6 562 läst ·
103 svar
7k läst
103 svar
Bygga en kombinerad carport/solpanels-ställning, synpunkter?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Nja, finns inget att visa ännu. Har bara ett antal skisser och några brädor som jag skruvat fast tillfälligt på gaveln för att få lite känsla för hur det kommer att se ut i profil. Kan berätta att jag gjort många omtag och funderingar runt detta, först var jag inne på att montera samtliga paneler stående på första delen av taket men för att då få till en bra lutning för solljusets skull så skulle det inte rymmas något stort (högt) därinne så därför började jag skissa på att i stället ha brutet tak och det är min arbetsplan just nu.
Jag var ju länge inne på att sätta fast panelerna direkt på reglarna och jag har faktiskt ännu inte riktigt släppt detta helt men just nu känns det ändå som att jag kommer att sätta TP20 både på första delen av taket och på den som lutar över 40 grader - kanske mest för säkerhets skull. Men det kan hända att jag ändrar mig. För att rymma merparten (12 st i stället för planerade 14) i detta utförande så blir den nedre panelraden monterad liggande och den övre stående och det komplicerar nog det hela om man bara ska ha ett tätband emellan.
Kan också berätta att om man använder planeringsverktyget som finns på http://www.byggbeskrivningar.se så tycker de att man ska ha limträbalkar 42x245mm med cc 600 som reglar! Det tyckte även en konstruktör på ett byggvaruhus var lite väl tilltaget...
Jag var ju länge inne på att sätta fast panelerna direkt på reglarna och jag har faktiskt ännu inte riktigt släppt detta helt men just nu känns det ändå som att jag kommer att sätta TP20 både på första delen av taket och på den som lutar över 40 grader - kanske mest för säkerhets skull. Men det kan hända att jag ändrar mig. För att rymma merparten (12 st i stället för planerade 14) i detta utförande så blir den nedre panelraden monterad liggande och den övre stående och det komplicerar nog det hela om man bara ska ha ett tätband emellan.
Kan också berätta att om man använder planeringsverktyget som finns på http://www.byggbeskrivningar.se så tycker de att man ska ha limträbalkar 42x245mm med cc 600 som reglar! Det tyckte även en konstruktör på ett byggvaruhus var lite väl tilltaget...
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Har klurat lite på detta. Det är faktiskt lockande att kunna göra så av flera skäl men det innebär en del svåra utmaningar.T Thomas_Blekinge skrev:
Den första är att reglarna som ligger under måste vara tryckat, kan inte använda obehandlat trä för det kommer nog alltid att sippra igenom lite vatten här och där. Alternativet skulle vara att lägga något vattenavvisande i en sträng uppe på reglarna, typ tjärpapp. Ett kondensskydd - som jag ändå tänkte använda på första delen - skulle rent tekniskt funka men det hämmar också den ventilation som man gärna vill ha bakom panelerna eftersom det inte finns någon läkt och därmed: spalt emellan.
Största problemet blir dock att få tätt där alla klämmor ska sitta för det innebär ju att man måste klippa bandet du länkade till. Hade det varit obrutna band i en riktning - inga problem - men så kan man inte riktigt göra i mitt fall. Hm.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Behöver ha lite bollplank här. Har påbörjat carporten och ska strax sätta fast bärlinan på väggen (inte den på bilden). Ytan är avtäckt, grusad och hål för första raden av stolparna är delvis gjorda. Går inte ta några bilder just nu för jag har redan backat dit husbilen för att se om den verkligen ryms och ja...det går men något större spelrum är det inte tal om. Jag går nog ner till 45x120 på reglarna mot för tilltänkta 45x145 så klarar jag mig. Kör cc 600 och kommer då även att kortla lite mellan reglarna så känns det ännu bättre.
Det blir fyra stolpar med ca 2m lucka, 90x90 limträ. Plintarna är vanliga 50cm med ingjuten gaffel, ska man ha justerbara bör man gå från M16 som är rätt billiga upp till M20 som rätt ologiskt kostar mångdubbelt mer. Lägger en markskiva runt 40x40 under dessa. Det finns också speciella carportsplintar som har en "fot" längst ner på plinten men dessa kostar 1600,-/st! Taklutningen kommer att bli ca 12 grader på den första delen som sträcker sig ca 3m ut på denna del kommer inga paneler att sitta. Sen blir en ny vinkel på ca 40 grader med en rad nya reglar som kommer att sitta fast i nästa plintrad. TP20 på båda. På dessa monteras sedan solpanelerna.
