Jag är ute efter lite tips på hur jag bäst ska lösa ett balkonggolvsbygge.
Vi har en balkong i Malmö på 1800 x 7200mm
Höjd till dörren är väldigt låg - ca 48mm
Vi vill nu lägga en snygg underhållsfri trall på balkongen, men just höjden gör att vi blir väldigt begränsade.
VI kan inte använda vanlig trall som ofta är 26mm hög, eftersom den tillsammans med reglar blir för hög för dörren.
Vi har varit inne på thermo-ask som är 20mm hög tillsammans med regel som är max 28mm, men det är jäkligt dyrt.
Vi har också varit inne på thermo-furupanel som också är 20mm, men är då oroliga att den inte ska hålla bra eftersom panelen inte är gjord för golv. Och vi är också oroliga för att panel ska ha spont och vi själva måste säga bort den.
Är det någon som har erfarenhet av panel som balkonggolv? Andra möjliga lösningar?
Vi har en balkong i Malmö på 1800 x 7200mm
Höjd till dörren är väldigt låg - ca 48mm
Vi vill nu lägga en snygg underhållsfri trall på balkongen, men just höjden gör att vi blir väldigt begränsade.
VI kan inte använda vanlig trall som ofta är 26mm hög, eftersom den tillsammans med reglar blir för hög för dörren.
Vi har varit inne på thermo-ask som är 20mm hög tillsammans med regel som är max 28mm, men det är jäkligt dyrt.
Vi har också varit inne på thermo-furupanel som också är 20mm, men är då oroliga att den inte ska hålla bra eftersom panelen inte är gjord för golv. Och vi är också oroliga för att panel ska ha spont och vi själva måste säga bort den.
Är det någon som har erfarenhet av panel som balkonggolv? Andra möjliga lösningar?
Redigerat:
Vi har ett trallrutegolv idag på betonggolvet, men det är krokigt och dant, så vi vill gärna byta ut det mot riktiga plankor.Pjosk75 skrev:
Vår granne gjorde det för några år sedan med 20mm hardwood och tunnare regel under, så vi vet att det går.
För länge sen byggde jag en egen variant av trall med 10 mm grova bräder, just på en liten innerstadsbalkong med max 21 mm till dörr. Jag skruvade helt enkelt två lager bräder kors mot varandra. Det blev helt stabilt.D davidd skrev:Jag är ute efter lite tips på hur jag bäst ska lösa ett balkonggolvsbygge.
Vi har en balkong i Malmö på 1800 x 7200mm
Höjd till dörren är väldigt låg - ca 48mm
Vi vill nu lägga en snygg underhållsfri trall på balkongen, men just höjden gör att vi blir väldigt begränsade.
VI kan inte använda vanlig trall som ofta är 26mm hög, eftersom den tillsammans med reglar blir för hög för dörren.
Vi har varit inne på thermo-ask som är 20mm hög tillsammans med regel som är max 28mm, men det är jäkligt dyrt.
Vi har också varit inne på thermo-furupanel som också är 20mm, men är då oroliga att den inte ska hålla bra eftersom panelen inte är gjord för golv. Och vi är också oroliga för att panel ska ha spont och vi själva måste säga bort den.
Är det någon som har erfarenhet av panel som balkonggolv? Andra möjliga lösningar?
Kan ni inte helt enkelt göra på samma sätt som grannen?D davidd skrev:
Jag kan ju föreslå 20mm svensk kärnek som ytbeläggning om ni vill ha hård lövved, själv skulle jag välja vanlig svensk kärnfura.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 064 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 064 inlägg
Jag hade drygt 55mm höjd. Målade betongen och lade 28mm trall som "reglar" och som ytskikt. Släplisten på dörren kommer lite nära, så med facit i hand hade jag minskat höjden lite. Du kommer undan med något liknande om båda lagren görs med 22mm trall.
Tack för alla svar!
Jag har fått lite bra tips här på regelverket! Och vet nu hur jag ska göra med höjdproblemet.
