758 läst ·
7 svar
758 läst
7 svar
OK med oanvända ledare i kabel?
Jag vill dra fram el till ett uthus och behöver gräva ner kabeln. Jag har i dagsläget bara behov av en fas för lite belysning etc men tänker att jag kanske i framtiden skulle kunna behöva en trefas undercentral. För att slippa gräva om i framtiden, kan jag gräva ned en kabel (5-ledare?) för detta framtida behov idag, men bara använda tre ledare för en fas? Är det tillåtet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Ja det går bra. Har du koll på vilken area du behöver?
Visserligen bör man lägga markkabel i ett rör så att den går att byta, men du tjänar nog på att lägga ned en slutliga kabeln direkt.
Visserligen bör man lägga markkabel i ett rör så att den går att byta, men du tjänar nog på att lägga ned en slutliga kabeln direkt.
Nej, det får väl räknas på. Det är ca 12m och jag tänker att jag inte kommer behöva mer än 10A (huvudsäkring på fastigheten är 16A). Antar att jag gräver ner slang ändå men det lär ju inte var så enkelt att dra ur och byta kabeln i slangen, så tänkte jag kunde "överdimensionera" med fler ledare direkt.Bo.Siltberg skrev:
Du kan välja 3g1,5, 5g1,5 också.
Men själv tycker jag att det är en ganska god idé att öka till 5g2,5 i dina kläder, när du nu misstänker en framtida utökning, men osäker på till vad och hur mycket effekt.
På egen mark så finns det inga bestämmelser för hur den ska/får grävas ner, utom de rent generella att risken för skada på människa egendom eller djur ska minimeras, så det finns inget krav på kabelskyddsrör.
Men är det stenig mark som kan skada kabeln (t.ex. genom tjälskjutning under en följd av år) så ska kabeln förstås antingen läggas i kabelskyddsrör eller bäddas in i mjuka snälla fyllnadsmaterial.
Skippar man rör så är det annars fint och bra med kabelmarkeringsband, ca 1-2 dm över kabeln.
https://www.clasohlson.com/se/GDS-Electric-markeringsband-kraftkabel,-250-m/p/36-7
Det är alltså inte dyrt per meter, men jag vet inte var man hittar kortare längder.
Denna är kortare, och är dessutom en riktigt fin lyxvariant, som är kraftig och typ hindrar att man skadar med spade i alla fall.
https://www.bauhaus.se/kabelplank-gravskydd-gelia-5m
Men själv tycker jag att det är en ganska god idé att öka till 5g2,5 i dina kläder, när du nu misstänker en framtida utökning, men osäker på till vad och hur mycket effekt.
På egen mark så finns det inga bestämmelser för hur den ska/får grävas ner, utom de rent generella att risken för skada på människa egendom eller djur ska minimeras, så det finns inget krav på kabelskyddsrör.
Men är det stenig mark som kan skada kabeln (t.ex. genom tjälskjutning under en följd av år) så ska kabeln förstås antingen läggas i kabelskyddsrör eller bäddas in i mjuka snälla fyllnadsmaterial.
Skippar man rör så är det annars fint och bra med kabelmarkeringsband, ca 1-2 dm över kabeln.
https://www.clasohlson.com/se/GDS-Electric-markeringsband-kraftkabel,-250-m/p/36-7
Det är alltså inte dyrt per meter, men jag vet inte var man hittar kortare längder.
Denna är kortare, och är dessutom en riktigt fin lyxvariant, som är kraftig och typ hindrar att man skadar med spade i alla fall.
https://www.bauhaus.se/kabelplank-gravskydd-gelia-5m
Ändå lite lustigt att man kan köpa 250 m elmarkeringband över disk på hemmafixarebutiken Clas Ohlson. Ingen typisk hemmaprodukt...Mikael_L skrev:
Du kan välja 3g1,5, 5g1,5 också.
[länk]
[länk]
Klicka här för att svara