Mina funderingar: hur fäster jag bärlinan (B) lämpligast i stolparna (C)? Gaffelankare eller vinkeljärn? Det finns ju bara 4 stolpar att fästa i och det känns som att gaffelankare inte är gjorda för denna kraft. Eller ska man lägga dubbla bärlinor där och fästa (A) i den ena och (D) i den andra? Det handlar om 14 reglar på drygt 8m.
Hur fäster jag sen reglarna i bärlinan (B) och det gäller både (A) och (D)? Möjligen kommer D att vara 45x95. Sen ska även den regeln (D) fästas i (E) på lämpligt sätt.
Ankarskruv kommer att användas men är det plattor man ska använda, t ex mellan (A) och (D)?
(Placeringen på skissen är inte proportionerlig med verkligheten)
Det blir fyra stolpar med ca 2m lucka, 90x90 limträ. Plintarna är vanliga 50cm med ingjuten gaffel, ska man ha justerbara bör man gå från M16 som är rätt billiga upp till M20 som rätt ologiskt kostar mångdubbelt mer. Lägger en markskiva runt 40x40 under dessa. Det finns också speciella carportsplintar som har en "fot" längst ner på plinten men dessa kostar 1600,-/st! Taklutningen kommer att bli ca 12 grader på den första delen som sträcker sig ca 3m ut på denna del kommer inga paneler att sitta. Sen blir en ny vinkel på ca 40 grader med en rad nya reglar som kommer att sitta fast i nästa plintrad. TP20 på båda. På dessa monteras sedan solpanelerna.
Mina funderingar: hur fäster jag bärlinan (B) lämpligast i stolparna (C)? Gaffelankare eller vinkeljärn? Det finns ju bara 4 stolpar att fästa i och det känns som att gaffelankare inte är gjorda för denna kraft. Eller ska man lägga dubbla bärlinor där och fästa (A) i den ena och (D) i den andra? Det handlar om 14 reglar på drygt 8m.
Hur fäster jag sen reglarna i bärlinan (B) och det gäller både (A) och (D)? Möjligen kommer D att vara 45x95. Sen ska även den regeln (D) fästas i (E) på lämpligt sätt.
Ankarskruv kommer att användas men är det plattor man ska använda, t ex mellan (A) och (D)?
(Placeringen på skissen är inte proportionerlig med verkligheten)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Ingen som har några goda råd? Jag har själv suttit i garaget och tagit lite olika delar och testat olika fastsättningar; takåsfästen, gaffelankare, vinkeljärn etc och jag har själv kommit fram till följande mest stabila lösning: mellan B och C sätter jag vinkeljärn 60x60x40 under B på varje sida. På ovansidan av B sätter jag också vinkeljärn, en större modell typ 90x90x65 som visserligen kommer att vara bredare än bärlinan på ena kanten men där sätter man fransk träskruv i de stora hålen. På övre delen kommer det att finnas hål för att sätta ankarskruv i både A och D som därmed fungerar som en hålplatta som sammanbinder dessa ytor. Att den kraft som kommer från A och utåt och uppifrån är den som måste beaktas mest är uppenbart men den sträva som D utgör kommer att fånga upp dessa krafter anser jag och de fästelement som sen finns kommer att klara detta.
Rätt eller fel?
Rätt eller fel?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Har faktiskt funderat på detta själv. Och sen kanske bara fästa dessa med hålplattor på stolparna? Sen skulle man kunna sätta 90x90 vinkeljärn på dessa för att sätta fast reglarna i.F fribygg skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Ska det bli riktigt bra kanske du ska snickra formar, bocka armeringsjärn och gjuta plintar till tjälfritt djup, ska det däremot bli lite bättre för mindre än en hundring per plint rekomenderar jag en säck grovbetong i hålet innan du sätter ner prefabplintennizzehult skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Tja, men jag vet inte vad det är för fel/bättre med att använda färdiga plintar jämfört med att gjuta själv. Väldigt mycket jobb och inte blir det billigare. Att tillsätta lite betong är nog däremot en bra ide men det känns som en hel säck per plint är lite väl mycket. En halv borde nog räcka, det ska nog räcka om det blir en liten "fot" längst ner som brinner fast i plinten och några korta armeringsjärn behövs nog också.F fribygg skrev:
Dubbla bärlinor 45x120 blir det nu när jag har funderat och tagit till mig din synpunkt. Tack. Fästs med hålplattor. Sen rejäla vinkeljärn som håller reglarna på plats som får gå över både A och D.
