17 709 läst ·
196 svar
18k läst
196 svar
Bygga en kombinerad carport/solpanels-ställning, synpunkter?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 493 inlägg
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 283 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 283 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 493 inlägg
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 283 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 283 inlägg
Sant. I teorin. Min kusin jobbade för kommunen där man skulle byta tak på alla cykelbodar och då blev det detta med kondensskydd inbyggt i plåten. Funkade det då? Icke, det fullkomligt regnade därinne på cyklarna... Därför är jag lite skeptisk.R Robert-san01 skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 283 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 283 inlägg
Nu har jag satt upp vinkeljärnen även på bärlinan så nu är det bara att kapa reglarna, lägga dit dem och skruva fast dem.
En sak jag funderar på är hur jag smartast ska kapa dem? Utsticket på överkant ska vara 20cm har jag kommit fram till men finns det för- eller nackdelar att kapa i en brantare eller annorlunda vinkel än det gula snittet som jag först hade tänkt? Jag kommer inte att ha någon fotplåt så jag behöver fundera på t ex om vattnet kan rinna bakvägen på något sätt? Firman som tillverkar takplåten tyckte inte att det behövdes utan dom tyckte att jag skulle låta takplåten sticka ut någon cm och vika den biten snett nedåt med en tång.
Sen kommer såväl bärlinan som mellanrummet mellan ovandelen på denna och upp till takplåten att vara rätt öppet och exponerat så det kanske man måste bygga igen?
Har ännu inte fått duken, Bygghemma fick beställningen för en vecka sen och det fanns i lager och den är ännu inte skickad trots att man skriver "Snabba leveranser" på deras hemsida.
En sak jag funderar på är hur jag smartast ska kapa dem? Utsticket på överkant ska vara 20cm har jag kommit fram till men finns det för- eller nackdelar att kapa i en brantare eller annorlunda vinkel än det gula snittet som jag först hade tänkt? Jag kommer inte att ha någon fotplåt så jag behöver fundera på t ex om vattnet kan rinna bakvägen på något sätt? Firman som tillverkar takplåten tyckte inte att det behövdes utan dom tyckte att jag skulle låta takplåten sticka ut någon cm och vika den biten snett nedåt med en tång.
Sen kommer såväl bärlinan som mellanrummet mellan ovandelen på denna och upp till takplåten att vara rätt öppet och exponerat så det kanske man måste bygga igen?
Har ännu inte fått duken, Bygghemma fick beställningen för en vecka sen och det fanns i lager och den är ännu inte skickad trots att man skriver "Snabba leveranser" på deras hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 283 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 283 inlägg
Ingen som kan ge lite synpunkter till en glad amatör? När man väl har kapat reglarna går det ju inte att göra det ogjort så det skulle vara bra att få lite tankehjälp. Jag ser att man ofta gör reglarna lite spetsiga i liknande konstruktioner och ordnar så att ytan som ligger på bärlinan är i samma vinkel som den och det är ingen dum idé om man ska sätta en bräda längst ut och sen en hängränna men det blir ju inte aktuellt i mitt fall så hur gör man detta både snyggt, starkt och funktionellt så det inte kommer in snö och vatten?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 283 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 283 inlägg
Nja, det var dålig respons här....
Nu har jag iaf fått hem plåten och efter två långa veckors väntan även duken.
Köpte även 5 st 20W IP65 LED-armaturer på Jula idag då man hade satt ner dem till 99,-/st.
Takleverantören tyckte att jag skulle kapa enligt gula strecket fast 2cm bakåt så att plåten sticker ut den biten och sen ska jag böja utsticket 45 grader nedåt. Kan det verkligen funka?
Jag bestämde mig då för att (även eller i stället) sätta dit en fotplåt och pinnade iväg på Bauhaus som skulle ha 4 st hemma. 2 säljare sprang hit och dit i 20 minuter för att försöka hitta dem bara för att konstatera att saldot inte stämde så nu är det beställt från huvudlagret.
