Ordet "avsiktligen" är rätt viktigt i det du skriver. Om en domstol skulle kunna bevisa ditt uppsåt är en helt annan sak, men om du avsiktligen gjort något för att de inte ska kunna ta rätt betalt är du i juridisk mening en ondsint padda.

• Haha
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Jag har inte avsiktligen gömt något.
Det är en helt annan situation som inte är jämförbar. Som jag tolkade @OCDennis var hans avsikt att uppsåtligen lura "den 15 åriga estetprogrammet-avhopparen". I #101 har jag frågat om det var en feltolkning men ännu inte fått något svar. Min tolkning kvarstår därför.

N naikon skrev:
Om dom i kassan på ICA missar att skanna en av mina matvaror? Är det också ett brott?
Nej, i alla fall inte om du inte märker det. Om du märker det men håller tyst kan man nog argumentera i bägge riktningarna.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
C
N naikon skrev:
Har jag begått ett brott då?
Det skulle väl troligen falla under bedrägligt beteende att välja att behålla en vara efter att man kommit till insikt att man inte betalat för den.
Samtidigt är det ju allmänt vedertaget inom handeln att man i princip är chanslös om kunden lämnat butiken med en obetald vara.

Sen är man ju naturligtvis ett riktigt praktsvin delux om man medvetet utnyttjar systemet på det sättet.

Redigerat:
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Jag borde kanske be att få trådrubriken ändrad till "Byggmax har trippla prislistor".

• Haha
naikon
  • Laddar…
Jag håller med er om att om man avser att gömma något så försöker man såklart begå brott.

Men det måste ju vara i princip omöjligt att avgöra i en domstol, eftersom det enda rimliga är att lägga plyfa i botten av släpet?
Är det ett brott att lägga andra produkter över plyfan, oavsett om medarbetaren registrerar det eller ej? Eller blir det endast ett brott ifall produkten missas?

C
N naikon skrev:
Är det ett brott att lägga andra produkter över plyfan, oavsett om medarbetaren registrerar det eller ej?
Kruxet här är att säljaren i "drive in"-modellen tagit på sig ansvaret för att inventera kundens "varukorg". Så det faller naturligtvis tungt på dem om något missas.
Så nej, det skall i så fall vara att köparen uppenbart dolt varor med uppsåt. Typ lagt dem i handskfacket eller rullat in dem i en matta eller nåt.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kruxet här är att säljaren i "drive in"-modellen tagit på sig ansvaret för att inventera kundens "varukorg". Så det faller naturligtvis tungt på dem om något missas.
Så nej, det skall i så fall vara att köparen uppenbart dolt varor med uppsåt. Typ lagt dem i handskfacket eller rullat in dem i en matta eller nåt.
Hade jag jobbat på Byggmax och kommit på någon med en hel plyfaskiva i handskfacket hade jag nog bjudit på den :D

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Jag håller med er om att om man avser att gömma något så försöker man såklart begå brott.

Men det måste ju vara i princip omöjligt att avgöra i en domstol, eftersom det enda rimliga är att lägga plyfa i botten av släpet?
Är det ett brott att lägga andra produkter över plyfan, oavsett om medarbetaren registrerar det eller ej? Eller blir det endast ett brott ifall produkten missas?
Åklagaren: "Du lastade 'ett gäng' skivor för 300:-/st på kärran, reagerade du inte när du fick betala totalt 500:- i kassan?"
Du: "Njaaaäh, alltså..."
Domen: "Utsagan bär ej sannolikhetens prägel."

• Haha
maria01
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Åklagaren: "Du lastade 'ett gäng' skivor för 300:-/st på kärran, reagerade du inte när du fick betala totalt 500:- i kassan?"
Svaranden: "Jag blippade bara kortet och reflekterade aldrig över beloppet."

Det obehagliga är att det alltför ofta faktiskt är så det går till när jag betalar vanliga inköp. 😳😱😢 Inser att jag är ganska skitslarvig många gånger...

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Du: "Njaaaäh, alltså..."
Domen: "Utsagan bär ej sannolikhetens prägel."
Hur ska dom kunna bevisa uppsåt? Som sagt kan man väl bara säga att man blippade kortet och var lite frånvarande. En anställd har ju trots allt gått igenom flaket och sen sagt att det här ska du betala. Har jag som kund skyldighet att dubbelkolla så dom fått med allt?

Om man bara ska ha en skiva i botten för 300kr, men köper annat virke för 1000kr då?

