10 931 läst ·
145 svar
11k läst
145 svar
Bygga en kombinerad carport/solpanels-ställning, synpunkter?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 248 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 248 inlägg
Det verkar vila en förbannelse över duken. Det tog 14 dagar(!) innan jag fick den och nu upptäcker jag att det är hål på den! Får väl tejpa igen det på nåt sätt, har inte tid att vänta på en ny rulle.F fribygg skrev:
Läser monteringsanvisningen. Så här stod det.
MONTERING VINKELRÄTT TAKSTOLARNA
Före montering skärs folien upp i längder vilka motsvararavståndet mellan de yttre takstolarnas utsidor respektive gavelsprångets utsida ökat med 200 mm i vardera änden plus20 mm per takstol. Monteringen skall utföras så att 20 - 30 mm nedböjning av folien mellan takstolarna erhålls.
Hm. Jag tolkar det som så att den inte ska monteras sträckt utan att den ska hänga lite redan från början. Jag tänkte använda pappspik som spikas direkt på regeln uppifrån. Sen är det nog så att man börjar med fotplåten.
Det här blir lite utmanande, stå där på den höjden på en trappstege och fibbla med en massa hoprullad duk helt ensam...🤨
Självbyggare
· Stockholm
· 10 407 inlägg
Ja, duken börjar du med vid takfoten och sedan monterar du den våd för våd uppåt så de överlappar och du får avrinning nedåt. Korrekt att du ska ha "slack" på den så den hänger ner lite mellan takstolarna och blir lite av en ränna.nizzehult skrev:
Det verkar vila en förbannelse över duken. Det tog 14 dagar(!) innan jag fick den och nu upptäcker jag att det är hål på den! Får väl tejpa igen det på nåt sätt, har inte tid att vänta på en ny rulle.
Läser monteringsanvisningen. Så här stod det.
MONTERING VINKELRÄTT TAKSTOLARNA
Före montering skärs folien upp i längder vilka motsvararavståndet mellan de yttre takstolarnas utsidor respektive gavelsprångets utsida ökat med 200 mm i vardera änden plus20 mm per takstol. Monteringen skall utföras så att 20 - 30 mm nedböjning av folien mellan takstolarna erhålls.
Hm. Jag tolkar det som så att den inte ska monteras sträckt utan att den ska hänga lite redan från början. Jag tänkte använda pappspik som spikas direkt på regeln uppifrån. Sen är det nog så att man börjar med fotplåten.
Det här blir lite utmanande, stå där på den höjden på en trappstege och fibbla med en massa hoprullad duk helt ensam...🤨
Täta hålet kan du göra med grön byggtejp. Den är åldersbeständig och fäster på typ allt. Speciellt fingrar. 😉
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 248 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 248 inlägg
Annars finns ju silvertejp...😉R Robert-san01 skrev:Ja, duken börjar du med vid takfoten och sedan monterar du den våd för våd uppåt så de överlappar och du får avrinning nedåt. Korrekt att du ska ha "slack" på den så den hänger ner lite mellan takstolarna och blir lite av en ränna.
Täta hålet kan du göra med grön byggtejp. Den är åldersbeständig och fäster på typ allt. Speciellt fingrar. 😉
Duken är 136cm bred och det som ska täckas är 320cm så det blir tre våder med 44cm överlappning.
Tyvärr ser det ut att regna de kommande dagarna annars har jag tänkt skicka upp ett par spånskivor på reglarna som man kan använda som plattform och sen flytta i sidled eftersom. Då taklutningen är låg är det nog den bästa och enklaste metoden för mig.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 248 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 248 inlägg
Hade det varit ett uppvärmt utrymme så kanske jag hade varit mera noggrann men nu handlar det om en carport och hålet kommer dessutom att finnas utanför väggen så det känns inte speciellt viktigt att täta med dyr specialtejp.
Nu har jag iaf satt upp en våd, hade lite tur med vädret idag så det gick hyfsat. Klurade länge på detta med fotplåten - som jag dessutom har vänt på av olika skäl - men jag kom fram till att den nog ska sitta ovanför duken så då blev det så.
I morgon tänkte jag försöka ta de återstående våderna om vädret tillåter.
Nu har jag iaf satt upp en våd, hade lite tur med vädret idag så det gick hyfsat. Klurade länge på detta med fotplåten - som jag dessutom har vänt på av olika skäl - men jag kom fram till att den nog ska sitta ovanför duken så då blev det så.
I morgon tänkte jag försöka ta de återstående våderna om vädret tillåter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 248 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 248 inlägg
Nja, insynen är nog inget problem utan jag tänkte mer på snö och annat som kan dreva in. Samtidigt skyddas bärlinan, det träet är ju helt obehandlat. Man skulle också kunna ha kortlat mellan reglarna men jag hade helt enkelt inte nog med materiel i rätt storlek för detta.F fribygg skrev:
Rinner det vatten från fotplåten, duken eller taket kommer det att hamna på solpanelerna som kommer att sitta snett under. På gott och ont.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 248 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 248 inlägg
Trotsade regnet och satte dit sista våderna och läkten. Kändes som ett stort steg framåt. Nu är det "bara" att montera dit takplåtarna men det går nog rätt snabbt, speciellt då det är 0,6mm plåt som man kan gå på och låg takvinkel.
Det jag också funderar på är hur jag ska avsluta det hela på gavlarna för det kommer också att bli avgörande hur långt ut jag ska lägga takplåten. Fick med vindskiveplåt men den måste ju fästas i nåt. Har avsiktligt lämnat läktbrädorna utstickande så man kan kapa dem lämpligt när man har bestämt hur det ska bli. Måste också bygga igen baksidan men inte heller detta är bestämt hur jag exakt ska göra.
Det jag också funderar på är hur jag ska avsluta det hela på gavlarna för det kommer också att bli avgörande hur långt ut jag ska lägga takplåten. Fick med vindskiveplåt men den måste ju fästas i nåt. Har avsiktligt lämnat läktbrädorna utstickande så man kan kapa dem lämpligt när man har bestämt hur det ska bli. Måste också bygga igen baksidan men inte heller detta är bestämt hur jag exakt ska göra.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 10 407 inlägg
Längst ut på kortsidan, mot ändarna på läkten sätter du en gavel bräda/vindskiva som du sätter vindskivor plåten på
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 248 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 248 inlägg
Jo det var väl ungefär så jag hade kommit fram till att man bäst gör, frågan är bara hur mycket utsticket ska göras för det vore trevligt om det gick exakt jämnt med plåtarnas totala bredd så man slapp kapa den.R Robert-san01 skrev:
Fick "sällskap" av ett tusental flygmyror idag när jag skulle spika sista läkten, den längst in. Dom bits! Varför dras de till detta undrar man? 🪰🤕
Logga in
Skapa konto
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 878 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 878 inlägg
Kan du göra utsticket så långt utan att krångla till det mot vindskivorna på andra taket? Jag har försökt göra utsticket så långt det gick utan att behöva kapa ur.nizzehult skrev:
Här i Västernorrland svärmade de i förrgår, kom när jag satt ute och åt lunch så det blev fulla bordet med dom. De dras till ljusa ytor av någon anledning...nizzehult skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden