12 309 läst ·
98 svar
12k läst
98 svar
Använda elelement el till eluttag?
Kolla även så att den gruppen är skyddad utav jordfelsbrytare så att inte värmen ligger utanför jfb vilket var rätt vanligt förr av någon anledning 
Så egentligen så finns det inga 2fas laster utan bara 1fas och 3fas laster? Den enda rena 3fas lasten jag kan komma att tänka på är isf en motor? Bvp, häll osv är det väll flera olika element i och är egentligen flera olika 230v laster? Sorry om det är off topicD Daniel 109 skrev:
Det blir väl något av hårklyverier. En trefasmotor består av tre separata lindningar. En trefas elpatron består av tre separata element. Jag tycker att man kan kalla båda för trefaslaster. Men i en spis håller jag med om att det är annorlunda.H happy_sloth skrev:
Enklast är att mäta resistansen mellan jord och nolla. Den ska vara låg med jordfelsbrytaren till och oändlig med den utlöst.
Jag brukar ta en lång bit FK och sätta på jordblecket till ett uttag på en annan grupp och sen mäta mellan den och jorden ifråga med multimetern. Man kan mäta resistens som skall vara 0 men ibland har multimetern en extrafunktion som piper/sumrar när den är nöjd (tror att det eg är samma sak som mäts i båda fallen).F Fideliox skrev:
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Den "lilla" skilnaden är dock att enfas matning från nätet mot nolla är 230Vrms och matad från två olika 230Vrms ger 400Vrms över resistiva lasten så Du kan knappast påstå att det är samma kurvform vid sidan av den principiella sinusformenD Daniel 109 skrev:Men du ser absolut ingen skillnad på spänningen om det är fas och nolla eller två faser. Det är en ren sinus oavsett. Så för lasten är det enfas. Tvåfas existerar inte. Jag har en gammal bok om ”Wäxelström” från första delen av förra århundradet. Även där benämns tvåfas som något som inte används längre. Att ellast tar energi från två faser i ett trefassystem gör det inte till en tvåfaslast. Jag förstår att flerfassystem är svårbegripligt för många. Men att använda fel begrepp gör det inte begripligare
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Den här fasdiskussionen blir ju ungefär som att påpeka att allt med gänga heter skruv i sverige. Det gör det förvisso och man kan slå sig för bröstet och visa att man har rätt i sak men alla kallar mycket för bult för det.......
De flesta människor tänker på antalet faser som är inkopplade. Sen hur strömmen ser ut i ett skåp eller i läroboken tror jag de flesta inte bryr sig om.......
De flesta människor tänker på antalet faser som är inkopplade. Sen hur strömmen ser ut i ett skåp eller i läroboken tror jag de flesta inte bryr sig om.......
Jag trådade om en lägenhet en gång som BARA hade blått. Med tejp i varje ände uppmärkt på polska. Så precis… mät!H hempularen skrev:
1,45kohm är inte okej. Mäter instrumentet rätt?
Vad får du med kortslutna mätpinnar?
Vad får du med kortslutna mätpinnar?