12 384 läst ·
157 svar
12k läst
157 svar
Bygga en kombinerad carport/solpanels-ställning, synpunkter?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 257 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 257 inlägg
Man får gräva i lådorna ibland efter byggmateriel, denna gång i kökslådan! Stolparna är 90x90 men gaffelavståndet på plintarna är 95mm så det behövs ett tillräckligt stadigt mellanlägg på 5mm men det tog ett tag innan jag hittade nåt. Ville inte ta någon typ av board då den är/blir rätt sladdrig med tiden och 5mm järn är lite väl häftigt och det verkar inte göras trälister i den tjockleken - hittade 4 och 6mm men inte 5mm....
Men så hackade jag lök och insåg att en vanlig skärbräda av plast kan vara 5mm så nu offrade jag en sån och gjorde fyra mellanlägg av den.
Har förresten testat min tes om att sätta fast regelraden som ska ha en brantare vinkel under bärlinan och det ska nog gå. Gjorde ett praktiskt prov i garaget med lite klossar och brädstumpar.
Försökte också ringa en lokal takproducent som tillverkar takplåt på beställning men dom hade semesterstängt några veckor till. Man har också en lösning där man sätter fast en slags foam under plåten som drar åt sig fukten och sen ventilerar bort sig själv vilket innebär att man kan skippa kondensduken men det framgick inte vad merkostnaden blir per kvm....
Men så hackade jag lök och insåg att en vanlig skärbräda av plast kan vara 5mm så nu offrade jag en sån och gjorde fyra mellanlägg av den.
Har förresten testat min tes om att sätta fast regelraden som ska ha en brantare vinkel under bärlinan och det ska nog gå. Gjorde ett praktiskt prov i garaget med lite klossar och brädstumpar.
Försökte också ringa en lokal takproducent som tillverkar takplåt på beställning men dom hade semesterstängt några veckor till. Man har också en lösning där man sätter fast en slags foam under plåten som drar åt sig fukten och sen ventilerar bort sig själv vilket innebär att man kan skippa kondensduken men det framgick inte vad merkostnaden blir per kvm....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 727 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 727 inlägg
Jag har en carport med svart plåttak som sitter fast i husväggen. Inga stora problem med den i vanliga fall (även om den är rätt ful och jag egentligen vill riva den och bygga ett fristående garage) men när det varit varmt sommarväder (verkar krävas typ 25+) och sen svalnar på senkvällen så blir det ofta en rejäl smäll i plåttaket som hörs in i huset. Dröjde innan jag förstod vad det var, trodde länge det var grannens katt som klättrade upp på hustaket och hoppade ner på carporttaket.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 257 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 257 inlägg
Nu är stolparna på plats. Har vägt in dem horisontellt i Z-led och det är konstigt att hur mycket mätningar och beräkningar man än har gjort före och under uppsättningen så måste man ändå justera lite när man väl skruvar fast dem för gott. Nu ska de finjusteras på två andra ledder, X och Y och sen ska det sättas strävar för detta. Därefter kan man lägga dit bärlinan och korsmäta, just nu har jag bara lagt dit några av dem.
Gjorde bort mig lite som skalade bort plasten på första stolpen innan jag insåg att dessa kommer nog att stå ute i regnet ett tag men jag hade sträckplast hemma så jag virade in den i detta i stället.
Gjorde bort mig lite som skalade bort plasten på första stolpen innan jag insåg att dessa kommer nog att stå ute i regnet ett tag men jag hade sträckplast hemma så jag virade in den i detta i stället.
Logga in
Skapa konto
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 257 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 257 inlägg
Det kanske inte ser ut som det har hänt så mycket men nu är bärlinan kryssmätt - inom centimetern - och därmed är dess läge fastställd och nu också fastskruvad. Nu har strävorna bytts ut mot 3 st (tillfälliga) 2x5" tryckade reglar som därmed sitter på samma höjd som de riktiga 2x6" reglarna och det kommer nog att vara så ett tag medan vi är på vift.
Nästa steg blir att anlägga nästa stolprad och utifrån detta bestämma hur långt de övre reglarna ska sticka ut och även bestämma hur nästa regelrad ska vara utformad med tanke på skuggor, snöras och annat.
Nästa steg blir att anlägga nästa stolprad och utifrån detta bestämma hur långt de övre reglarna ska sticka ut och även bestämma hur nästa regelrad ska vara utformad med tanke på skuggor, snöras och annat.