Vill vara tydlig med att jag inte förespråkar kriminalitet, utan tycker bara detta är ett intressant fall med lite gråzoner. Speciellt när det själv händer att man köper skivor.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Handlar ditt tips om hur man stjäl formplyfa från Byggmax eller missförstår jag dig?
Ohhhhff! Absolut inte! Vad tar min herre mig för?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Hahaha! Måste älska vissa av er asså! 🤜🏻🤛🏻
När detta hände mig första gången, hade jag lika bra koll på att skivorna låg där i botten som den inkompetente, precis sådär lite för fläskige för att man ska koppla på sin ”En brud! -Säg [någe] originellt, smickrande och roligt!! Fort!” rutin.. Så den fick en fist bump och när det fråga om det var något mer så svarade jag med den höga grad sanning som total egen övertygelse ger! -Nej fan! Efter att kört hem all skit och lämnat [tebax] lånesläp samt återvänt hem.. eller som jag brukar se det 4 X 3,2 mil senare… Där kom jag så på mitt lilla ”faux pas” eller rättare sagt hennes, på ~ 1198:-
Åh asså.. jag är varken helt slut i huvudet, vegan eller är för att barn ska kunna ha två föräldrar av samma kön! NEJ!! DET EXISTERAR BARA TVÅ! Punkt! I och med det och andra faktorer så engagerar jag mig ju för helvete inte i att, buhu! Ställa allt till rätta! Ser det som avbetalning på allt propeller virke man kommit hem med därifrån.. alla felaktiga svar man fått på allt från basic materialfrågor, öppettider till var saker finns att hitta! Så var det med det.. första gången.. Om det varit någon andra gång så har jag tröttnat på att skriva nu så.. nä.
Sedan så har vi i skogen här turen att det ligger en riktig ”bygghandel” mittemot ByggFlax så när man behöver kvalité, hela och raka, eller något som finns inne, ja då går man ju dit!

C
N naikon skrev:
Hur ska dom kunna bevisa uppsåt?
Nä, det blir svårt.
De skulle nog behöva göra om systemet lite grand om de vill skydda sig mot ouppmärksamma medarbetare som missar varor.
Upptäcker man att något knep satts i system är det lätt att instruera medarbetarna att kolla extra noga efter detta.

Annars skulle de nog behöva införa självscanningsmodellen där kunden själv berättar vad han plockat på sig och personalen stämmer av.
Eller att kunden får sätta en kråka på notan att där man intygar att det stämmer med vad man plockat.

Men jag gissar att förtjänsten att låta kunden sköta sig själv är avsevärt större än svinnet.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Ja.. här bevisar jag att jag tydligen kan allt om snö!
https://www.byggahus.se/quiz/435-vad-kan-du-om-sno Okej! Nu är det säkert flera av er som kommer bli förbannade för att ni bara fick 8-9 rätt när jag smiska in 10! Jag förstår det, många är överraskande obildade, tro mig jag stöter på er i det närmaste dagligen.. Som jag! Jag stavar som att jag inte brydde mig! Det är ju iofs ett er-problem det med.. Men ni fattar! Fan va gött det ska bli med massa mer snö sen! Har en skitfräck, ny för året, Husqvarna snöslunga med led belysning och stor nog för att svälja flera barn åt gången om man tittar bort lite!

Det är
OCDennis OCDennis skrev:
Hahaha! Måste älska vissa av er asså! 🤜🏻🤛🏻
När detta hände mig första gången, hade jag lika bra koll på att skivorna låg där i botten som den inkompetente, precis sådär lite för fläskige för att man ska koppla på sin ”En brud! -Säg [någe] originellt, smickrande och roligt!! Fort!” rutin.. Så den fick en fist bump och när det fråga om det var något mer så svarade jag med den höga grad sanning som total egen övertygelse ger! -Nej fan! Efter att kört hem all skit och lämnat [tebax] lånesläp samt återvänt hem.. eller som jag brukar se det 4 X 3,2 mil senare… Där kom jag så på mitt lilla ”faux pas” eller rättare sagt hennes, på ~ 1198:-
Åh asså.. jag är varken helt slut i huvudet, vegan eller är för att barn ska kunna ha två föräldrar av samma kön! NEJ!! DET EXISTERAR BARA TVÅ! Punkt! I och med det och andra faktorer så engagerar jag mig ju för helvete inte i att, buhu! Ställa allt till rätta! Ser det som avbetalning på allt propeller virke man kommit hem med därifrån.. alla felaktiga svar man fått på allt från basic materialfrågor, öppettider till var saker finns att hitta! Så var det med det.. första gången.. Om det varit någon andra gång så har jag tröttnat på att skriva nu så.. nä.
Sedan så har vi i skogen här turen att det ligger en riktig ”bygghandel” mittemot ByggFlax så när man behöver kvalité, hela och raka, eller något som finns inne, ja då går man ju dit!
Det där var nog det mest svårlästa inlägget jag sett. Jag försökte verkligen hänga med i vad det handlade om, men fick ge upp efter drygt halva.

• Haha
  • Gilla
OCDennis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.