Inser också att jag faktiskt måste utföra mycket av jobbet på ca 3m höjd, att bärlinan faktiskt är över 8m lång och att det kommer att behövas en hel det strävor som jag just nu har ont av. Måste fixas. Att sätta stolparna kloss mot plintarna tror jag också man ska undvika, bör vara någon cm mellanrum där så inte vatten kan kapilleras in den vägen.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Nu har jag flyttat på husbilen och kan bjuda på en bild. Vindsluckan syns där stegen slutar och den lilla regeln som jag tillfälligt satt till höger om stegen markerar ovansidan på var bärlinan på väggen ska sitta. Den kommer att gå hela vägen mellan knutbrädorna, ca 8.5m och det blir 14 reglar runt 2,90 på cc 600 ungefär. Sen har jag lite tur, själva livet mellan väggen och takgaveln går precis där jag tänker sätta bärlinan så det innebär att det finns en 45:a bakom panelen att skruva fast sig i som tillhör garaget så tar jag 6x120 skruv för detta så är jag 35mm inne i regeln och det blir stadigt.
På backen skymtas de fyra groparna där den första plintraden ska stå, nästa rad kommer ca 2m till höger om denna. Detta gjordes enbart med gafflarna på traktorn (en L60)! Är lite fundersam på hur långt plintarna bör/ska sticka upp men jag tänker mig några cm ovanför den tilltänka marknivån som är ungefär i nivå med bärlagret. Balkarna är 3m så det är ingen fara så, behöver kapa dem till ca 2,50. Regeln som pekar ut där har jag bara lagt dit för att kunna göra en referensmätning mellan brädfodringens slut och den plint som tillfälligt sitter i detta hål.
Nästa moment blir att gräva ut för plintarna, ställa markskivan där och mäta in dem alla fyra i alla ledder vilket nog kommer att ta en stund. Lägger lite sand under varje skiva.
På backen skymtas de fyra groparna där den första plintraden ska stå, nästa rad kommer ca 2m till höger om denna. Detta gjordes enbart med gafflarna på traktorn (en L60)! Är lite fundersam på hur långt plintarna bör/ska sticka upp men jag tänker mig några cm ovanför den tilltänka marknivån som är ungefär i nivå med bärlagret. Balkarna är 3m så det är ingen fara så, behöver kapa dem till ca 2,50. Regeln som pekar ut där har jag bara lagt dit för att kunna göra en referensmätning mellan brädfodringens slut och den plint som tillfälligt sitter i detta hål.
Nästa moment blir att gräva ut för plintarna, ställa markskivan där och mäta in dem alla fyra i alla ledder vilket nog kommer att ta en stund. Lägger lite sand under varje skiva.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
En kompis sa en sann sak: när man har ett byggprojekt där man inte riktigt har egen erfarenhet av alla delmoment så är tidsfördelningen research+funderingar 90% och själva byggandet 10% och det kan stämma, har tillbringat åtskilliga timmar enbart till att klura på vissa saker.
Nu funderar jag på bärlinan på väggen. Har två alternativ:
A. Sätta en 45x95 eller kanske: 45x120 längs hela väggen och helt enkelt ställa takreglarna på den. Kan fästa den hela vägen i husets egna reglar med 120mm skruv. Det som här är det stora frågetecknet är hur man då säkert fäster takreglarna i själva bärlinan? Har testat med gaffelankare men det kändes för vekt, drog man regeln bakåt så ville den ändå böja sig. Skråspika känns också osäkert. Kraftiga, stående vinkeljärn på varje sida av regeln skulle dock funka, Biltema har ett som är 83x62x40 som dessutom är förstärkt.
B. Sätta en 45x120 något längre upp, fortfarande i samma husregel, sätta balkskor efter den och sen fästa reglarna i den. Nackdelen då är att det blir infästningen av dessa som får ta upp all kraft, såväl uppifrån som utåt.
