hem ser jag att dom bara tagit betalt för 4 istället för 5. Jag har inte avsiktligen gömt något.Alfredo skrev:
Har jag begått ett brott då?
Om dom i kassan på ICA missar att skanna en av mina matvaror? Är det också ett brott?
Jag vill inte hävda det ena eller det andra, är bara nyfiken.