Jag är ute efter lite tips på hur jag bäst ska lösa ett balkonggolvsbygge.

Vi har en balkong i Malmö på 1800 x 7200mm
Höjd till dörren är väldigt låg - ca 48mm

Vi vill nu lägga en snygg underhållsfri trall på balkongen, men just höjden gör att vi blir väldigt begränsade.

VI kan inte använda vanlig trall som ofta är 26mm hög, eftersom den tillsammans med reglar blir för hög för dörren.

Vi har varit inne på thermo-ask som är 20mm hög tillsammans med regel som är max 28mm, men det är jäkligt dyrt.

Vi har också varit inne på thermo-furupanel som också är 20mm, men är då oroliga att den inte ska hålla bra eftersom panelen inte är gjord för golv. Och vi är också oroliga för att panel ska ha spont och vi själva måste säga bort den.

Är det någon som har erfarenhet av panel som balkonggolv? Andra möjliga lösningar?
 
Redigerat:
Hej

Finns det inget golv på balkongen redan, så att det är helt öppet nedåt?

Annars finns det ju färdiga trallrutor att köpa, de är 20-25 mm höga.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Finns det inget golv på balkongen redan, så att det är helt öppet nedåt?

Annars finns det ju färdiga trallrutor att köpa, de är 20-25 mm höga.
Vi har ett trallrutegolv idag på betonggolvet, men det är krokigt och dant, så vi vill gärna byta ut det mot riktiga plankor.

Vår granne gjorde det för några år sedan med 20mm hardwood och tunnare regel under, så vi vet att det går.
 
D
D davidd skrev:
Jag är ute efter lite tips på hur jag bäst ska lösa ett balkonggolvsbygge.

Vi har en balkong i Malmö på 1800 x 7200mm
Höjd till dörren är väldigt låg - ca 48mm

Vi vill nu lägga en snygg underhållsfri trall på balkongen, men just höjden gör att vi blir väldigt begränsade.

VI kan inte använda vanlig trall som ofta är 26mm hög, eftersom den tillsammans med reglar blir för hög för dörren.

Vi har varit inne på thermo-ask som är 20mm hög tillsammans med regel som är max 28mm, men det är jäkligt dyrt.

Vi har också varit inne på thermo-furupanel som också är 20mm, men är då oroliga att den inte ska hålla bra eftersom panelen inte är gjord för golv. Och vi är också oroliga för att panel ska ha spont och vi själva måste säga bort den.

Är det någon som har erfarenhet av panel som balkonggolv? Andra möjliga lösningar?
För länge sen byggde jag en egen variant av trall med 10 mm grova bräder, just på en liten innerstadsbalkong med max 21 mm till dörr. Jag skruvade helt enkelt två lager bräder kors mot varandra. Det blev helt stabilt.
 
  • Gilla
davidd
  • Laddar…
Lägg vanligt tryckt 22 mm till både ytan o som bärande. Den undre bärande plant med cc 30 cm så sviktar det inte dela upp i sektioner om du vill ta upp för rengöring använd korta skruv.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Lägg vanligt tryckt 22 mm till både ytan o som bärande. Den undre bärande plant med cc 30 cm så sviktar det inte dela upp i sektioner om du vill ta upp för rengöring använd korta skruv.
Tack Bo Arnold, vad menar du med "vanligt tryckt 22mm" ?
 
D
Han menar tryckimpregnerade bräder som är 22 mm tjocka.
 
  • Gilla
davidd
  • Laddar…
Trallvirke 22 mm tryckimp
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
D davidd skrev:
Vår granne gjorde det för några år sedan med 20mm hardwood och tunnare regel under, så vi vet att det går.
Kan ni inte helt enkelt göra på samma sätt som grannen?

Jag kan ju föreslå 20mm svensk kärnek som ytbeläggning om ni vill ha hård lövved, själv skulle jag välja vanlig svensk kärnfura.
 
Karrock
Jag hade drygt 55mm höjd. Målade betongen och lade 28mm trall som "reglar" och som ytskikt. Släplisten på dörren kommer lite nära, så med facit i hand hade jag minskat höjden lite. Du kommer undan med något liknande om båda lagren görs med 22mm trall.
 
  • Närbild på dörröppning med trallgolv och släplist, där trallen fungerar som både reglar och ytskikt i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar!
Jag har fått lite bra tips här på regelverket! Och vet nu hur jag ska göra med höjdproblemet.

Vi är ute efter något som ser premium ut och har minimalt med underhåll över tid. Därför vill vi undvika tryckimpregnerat som golv.

Jag har två alternativ:

Trall alt 1: Thermo-ask (20mm) Premium, men dyrare
https://grundspecialisten.se/products/termo-ask-trall

Trall Alt 2: Thermo-furupanel billigare, men känsligare eftersom det är väggpanel och inte golv
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rnsund-wood-link-20x140x3000-4500-mm/p-968992

- Reglar: tryckimpregneringat 22x95 (ram + tvärgående 30cm cc) https://www.bygghemma.se/hus-och-by...impregnerad-22x95-mm-ntr-ab/p-1893707-1893708

- Gummipads: tillklippt av gummimatta 3.5mm https://www.hornbach.se/p/gummimatta-noppen-1m-3-5mm-metervara/7696231

Membran mellan regel och topp för att öka livslängden: https://grundspecialisten.se/products/underlagsmembran-for-tralldack

Trallskruv A2 4.2x45mm

Min fråga är om panel som trall är ett alternativ överhuvudtaget? Hur känsligt för märken är det?
 
RoTe
RoTe RoTe skrev:
Skippa trall och kör dessa istället: [länk]

Totalt underhållsfritt och håller färg och allt utan problem, mina har legat i över 9 år. Trall till en lägenhet känns fel, det hör villor till.
Tack men nej tack. 😊
 
RoTe
D davidd skrev:
Tack men nej tack. 😊
Finns andra alternativ med... Jag bor rätt högt upp och ser ner på rätt mångas balkonger, tycker alla ser ut som skit förutom min. Du kommer heller aldrig få trall lika ren som plast. Jag som går in och ut ofta barfota vill inte ha massa damm och pollen under fötterna. Mycket enkelt att skura av balkongen, tar bara några minuter.
 
RoTe RoTe skrev:
Finns andra alternativ med... Jag bor rätt högt upp och ser ner på rätt mångas balkonger, tycker alla ser ut som skit förutom min. Du kommer heller aldrig få trall lika ren som plast. Jag som går in och ut ofta barfota vill inte ha massa damm och pollen under fötterna. Mycket enkelt att skura av balkongen, tar bara några minuter.
Tack för din åsikt. Vi vill ha riktigt trä och inga rutor (vi har det idag och det ser inte bra ut). Grannen har hardwood och det ser fantastiskt ut även efter 5 år.

Min fråga är om 20mm panel i thermo-furu som trall är ett alternativ överhuvudtaget? Hur känsligt för märken är det?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.