Som med alla konstruktioner måste man beakta alla krafter som påverkar det man bygger. I mitt fall kommer det att finnas tung snö uppifrån som sen vill hasa utåt så det finns två vektorer att ta hänsyn till. Takreglarna i sig tar hand om snötyngden men den kritiska punkten här är infästningen i väggen/bärlinan. Med alternativ A så känns det som att bärlinan är rejält fäst i huset och utan problem bär upp detta men då är det värre med den kraft som vill utåt. Med alternativ B kommer balkskornas infästning i själva bärlinan både behöva ta kraften uppifrån och utåt och även om det är många balkskor så känns det ändå lite klent. Sen tror jag att kraften uppifrån är betydligt större än den som pekar utåt så den dimensioneringen är viktigast.
Kan säga att min arbetshypotes just nu är alternativ A och sen använda kraftiga vinkeljärn på dessa. En fördel då blir att jag kan sätta dit alla vinkeljärn innan jag monterar upp bärlinan på väggen. Blir mycket skruvande men tid har jag gott om och ankarskruv är billigt.
Om jag sen väljer 45x95 eller 45x120 för bärlinan är rätt egalt då storleken på den inte påverkar hur mycket den klarar utan det är mer hur många fästpunkter den sitter fast med. Väljer jag den mindre dimensionen kommer jag att kunna sätta skruven nästan i mitten och då hamna på regeln i huset. Väljer jag den bredare kommer jag inte att kunna sätta skruvar även på den nedre halvan som då når denna regel.
Nu funderar jag på bärlinan på väggen. Har två alternativ:
A. Sätta en 45x95 eller kanske: 45x120 längs hela väggen och helt enkelt ställa takreglarna på den. Kan fästa den hela vägen i husets egna reglar med 120mm skruv. Det som här är det stora frågetecknet är hur man då säkert fäster takreglarna i själva bärlinan? Har testat med gaffelankare men det kändes för vekt, drog man regeln bakåt så ville den ändå böja sig. Skråspika känns också osäkert. Kraftiga, stående vinkeljärn på varje sida av regeln skulle dock funka, Biltema har ett som är 83x62x40 som dessutom är förstärkt.
B. Sätta en 45x120 något längre upp, fortfarande i samma husregel, sätta balkskor efter den och sen fästa reglarna i den. Nackdelen då är att det blir infästningen av dessa som får ta upp all kraft, såväl uppifrån som utåt.
Som med alla konstruktioner måste man beakta alla krafter som påverkar det man bygger. I mitt fall kommer det att finnas tung snö uppifrån som sen vill hasa utåt så det finns två vektorer att ta hänsyn till. Takreglarna i sig tar hand om snötyngden men den kritiska punkten här är infästningen i väggen/bärlinan. Med alternativ A så känns det som att bärlinan är rejält fäst i huset och utan problem bär upp detta men då är det värre med den kraft som vill utåt. Med alternativ B kommer balkskornas infästning i själva bärlinan både behöva ta kraften uppifrån och utåt och även om det är många balkskor så känns det ändå lite klent. Sen tror jag att kraften uppifrån är betydligt större än den som pekar utåt så den dimensioneringen är viktigast.
Kan säga att min arbetshypotes just nu är alternativ A och sen använda kraftiga vinkeljärn på dessa. En fördel då blir att jag kan sätta dit alla vinkeljärn innan jag monterar upp bärlinan på väggen. Blir mycket skruvande men tid har jag gott om och ankarskruv är billigt.
Om jag sen väljer 45x95 eller 45x120 för bärlinan är rätt egalt då storleken på den inte påverkar hur mycket den klarar utan det är mer hur många fästpunkter den sitter fast med. Väljer jag den mindre dimensionen kommer jag att kunna sätta skruven nästan i mitten och då hamna på regeln i huset. Väljer jag den bredare kommer jag inte att kunna sätta skruvar även på den nedre halvan som då når denna regel.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Nu är första plinten på plats, har tagit fler timmar då det är många mått och vinklar som ska stämma! Den kanske ser lite grund ut men det beror på att det saknas fyllning runt första plinten så det får fixas senare. Längre bort ser det bättre ut. Nu är jag lite sugen på att göra en liten ram där nere och skotta i lite betong i den som får brinna fast runt plinten innan hålet fylls igen för gott. Kan inte skada.
Har även pratat med en bekant som har varit med och byggt mycket och han föreslog själv metod A med vinkeljärn utan att jag ens hade presenterat den så nu kör jag på det. Ska fixa allt virke och sånt i morgon.
