Bra jobbat 👊

nizzehult
Nu har jag bestÀllt monteringmateriel till panelerna (14 st) frÄn Altamira i Polen. Hade nog kostat det dubbla om jag bestÀllt exakt samma saker hÀrifrÄn.
Borde nog ocksÄ bestÀllt lite kontakter och sÄnt men jag tÀnker att elektrikerna fÄr tillhandahÄlla sÄnt.

PV-04-16: 20 st
PV-03-22: 16 st
PV-02-03: 36 st
PV-14: 150 st
PV-03-01: 8 st
Frakt: 322,-

Summa: 2777,-

nizzehult
Nu Àr alla plintar pÄ plats och jag har ocksÄ gjutit en klack. Jag gjorde en slags form av fyra 5cm höga remsor masonite som jag satte ihop genom att sÄga halvvÀgs i hörnen och slÄ ihop bitarna. Sen tryckte jag in 4" spikar i markskivan för att hÄlla den pÄ plats. Det gick ca en halv sÀck per plint. Nu ska det hÀr fÄ brinna nÄgon dag och jag ska Àven vattna lite, sen kan man skotta igen hÄlen.

IMG20260629131015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG20260629141212_01.jpg
Skapa konto

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Nu Àr alla plintar pÄ plats och jag har ocksÄ gjutit en klack. Jag gjorde en slags form av fyra 5cm höga remsor masonite som jag satte ihop genom att sÄga halvvÀgs i hörnen och slÄ ihop bitarna. Sen tryckte jag in 4" spikar i markskivan för att hÄlla den pÄ plats. Det gick ca en halv sÀck per plint. Nu ska det hÀr fÄ brinna nÄgon dag och jag ska Àven vattna lite, sen kan man skotta igen hÄlen.

[bild][bild]
En sÄn enkel och smart form!

nizzehult
F fribygg skrev:
En sÄn enkel och smart form!
Ja, den funkade fint!
Om man dessutom vÀnder masoniten med den blanka sidan inÄt och stryker pÄ lite olja pÄ denna yta - matolja t ex men jag tror vilken olja som helst duger - sÄ kan man enkelt plocka bort och ÄteranvÀnda formen efter nÄgon dag om man vill.

nizzehult
Nu Àr bÀrlinan klar att montera upp. Den bestÄr av 2 st 4.2m 120x45 dÀr det sitter tvÄ förstÀrkta vinkeljÀrn pÄ cc 635 dÀr 14 reglar ska sitta. Kommer Àven att sÀtta ihop dem med en hÄlplatta. Har satt upp klossar pÄ vÀggen dÀr de ska sitta och kollat att dessa Àr i vÄg, förenklar nog en hel del. Det hÀr Àr dock inget man gör ensam, fÄr lite hjÀlp i morgon. Jag funderade lÀnge pÄ hur mycket utstick jag skulle ha utanför de yttersta reglarna men bestÀmde mig till slut för 100mm, vet inte om det Àr bra eller dÄligt.

IMG20260630200125.jpg
Skapa konto

nizzehult
Nu Àr bÀrlinan uppe och stolparna övertÀckta. De tvÄ första ser lite grunda ut men det beror pÄ att det skiljer nÀstan 10cm marknivÄ mellan första och sista plinten och jag ska nu sÀtta upp lite "testreglar" och backa dit husbilen för att se om det gÄr att fylla pÄ lite mer runt de första plintarna - eller tvÀrtom. I morgon kommer traktorn som dÄ fÄr fixa lite med detta och sen göra hÄl för nÀsta plintrad.

IMG20260702122022.jpg
Skapa konto

nizzehult
Inser att jag varit lite vÀl optimistisk nÀr jag försökt rÀkna vinkeln pÄ takets första bit. 14 grader Àr optimalt men jag trodde att jag kunde komma till iaf 12 grader men nu nÀr jag backat in husbilen och "provreglat" sÄ mÄste jag ner till 9 grader för att vara sÀker. Stolpen blir dÄ 250 cm. InnebÀr det nÄgra risker eller problem? LÀste nÄgonstans att under 6 grader fÄr/bör man absolut inte ha och har man under 14 grader sÄ mÄste man lÀgga klet mellan takplÄtarna men förutom detta, Àr detta gÄngbart?