Denna eviga leveransväntan....🙄
Nu har jag iaf fått hem plåten och efter två långa veckors väntan även duken.
Köpte även 5 st 20W IP65 LED-armaturer på Jula idag då man hade satt ner dem till 99,-/st.
Takleverantören tyckte att jag skulle kapa enligt gula strecket fast 2cm bakåt så att plåten sticker ut den biten och sen ska jag böja utsticket 45 grader nedåt. Kan det verkligen funka?
Jag bestämde mig då för att (även eller i stället) sätta dit en fotplåt och pinnade iväg på Bauhaus som skulle ha 4 st hemma. 2 säljare sprang hit och dit i 20 minuter för att försöka hitta dem bara för att konstatera att saldot inte stämde så nu är det beställt från huvudlagret.
Denna eviga leveransväntan....🙄
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 283 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 283 inlägg
I teorin ja. Men att skruva bort taket och ta ner reglarna för att kapa annorlunda är inget man gärna vill företa sig. Att göra det på plats blir också knepigt då det undre taket kommer att göra det svårt att komma åt om man vill kapa.Walle85 skrev:
Men jag tror det kommer att funka med ett utstick på säg 2cm och sen en fotplåt. Som jag nu har hittat på Biltema - fanns i lager!
Den som inte tror på detta eller har andra idéer får gärna yttra sig.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 283 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 283 inlägg
Så var övre reglarna på plats. Många skruvar blir det...
Nästa steg blir att sätta dit duken och sen läkten och därefter takplåten. Lite knöligt när man måste operera på 3m höjd, framför allt när man ska spika läkt. Ja, den spikar jag, inte skruvar.
Den skarpögde noterar de "felvända" balkskorna under bärlinan som nästa regelrad ska fästas i. Några måste jag sätta fast på reglarna först då det annars blir för trångt att skruva fast dem från sidan men det gäller bara några stycken.
Funderade på en sak. Om man bara har bärläkt och inte ströläkt som i mitt fall så kommer ju eventuellt kondensvatten från taket att stanna vid läkten då duken ligger dikt mot den.
Därför har jag funderat på att sätta distanser på 2mm, s k pallningsbrickor i plast mellan duk och läkt så det blir ett litet mellanrum där. Ett 24-pack kostar 60,- så det är inga pengar att tala om men det blir ju lite extra jobb. Tänker jag rätt eller skjuter jag över målet?
Nästa steg blir att sätta dit duken och sen läkten och därefter takplåten. Lite knöligt när man måste operera på 3m höjd, framför allt när man ska spika läkt. Ja, den spikar jag, inte skruvar.
Den skarpögde noterar de "felvända" balkskorna under bärlinan som nästa regelrad ska fästas i. Några måste jag sätta fast på reglarna först då det annars blir för trångt att skruva fast dem från sidan men det gäller bara några stycken.
Funderade på en sak. Om man bara har bärläkt och inte ströläkt som i mitt fall så kommer ju eventuellt kondensvatten från taket att stanna vid läkten då duken ligger dikt mot den.
Därför har jag funderat på att sätta distanser på 2mm, s k pallningsbrickor i plast mellan duk och läkt så det blir ett litet mellanrum där. Ett 24-pack kostar 60,- så det är inga pengar att tala om men det blir ju lite extra jobb. Tänker jag rätt eller skjuter jag över målet?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 283 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 283 inlägg
Det används ju inte ströläkt om man har duk eller masonit under takpannor eller plåt på bostadshus, så att ha det på carporten verkar överarbetat, många hade nog nöjt sej även utan kondensduk om man la tex plåt på carportennizzehult skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 283 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 283 inlägg
OK. Jag har så pass liten takvinkel att jag vill inte riskera en massa takdropp, har hört om folk som skippat detta och sedan fått ångra sig.F fribygg skrev:
Varför man inte har det i ett bostadshus är väl för att facken i sig är välventilerade och att eventuell kondens inte kan droppa på något direkt skadligt men i en carport kan man förvara rätt känsliga saker.