687 läst ·
8 svar
687 läst
8 svar
Bygga om dålig carport till bra garage
På min fastighet finns en hyggligt stor carport med förråd som är rätt amatörmässigt byggd. Den är byggd på mark där man enligt tomtkartan inte får bygga, men den har enligt kommunen ändå fått tillstånd en gång i tiden.
Eftersom det skulle vara betydligt bekvämare att ha ett riktigt garage på samma plats framför allt då sonen mekar med sin 35 år gamla bil konstant så frågade jag kommunen om jag fick ersätta carporten med ett garage, men då sprang jag på patrull. Beskedet var att sekunden jag river carporten förverkas dens bygglov och inget nytt kommer att få uppföras på platsen MEN jag får absolut bygga om den till garage. Jag är ingen byggare, men jag upplevde verkligen att den trevliga bygglovskillen ville säga mer än han fick säga officiellt.
Nu vill jag alltså ha info från alla smarta här vad som är tricket för att "bygga om" min carport som jag inte vill ha kvar alls (men ha kvar förrådet) till ett fint nytt välisolerat garage. Byta ut del för del, bygga garaget "inuti" carporten och sen ta bort den eller hur gör man? La för några år sedan stenplattor på hela infarten och i carporten så kan tänka mig att låta dom ligga kvar om möjligt.
Eftersom det skulle vara betydligt bekvämare att ha ett riktigt garage på samma plats framför allt då sonen mekar med sin 35 år gamla bil konstant så frågade jag kommunen om jag fick ersätta carporten med ett garage, men då sprang jag på patrull. Beskedet var att sekunden jag river carporten förverkas dens bygglov och inget nytt kommer att få uppföras på platsen MEN jag får absolut bygga om den till garage. Jag är ingen byggare, men jag upplevde verkligen att den trevliga bygglovskillen ville säga mer än han fick säga officiellt.
Nu vill jag alltså ha info från alla smarta här vad som är tricket för att "bygga om" min carport som jag inte vill ha kvar alls (men ha kvar förrådet) till ett fint nytt välisolerat garage. Byta ut del för del, bygga garaget "inuti" carporten och sen ta bort den eller hur gör man? La för några år sedan stenplattor på hela infarten och i carporten så kan tänka mig att låta dom ligga kvar om möjligt.
Fasadändring är sen första december inte längre bygglovspliktigt så du kan bygga om din carport till ett garage utan bygglov så länge du inte ökar dess byggnadsvolym. T ex genom att sätta upp väggar där det idag är öppet mellan stolpar. Du får isolera på insidan för att inte öka byggnadsvolymen. Taket förblir vad det är för du kan inte höja det utan bygglov.
Det krävs heller inte bygglov att ändra användningen av denna komplementbyggnad från carport till garage.
Men du får som sagt inte riva carporten och uppföra ett nytt garage. Det kräver dels rivningslov och dels ett nytt bygglov för åtgärden att uppföra ett garage.
Ska du göra ingrepp i den bärande delen av carporten, så ska den delen anmälas till kommunen i en teknisk anmälan. Du behöver visa vilka ändringar av den bärande konstruktionen du ska göra och bifoga någon typ av underlag som visar att det fungerar. T ex utlåtande från konstruktör i form av ritning.
Det krävs heller inte bygglov att ändra användningen av denna komplementbyggnad från carport till garage.
Men du får som sagt inte riva carporten och uppföra ett nytt garage. Det kräver dels rivningslov och dels ett nytt bygglov för åtgärden att uppföra ett garage.
Ska du göra ingrepp i den bärande delen av carporten, så ska den delen anmälas till kommunen i en teknisk anmälan. Du behöver visa vilka ändringar av den bärande konstruktionen du ska göra och bifoga någon typ av underlag som visar att det fungerar. T ex utlåtande från konstruktör i form av ritning.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Det där låter nästan för bra för att vara sant. Är det verkligen "bara" en fasadändring att sätta väggar och garagedörr i en carport?
Då borde man ju utan bygglov kunna ändra ett tidigare bygglovsfritt skärmtak till inglasat uterum? Låter som sagt inte som rimligt bra.
Då borde man ju utan bygglov kunna ändra ett tidigare bygglovsfritt skärmtak till inglasat uterum? Låter som sagt inte som rimligt bra.
Jag frågade även om golvet (som alltså idag är plattor på mark) och fick samma svar där dvs jag fick ändra hur mycket jag ville förutsatt att jag inte rev carporten. Och det är ingen direkt liten diskret carport utan jag får in 1,5 kombi på längden och höjden är nog i alla fall 3,5 meter.