Vi är ute efter något som ser premium ut och har minimalt med underhåll över tid. Därför vill vi undvika tryckimpregnerat som golv.
Jag har två alternativ:
Trall alt 1: Thermo-ask (20mm) Premium, men dyrare
https://grundspecialisten.se/products/termo-ask-trall
Trall Alt 2: Thermo-furupanel billigare, men känsligare eftersom det är väggpanel och inte golv
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rnsund-wood-link-20x140x3000-4500-mm/p-968992
- Reglar: tryckimpregneringat 22x95 (ram + tvärgående 30cm cc) https://www.bygghemma.se/hus-och-by...impregnerad-22x95-mm-ntr-ab/p-1893707-1893708
- Gummipads: tillklippt av gummimatta 3.5mm https://www.hornbach.se/p/gummimatta-noppen-1m-3-5mm-metervara/7696231
Membran mellan regel och topp för att öka livslängden: https://grundspecialisten.se/products/underlagsmembran-for-tralldack
Trallskruv A2 4.2x45mm
Min fråga är om panel som trall är ett alternativ överhuvudtaget? Hur känsligt för märken är det?
Jag har fått lite bra tips här på regelverket! Och vet nu hur jag ska göra med höjdproblemet.
Vi är ute efter något som ser premium ut och har minimalt med underhåll över tid. Därför vill vi undvika tryckimpregnerat som golv.
Jag har två alternativ:
Trall alt 1: Thermo-ask (20mm) Premium, men dyrare
https://grundspecialisten.se/products/termo-ask-trall
Trall Alt 2: Thermo-furupanel billigare, men känsligare eftersom det är väggpanel och inte golv
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rnsund-wood-link-20x140x3000-4500-mm/p-968992
- Reglar: tryckimpregneringat 22x95 (ram + tvärgående 30cm cc) https://www.bygghemma.se/hus-och-by...impregnerad-22x95-mm-ntr-ab/p-1893707-1893708
- Gummipads: tillklippt av gummimatta 3.5mm https://www.hornbach.se/p/gummimatta-noppen-1m-3-5mm-metervara/7696231
Membran mellan regel och topp för att öka livslängden: https://grundspecialisten.se/products/underlagsmembran-for-tralldack
Trallskruv A2 4.2x45mm
Min fråga är om panel som trall är ett alternativ överhuvudtaget? Hur känsligt för märken är det?
Produkter som diskuteras: "Trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Skippa trall och kör dessa istället: https://www.ikea.com/se/sv/p/runnen-trall-utomhus-moerkgra-90238111/
Totalt underhållsfritt och håller färg och allt utan problem, mina har legat i över 9 år. Trall till en lägenhet känns fel, det hör villor till.
Totalt underhållsfritt och håller färg och allt utan problem, mina har legat i över 9 år. Trall till en lägenhet känns fel, det hör villor till.
Finns andra alternativ med... Jag bor rätt högt upp och ser ner på rätt mångas balkonger, tycker alla ser ut som skit förutom min. Du kommer heller aldrig få trall lika ren som plast. Jag som går in och ut ofta barfota vill inte ha massa damm och pollen under fötterna. Mycket enkelt att skura av balkongen, tar bara några minuter.D davidd skrev:
Tack för din åsikt. Vi vill ha riktigt trä och inga rutor (vi har det idag och det ser inte bra ut). Grannen har hardwood och det ser fantastiskt ut även efter 5 år.RoTe skrev:
Finns andra alternativ med... Jag bor rätt högt upp och ser ner på rätt mångas balkonger, tycker alla ser ut som skit förutom min. Du kommer heller aldrig få trall lika ren som plast. Jag som går in och ut ofta barfota vill inte ha massa damm och pollen under fötterna. Mycket enkelt att skura av balkongen, tar bara några minuter.
Min fråga är om 20mm panel i thermo-furu som trall är ett alternativ överhuvudtaget? Hur känsligt för märken är det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