Logga in
Skapa konto
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 257 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 257 inlägg
Tillbaka från en liten semestertur nu. Ganska taskigt väder och det som står på tur är alltså plintrad #2 men det skulle vara trevligt att få upp reglarna och läkten på första delen.
Har haft kontakt med en lokal plåtfirma som tillverkar TP20-plåt själv och därmed också måttanpassat och med kondensskydd om så önskas men för bara kondensskyddet ville man ha 71,-/kvm + moms extra samt en extra fraktkostnad då deras maskin för detta var trasig på obestämd tid. Blir dyrt så då köper jag nog hellre in några rullar underlagstak, typ denna:
https://www.byggmax.se/underlagstak-bison-p687304050
ByggMax hade slut men det finns ju andra källor. Nu står det att man bör ha minst 14 graders taklutning för att detta ska funka men jag har ju bara ca 10 grader så det får bli så ändå.
Det här med att kapa plåt har det diskuterats en del om. Man ska ju helst nibbla eller kapa med en cirkelsåg med en klinga avsett för plåt. Det senare kan jag inte hitta till skäliga pengar och det känns drygt att köpa in en nibbler bara för detta och pratar man med folk (även yrkesfolk) så säger dom att det funkar lika bra med en vinlkelslip. Visserligen så försvinner rostskyddet i själva snittet och en del av ytskiktet däromkring skadas av värmen men om man gör snittet under den del där ståndskivan ska täcka kan det väl detta knappas ha någon större betydelse?
Har haft kontakt med en lokal plåtfirma som tillverkar TP20-plåt själv och därmed också måttanpassat och med kondensskydd om så önskas men för bara kondensskyddet ville man ha 71,-/kvm + moms extra samt en extra fraktkostnad då deras maskin för detta var trasig på obestämd tid. Blir dyrt så då köper jag nog hellre in några rullar underlagstak, typ denna:
https://www.byggmax.se/underlagstak-bison-p687304050
ByggMax hade slut men det finns ju andra källor. Nu står det att man bör ha minst 14 graders taklutning för att detta ska funka men jag har ju bara ca 10 grader så det får bli så ändå.
Det här med att kapa plåt har det diskuterats en del om. Man ska ju helst nibbla eller kapa med en cirkelsåg med en klinga avsett för plåt. Det senare kan jag inte hitta till skäliga pengar och det känns drygt att köpa in en nibbler bara för detta och pratar man med folk (även yrkesfolk) så säger dom att det funkar lika bra med en vinlkelslip. Visserligen så försvinner rostskyddet i själva snittet och en del av ytskiktet däromkring skadas av värmen men om man gör snittet under den del där ståndskivan ska täcka kan det väl detta knappas ha någon större betydelse?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 257 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 257 inlägg
Fick bra pris på TP20 från den lokala firman så jag kommer att beställa från dem och jag har också beställt underlagsduk från en annan firma. I och med att deras plåtar redan har rätt längd behövs ingen kapning och dessa täcker också 1090mm så då räcker 8 st.
Nu har jag fått två av plintarna på plats och testat lite hur det blir med reglarna. Jag tror det blir ett utskjut på 200mm på de övre reglarna från bärlinan och de undre kommer att få en lutning på ca 46 grader, ganska optimalt. Dessa kommer att ligga runt 500mm ovanför backen så panelerna får ganska fritt mot solen även om det kommer en del snö. Det jag lurar på nu är om jag faktiskt ändå ska sätta snöraskydd på övre taket för att vara säker på att nedfallande snösjok inte skadar panelerna. Plåten kommer att vara 0,6mm så det är rätt stadigt ändå tycker jag och i värsta fall får man väl gå upp dit och skicka ner en del för hand.
Nu har jag fått två av plintarna på plats och testat lite hur det blir med reglarna. Jag tror det blir ett utskjut på 200mm på de övre reglarna från bärlinan och de undre kommer att få en lutning på ca 46 grader, ganska optimalt. Dessa kommer att ligga runt 500mm ovanför backen så panelerna får ganska fritt mot solen även om det kommer en del snö. Det jag lurar på nu är om jag faktiskt ändå ska sätta snöraskydd på övre taket för att vara säker på att nedfallande snösjok inte skadar panelerna. Plåten kommer att vara 0,6mm så det är rätt stadigt ändå tycker jag och i värsta fall får man väl gå upp dit och skicka ner en del för hand.
