nizzehult
Man får gräva i lådorna ibland efter byggmateriel, denna gång i kökslådan! Stolparna är 90x90 men gaffelavståndet på plintarna är 95mm så det behövs ett tillräckligt stadigt mellanlägg på 5mm men det tog ett tag innan jag hittade nåt. Ville inte ta någon typ av board då den är/blir rätt sladdrig med tiden och 5mm järn är lite väl häftigt och det verkar inte göras trälister i den tjockleken - hittade 4 och 6mm men inte 5mm....

Men så hackade jag lök och insåg att en vanlig skärbräda av plast kan vara 5mm så nu offrade jag en sån och gjorde fyra mellanlägg av den.

Har förresten testat min tes om att sätta fast regelraden som ska ha en brantare vinkel under bärlinan och det ska nog gå. Gjorde ett praktiskt prov i garaget med lite klossar och brädstumpar.

Försökte också ringa en lokal takproducent som tillverkar takplåt på beställning men dom hade semesterstängt några veckor till. Man har också en lösning där man sätter fast en slags foam under plåten som drar åt sig fukten och sen ventilerar bort sig själv vilket innebär att man kan skippa kondensduken men det framgick inte vad merkostnaden blir per kvm....

IMG20260707134022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Jag har en carport med svart plåttak som sitter fast i husväggen. Inga stora problem med den i vanliga fall (även om den är rätt ful och jag egentligen vill riva den och bygga ett fristående garage) men när det varit varmt sommarväder (verkar krävas typ 25+) och sen svalnar på senkvällen så blir det ofta en rejäl smäll i plåttaket som hörs in i huset. Dröjde innan jag förstod vad det var, trodde länge det var grannens katt som klättrade upp på hustaket och hoppade ner på carporttaket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.