38 649 läst ·
125 svar
39k läst
125 svar
Byggmax har dubbla prislistor
Fast det är väl i och för sig inget konstigt om man aldrig har funderat på hur ICA är uppbyggt eller ägs. Jag tror exempelvis att alla Willys har samma ägare och samma pris i alla butiker men det kanske inte alls stämmer.A Andreas Mur skrev:
Det sjukaste i den här tråden är nog ändå att du lyckats hitta någon på Byggmax med koll på något så avancerat som "prislistor" överhuvudtaget.
Jag minns i somras när jag handlade ett par tryckta reglar.
-"Åtta st 45x95, 3,6m långa" är det första jag säger, ändå står stackarn där två minuter senare och fipplar med måttbandet och kan inte begripa varför han inte kan hitta något på 44x96 med 3,59m längd i sin handdator. 😭😅
Nej, jag tycker det är värt några procent mer för att kunna handla smidigt. Utan Freeteailer-appar och med returer utan krångel. Och för kundservice/kunskap som sträcker sig längre än att erbjuda sig högläsa vad som står på förpackningen/hemsidan.
Denna (för mig) ologiska prissättning gör mitt val ännu enklare.
Jag minns i somras när jag handlade ett par tryckta reglar.
-"Åtta st 45x95, 3,6m långa" är det första jag säger, ändå står stackarn där två minuter senare och fipplar med måttbandet och kan inte begripa varför han inte kan hitta något på 44x96 med 3,59m längd i sin handdator. 😭😅
Nej, jag tycker det är värt några procent mer för att kunna handla smidigt. Utan Freeteailer-appar och med returer utan krångel. Och för kundservice/kunskap som sträcker sig längre än att erbjuda sig högläsa vad som står på förpackningen/hemsidan.
Denna (för mig) ologiska prissättning gör mitt val ännu enklare.
De verkar åtminstone ändrat sitt interna system så att virke hanteras i längder.J JDA skrev:
Förut var all hantering i löpmeter. Gick bara att se hur många löpmeter de hade hemma och gick inte att beställa specifika längder.
Fick vänta nästan ett år på att de "råkade" få hem 5,4 m reglar jag behövde till ett projekt. Hade förvisso inte bråttom, men...
Tidigare hade McDonalds upp till 40 % högre pris på franchiseställen än på sina egna. Skillnaden finns nog kvar men kanske med lägre procentsatser.useless skrev:
Mig veterligen så kostar en hamburgare från Max inne på Liseberg samma sak som en hamburgare ifrån Max utanför Liseberg, då det är ifrån en välkänd större kedja med förhållandevis centralt satta priser.Ludde Jakobsson skrev:
Har ni helt missat hur marknadsekonomi fungerar? Utbud och efterfråga styr priserna.. Det är väl klart att en hamburgare inne på Liseberg kommer vara dyrare än utanför Liseberg. Varför? För att McDonalds inte finns där inne. Dessutom är nog hyran dyrare inne på Liseberg än utanför. Kundunderlaget är nog lägre också om man ser till hela året. Liftkort brukar vara dyrare i fjällen än på Södermalm också..
Att utgå ifrån att en lågpriskedja håller samma priser oavsett plats är inget högt ställt krav. Det finns inget byggmax maxi, byggmax forum, byggmax nära etc.
Tjopp var ute för samma grej priset på kvittot stämde inte med priset på nätet, fick till svar att jag måste skåning rätt butik för dom lovar vara billigast i stan vilket är lite fult kan man tycka. Priset borde ju inte varieraHep skrev:
Jag tittade för en gångs skull lite på kvittot när jag köpte virke idag. Vanliga reglar kostade drygt 12 % mer än jag sett på nätet och nyss handlat för i grannkommunen. Frågade en i personalen som bekräftade att det fanns två prislistor och att en del butiker är dyrare än andra. Hon visste inte varför, men att det varit så ”ett tag”.
Lite förvånande att den dyrare butiken (Arninge) ligger i ett område med flera andra som säljer byggprylar, medan den billigare (Vallentuna) ligger utan konkurrenter i närheten. Spontant känns det lite bakvänt.
Men, och nu kommer anledningen till att jag skriver här, det går att komma runt. Enligt den jag pratade med kan man säga till när man ska betala, att man brukar handla i butik x (som har den lägre prislistan) och då justerar de priset till det lägre. Det bästa av allt är att jag bara tar 10 % av besparingen ni gör. Skicka PM för swishnummer.
Du missar nog min poäng. Det kan ju vara så enkelt att det är dyrare att transportera till en av butikerna och därför blir det dyrare dit? Kedjor med diversifierade priser har vi överallt i samhället och i en marknadsekonomi kan man inte ställa krav på vad priset skall vara på en viss typ av vara. Priset sätts av den som säljer varan. ,Vill du inte handla eller hittar du samma vara billigare så kommer du antagligen att köpa varan i butiken där varan är billigast.J johan_paz skrev:Mig veterligen så kostar en hamburgare från Max inne på Liseberg samma sak som en hamburgare ifrån Max utanför Liseberg, då det är ifrån en välkänd större kedja med förhållandevis centralt satta priser.
Att utgå ifrån att en lågpriskedja håller samma priser oavsett plats är inget högt ställt krav. Det finns inget byggmax maxi, byggmax forum, byggmax nära etc.
Jobbar du för byggmax? Glöm det där med frakt det är bara hittepå. I mitt fall så var plåtbiten 40kr/ ca 30% dyrare. Om jag skall åka till en annan butik så är det 6 mil.Ludde Jakobsson skrev:
Du missar nog min poäng. Det kan ju vara så enkelt att det är dyrare att transportera till en av butikerna och därför blir det dyrare dit? Kedjor med diversifierade priser har vi överallt i samhället och i en marknadsekonomi kan man inte ställa krav på vad priset skall vara på en viss typ av vara. Priset sätts av den som säljer varan. ,Vill du inte handla eller hittar du samma vara billigare så kommer du antagligen att köpa varan i butiken där varan är billigast.
Marknadsekonomi är ju inget annat än att suga ut mest möjlig av kunden vilket inte ökar köptroheten.
Haha. Nej jag jobbar inte på Byggmax. Jag försöker bara förklara att det kan finnas många olika anledningar till att priser skiljer sig från butik till butik och varför det är dyrare i en av Byggmax butiker får vi kanske aldrig svar på. Jag har jobbat på ett fraktbolag så jag vet lite om frakt i alla fall.K Kent Johansson2 skrev:
Ok, men jag fick ju svaret, dom lovar billigast på den lokala spelplanen inget annat, vilket kanske är enkelt om det för övrigt bara finns ”proffsbutiker”Ludde Jakobsson skrev:
Haha. Nej jag jobbar inte på Byggmax. Jag försöker bara förklara att det kan finnas många olika anledningar till att priser skiljer sig från butik till butik och varför det är dyrare i en av Byggmax butiker får vi kanske aldrig svar på. Jag har jobbat på ett fraktbolag så jag vet lite om frakt i alla fall.![]()