IMG20260703145132.jpg
Skapa konto

Om det
Inser att jag varit lite vÀl optimistisk nÀr jag försökt rÀkna vinkeln pÄ takets första bit. 14 grader Àr optimalt men jag trodde att jag kunde komma till iaf 12 grader men nu nÀr jag backat in husbilen och "provreglat" sÄ mÄste jag ner till 9 grader för att vara sÀker. Stolpen blir dÄ 250 cm. InnebÀr det nÄgra risker eller problem? LÀste nÄgonstans att under 6 grader fÄr/bör man absolut inte ha och har man under 14 grader sÄ mÄste man lÀgga klet mellan takplÄtarna men förutom detta, Àr detta gÄngbart?

[bild]
Ska vara "gÄngbart" behöver du ha skapligt tjock plÄt och ett lÀmpligt lÀktavavstÄnd..

(Jag TROR din valda vinkel kommer att funka, du fÄr vÀl skotta/ borsta om det kommer mycket snö)

nizzehult
F fribygg skrev:
Om det

Ska vara "gÄngbart" behöver du ha skapligt tjock plÄt och ett lÀmpligt lÀktavavstÄnd..

(Jag TROR din valda vinkel kommer att funka, du fÄr vÀl skotta/ borsta om det kommer mycket snö)
HÀr omkring verkar det bara möjligt att (enkelt) fÄ tag pÄ TP20 i tjockleken 0,4 eller 0,5. Inte 0,6. Jag kommer givetvis att vÀlja 0,5.
LÀkt kan jag vÀlja tÀthet pÄ sjÀlv och jag har initialt valt cc 600 men kan vÀlja tÀtare om det behövs. Kan det behövas? Den Àr 25x48. Sen kommer jag att ha en hel del metersstumpar 120x45 över som jag tÀnkte kortla med. Snö kommer jag att bekÀmpa hela tiden, inga problem.

HÀr omkring verkar det bara möjligt att (enkelt) fÄ tag pÄ TP20 i tjockleken 0,4 eller 0,5. Inte 0,6. Jag kommer givetvis att vÀlja 0,5.
LÀkt kan jag vÀlja tÀthet pÄ sjÀlv och jag har initialt valt cc 600 men kan vÀlja tÀtare om det behövs. Kan det behövas? Den Àr 25x48. Sen kommer jag att ha en hel del metersstumpar 120x45 över som jag tÀnkte kortla med. Snö kommer jag att bekÀmpa hela tiden, inga problem.
Jag hade gÀrna bytt till 45*45 att skruva plÄten pÄ, med entumsvirke kommer ju std farmarskruv att sticka igenom ca en cm.

nizzehult
F fribygg skrev:
Jag hade gÀrna bytt till 45*45 att skruva plÄten pÄ, med entumsvirke kommer ju std farmarskruv att sticka igenom ca en cm.
Det funkar inte. Jag har nu 5 mm till godo innan taket tar i vindsluckan sÄ högre Àn 25 mm kan jag inte gÄ.
Om skruven sticker ut gör mindre, det Àr ingen aktivitet pÄ drygt 3m höjd.

Det funkar inte. Jag har nu 5 mm till godo innan taket tar i vindsluckan sÄ högre Àn 25 mm kan jag inte gÄ.
Om skruven sticker ut gör mindre, det Àr ingen aktivitet pÄ drygt 3m höjd.
ÖvervĂ€g dĂ„ en sjĂ€lvbĂ€rande plĂ„t istĂ€llet, du slipper bĂ„de takreglar, lĂ€kt och fĂ„r ett stadigt underlag som garanterat hĂ„ller att gĂ„ pĂ„

nizzehult
F fribygg skrev:
ÖvervĂ€g dĂ„ en sjĂ€lvbĂ€rande plĂ„t istĂ€llet, du slipper bĂ„de takreglar, lĂ€kt och fĂ„r ett stadigt underlag som garanterat hĂ„ller att gĂ„ pĂ„
Nu har jag redan köpt bÄde reglar och lÀkt och den typen av tak Àr ocksÄ rÀtt dyr har jag för mig. Det kommer inte att vara nÄgot större spring dÀruppe sÄ att sÀtta cc 300 eller 400 pÄ lÀkten blir nog en snabbare och billigare lösning.

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.