Letade upp mailkonversationen med kommunen... Det som stod var är att det är möjligt genom fasadändring och kräver bygglov. Vill man ändra marken exvis gjuta betongplatta så är det en konstruktionsändring vilket kan hanteras i samma ärende.
Precis så är det. Så länge taket är på plats så är det bara en bygglovsfri fasadändring att sätta upp väggar.H hempularen skrev:
Så länge byggnadens tak, yttermått, byggnadsarea och volym inte ökar så ska åtgärderna, som består i att de öppna sidorna på en till exempel redan lovgiven carport förses med väggar och garageport, normalt sett inte vara bygglovspliktiga eftersom de är fasadändringar/ändring av befintlig byggnad, inte nybyggnad eller tillbyggnad. Boverket hänvisar till ett fall i Mark- och miljööverdomstolen ("MÖD") där en carport med tre väggar och tak försågs med fasadvägg; MÖD bedömde att åtgärden inte var nybyggnad, inte tillbyggnad och inte väsentligt ändrad användning, eftersom fasadväggen inte ökade byggnadens volym. Däremot var den enligt äldre regler en lovpliktig fasadändring (MÖD 2015-03-18 mål nr P 9086-14).
Men enligt den nya lagstiftningen omfattas inte fasadändringar av den generella lovplikten på en- och tvåbostadshus, komplementbyggnader och komplementbostadshus. Garage och carport är båda komplementbyggnader. Undantaget är ändringar som sker inom detaljplan och på en fasad eller på ett tak som vetter mot en allmän plats.
Så med domen i MÖD (att det är en fasadändring) och med den nya lagstiftningen på plats (att fasadändringar inte är lovpliktiga) så skulle jag utgå från att det är en icke lovpliktig åtgärd.
Fasadändringar omfattas inte heller av grannmedgivande, apropå andra aktuella trådar. Så att sätta upp fasadväggar direkt mot grannen under det befintliga skärmtaket som går fram till tomtgränsen är alltså inte lovpliktigt och kräver inte grannmedgivande, eftersom det inte är en ny byggnad eller tillbyggnad.
Från Boverket, om att sätta väggar på ett befintligt skärmtak:
"I ett rättsfall från MÖD prövades om åtgärden att förse ett befintligt skärmtak med väggar var en tillbyggnad. I målet hade en byggnadsnämnd tagit ut byggsanktionsavgift av en byggherre för att bland annat ha satt väggar på ett skärmtak över en lastkaj. I tidigare avgöranden hade MÖD funnit att åtgärden att glasa in ett utrymme, som är försett med ett tak, inte hade inneburit någon volymökning och därmed inte var en tillbyggnad. MÖD bedömde utifrån tidigare praxis att åtgärden, att förse lastkajen med väggar, inte skulle ses som en tillbyggnad. Om åtgärden i stället var en bygglovspliktig fasadändring tog MÖD inte ställning till eftersom detta inte hade tagits upp av nämnden. (MÖD 2015-03-05 mål nr P 6193-14)".
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/vad-ar-en-tillbyggnad/
Ja så är det.H hempularen skrev:
Det har att göra med att den åtgärd som är bygglovskrävande, tillbyggnad är legaldefinierad i PBL som att öka byggnadsvolymen. Och fasadändring kräver ju sen 1 dec inte bygglov i de flesta fall för småhusägare.
EDIT: Tvåa på den bollen ett dygn efter @martin.sveg
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Jo jag förstår logiken i det, men det känns som något man inte riktigt avsåg med ändringen att fasadändring skall vara lovfri. Man tänker sig kanske mer att ex. putsa på fasadtegelvägg, eller byta ut gammal eternitfasad mot träfasad, eller möjligen något nytt fönster.
Regeringen visste vad den gjorde och det är förankrat i utredningen. Man ville liberalisera helt enkelt. Från prop. 2024/25:169 s. 113:H hempularen skrev:
"Regeringen instämmer i utredningens bedömning att det inte bör införas någon generell lovplikt likt den nuvarande för byte av färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller för när byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt, och följaktligen heller inte några undantag härifrån. Att det inte föreslås någon generell lovplikt för fasadändringar innebär sammantaget en avsevärd förenkling av lovplikten i normalfallet, och ligger i linje med regeringens ambition att minska lovpliktens omfattning för sådana åtgärder som inte behöver prövas på förhand av det allmänna och som den enskilde fastighetsägaren i högre grad kan ansvara för.
Klicka här för att svara