Har även pratat med en bekant som har varit med och byggt mycket och han föreslog själv metod A med vinkeljärn utan att jag ens hade presenterat den så nu kör jag på det. Ska fixa allt virke och sånt i morgon.
Logga in
Skapa konto
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Dagen har gått åt till att frakta hem virke och beslag för nästan 7 papp.
Detta har jag handlat idag:
Biltema:
Vinkel förstärkt 90x90x65: 28 st
Vinkel förstärkt 83x62x40: 28 st
Hålplatta 200x60: 16 st
Byggmax:
Läkt 25x48: 134 lpm
Regel 45x95: 50 lpm
Regel 45x120: 84 lpm
Grovbetong 25kg, 3 säckar.
Stolparna har jag redan köpt liksom ankarskruv och 120mm skruv (Jula) men jag kommer att behöva mycket mer ankarskruv.
Rent materielmässigt återstår sen bara:
TP20 i två längder + skruv
Diverse plåtar på sidan och mot vägg.
Underlagsduk.
Spik 3" till läkt (tror jag har det hemma redan).
28 vinkeljärn till kom jag just på.
Brädor, panel eller plåt till baksidan.
Sen givetvis fästmateriel för solpanelerna.
Lite belysning och kontakter.
Detta har jag handlat idag:
Biltema:
Vinkel förstärkt 90x90x65: 28 st
Vinkel förstärkt 83x62x40: 28 st
Hålplatta 200x60: 16 st
Byggmax:
Läkt 25x48: 134 lpm
Regel 45x95: 50 lpm
Regel 45x120: 84 lpm
Grovbetong 25kg, 3 säckar.
Stolparna har jag redan köpt liksom ankarskruv och 120mm skruv (Jula) men jag kommer att behöva mycket mer ankarskruv.
Rent materielmässigt återstår sen bara:
TP20 i två längder + skruv
Diverse plåtar på sidan och mot vägg.
Underlagsduk.
Spik 3" till läkt (tror jag har det hemma redan).
28 vinkeljärn till kom jag just på.
Brädor, panel eller plåt till baksidan.
Sen givetvis fästmateriel för solpanelerna.
Lite belysning och kontakter.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Tre plintar på plats nu (syns bara en på bilden) och det tar betydligt längre tid än man tror. Inte blev det bättre av att jag hittade en stor rot en bra bit ned där plint #3 skulle sitta. Blev till att gräva, gräva och gräva och sen ta multiverktyget och kapa så gott det gick. Tog väl någon timme och det gick hårt åt bladet pga allt grus som fanns där men till slut så...
Jag har alltså gjort så här: skruvat fast en 2x5" rakt ut från huset som är i lod. Sen ska det vara 72 cm från den brädans överkant till isoleringens överkant. Även markskivan ska vara i lod åt alla håll och inte vicka samtidigt som underlaget ska packas. Man får pytsa på sand och raka ut den åt olika håll och hålla på så. Detta är tålamodsprövande kan jag intyga för det är alltid någon parameter som är fel och det faller hela tiden ned massa annat i gropen. Tar hårt på knäna. Men till slut så...Sen är det egentligen inte viktigt på millimetern för man kan kompensera mycket när själva stolpen ska dit men man vill ju ha det någorlunda rakt och snyggt.
I morgon blir det inget arbete med detta men när den är klar så blir det nog så att jag gör en liten form längst ned och pytsar i en del betong i dessa. Sen kan man fylla groparna efter något dygn eller två.
Jag har alltså gjort så här: skruvat fast en 2x5" rakt ut från huset som är i lod. Sen ska det vara 72 cm från den brädans överkant till isoleringens överkant. Även markskivan ska vara i lod åt alla håll och inte vicka samtidigt som underlaget ska packas. Man får pytsa på sand och raka ut den åt olika håll och hålla på så. Detta är tålamodsprövande kan jag intyga för det är alltid någon parameter som är fel och det faller hela tiden ned massa annat i gropen. Tar hårt på knäna. Men till slut så...Sen är det egentligen inte viktigt på millimetern för man kan kompensera mycket när själva stolpen ska dit men man vill ju ha det någorlunda rakt och snyggt.
I morgon blir det inget arbete med detta men när den är klar så blir det nog så att jag gör en liten form längst ned och pytsar i en del betong i dessa. Sen kan man fylla groparna efter något dygn eller två.
Logga in
Skapa konto