Logga in
Skapa konto
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 257 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 257 inlägg
Ja du, jag vet faktiskt inte men man tillverkar plåten själv med egna maskiner.F fribygg skrev:
Här finns lite info:
https://nordprofil.se/wp-content/uploads/2020/01/TRP20-30-72-TAKVÄGG.pdf
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 257 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 257 inlägg
Nu är andra plintraden klar och plintarna har även fått gjutna klackar. Tyvärr kom en rejäl skur i kväll och hann vattenfylla ett av hålen som jag inte ännu hunnit fylla igen då jag ville vänta med det medan betongen brunnit lite, ska bara kolla i morgon att inte plinten satt sig innan jag skottar igen där.
Efter en del överväganden har jag kommit fram till att det nog blir ett snörasskydd där uppe av enklare sort, typ vinklad plåt som jag redan har på garaget, funkar utmärkt. Då kan jag vara säker på att ingen snöras skadar panelerna.
En konstig sak som jag ser när jag tittar i de två offerter som jag fått: varför offererar man farmarskruv 4,8x35 när jag tydligt har angett att min läkt är 25mm tjock? En 35mm skruv skulle dessutom punktera duken som finns där under. ByggMax, Jula och Biltema har sen bara 35mm farmarskruv men det finns ju andra, Motonet t ex.
Efter en del överväganden har jag kommit fram till att det nog blir ett snörasskydd där uppe av enklare sort, typ vinklad plåt som jag redan har på garaget, funkar utmärkt. Då kan jag vara säker på att ingen snöras skadar panelerna.
En konstig sak som jag ser när jag tittar i de två offerter som jag fått: varför offererar man farmarskruv 4,8x35 när jag tydligt har angett att min läkt är 25mm tjock? En 35mm skruv skulle dessutom punktera duken som finns där under. ByggMax, Jula och Biltema har sen bara 35mm farmarskruv men det finns ju andra, Motonet t ex.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 10 435 inlägg
Ska du inte ha ströläkt? Då kommer 35 skruv att vara minst 15 ovan duken om du har 25 som bär.nizzehult skrev:
Nu är andra plintraden klar och plintarna har även fått gjutna klackar. Tyvärr kom en rejäl skur i kväll och hann vattenfylla ett av hålen som jag inte ännu hunnit fylla igen då jag ville vänta med det medan betongen brunnit lite, ska bara kolla i morgon att inte plinten satt sig innan jag skottar igen där.
[bild]
Är klackarna förankrade i plinten?nizzehult skrev:
[bild]
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 257 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 257 inlägg
Den ryms inte, då blir det för högt för vindsluckan. Sen har jag aldrig riktigt förstått varför man ska behöva ha två läkter vid denna typ av fastsättning när det inte finns några större krav på ventilation eller annat, blir ju tårta på tårta liksom. Jag använde bara en läkt när jag satte upp ett stort plasttak ovanför altanen där jag bodde tidigare och då använde jag också kort farmarskruv.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 435 inlägg
Ströläkt sätter man för att inte hindra kondens/vatten från att rinna ner och bärläkten för att plåten ska ha något att vila på/skruvas i.nizzehult skrev:
Den ryms inte, då blir det för högt för vindsluckan. Sen har jag aldrig riktigt förstått varför man ska behöva ha två läkter vid denna typ av fastsättning när det inte finns några större krav på ventilation eller annat, blir ju tårta på tårta liksom. Jag använde bara en läkt när jag satte upp ett stort plasttak ovanför altanen där jag bodde tidigare och då använde jag också kort farmarskruv.
Sätter du bara bärläkt tvärs över fallet?
På plasttaket hade du troligen ingen duk eller råspont under. Men visst, sätter du duk som du låter hänga ner mellan takstolarna så funkar det med enbart bärläkt.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 257 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 257 inlägg
Ok. Jag kommer att ha trampsäker duk mellan regel och läkt men den är ju främst för fukt underifrån.R Robert-san01 skrev:Ströläkt sätter man för att inte hindra kondens/vatten från att rinna ner och bärläkten för att plåten ska ha något att vila på/skruvas i.
Sätter du bara bärläkt tvärs över fallet?
På plasttaket hade du troligen ingen duk eller råspont under. Men visst, sätter du du som du låter hänga ner mellan takstolarna så funkar det med enbart bärläkt.