Jag har en stuga som ligger i Jämtland, utan el å vatten.
Jag vill ha ett litet 12v batteri till några små saker.
Batteriet ska laddas via Solcell med stöd av elverk.
Jag vill använda två solceller. En placeras på taket. Men då det är snötäckt på vintern och jag skulle vilja ha lite stöd laddning även på vintern, tänker jag placera en solcell på en yttervägg.

Frågan jag har är : Hur gör jag ? Jag har fått för mig att billigare solceller slås ut om en cell är skuggad/översnöad.
Kan man ha två separata regulatorer?
Eller ? 🤷‍♂️

Beroende på hur regulatorerna styrs så borde du absolut kunna ha två.
Om panelen slås ut om den är bara lite övertäckt eller inte beror ju helt på panelen. Finns billiga som inte slås ut, men jag har inte någon länk till dig just nu.

R RoseNylund skrev:
Beroende på hur regulatorerna styrs så borde du absolut kunna ha två.
Om panelen slås ut om den är bara lite övertäckt eller inte beror ju helt på panelen. Finns billiga som inte slås ut, men jag har inte någon länk till dig just nu.
Nu uttryckte jag mig lite dåligt.
Jag menar att en hel panel kommer bli helt täckt i snö. Medan den andra inte kommer täckas av snö.
Och då har jag fått för mig att alla paneler slutar leverera ström.
Men att kanske om jag kopplar en regulator till varje panel, och parallell koppla regulatorerna till batteriet.
Det är två 120w paneler från Clas Olsson, med enkla regulatorer.

Varför ha den på taket om du vet att den kommer att täckas av snö en stor del av året?
Det är ju bara dumt. Sätt den på väggen. Den lilla eventuellt lilla försämringen vägs ju med råge eftersom den ger effekt hela året.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför ha den på taket om du vet att den kommer att täckas av snö en stor del av året?
Det är ju bara dumt. Sätt den på väggen. Den lilla eventuellt lilla försämringen vägs ju med råge eftersom den ger effekt hela året.
Huset ligger i nord väst, med fjäll och skog som skuggar. En panel på vägen ger därmed väldigt lite effekt.
Vintertid är huset tomt utan besök, så den andra panelen är främst tänk att underhålla batteriet under vintern.
-
så tillbaka till frågan om det är möjligt att köra två paneler med varsin regulator, parallellt kopplade till batteriet ?

C Christofe skrev:
Huset ligger i nord väst, med fjäll och skog som skuggar. En panel på vägen ger därmed väldigt lite effekt.
Vintertid är huset tomt utan besök, så den andra panelen är främst tänk att underhålla batteriet under vintern.
-
så tillbaka till frågan om det är möjligt att köra två paneler med varsin regulator, parallellt kopplade till batteriet ?
Det borde gå.
Jag ser inte varför det inte ska fungera.

C Christofe skrev:
möjligt att köra två paneler med varsin regulator
Funkar nog ej

Det du skall göra är att separera varje panel med en spärrdiod/blockeringsdiod. Så du behöver 2st, 1 till varje

Exempel hur de ser ut i mc4 utförande, finns som separata komponenter med

https://www.fruugo.se/4x-20a-in-lin...noyscC1aU1ISIbvnoiB2qn-iengGOT_IaAnZeEALw_wcB

Sen kopplar du båda dioderna till 1 regulator. Den panel som ger mest för tillfället passerar till regulator vidare till batteriet. Lika sol på båda ger dubbelt med effekt

H Håbbe01 skrev:
Funkar nog ej

Det du skall göra är att separera varje panel med en spärrdiod/blockeringsdiod. Så du behöver 2st, 1 till varje

Exempel hur de ser ut i mc4 utförande, finns som separata komponenter med

[länk]

Sen kopplar du båda dioderna till 1 regulator. Den panel som ger mest för tillfället passerar till regulator vidare till batteriet. Lika sol på båda ger dubbelt med effekt
Varför skulle det inte fungera att koppla 2 regulatorer till samma batteri??
Ingen sol på solcellen så blir strömmen 0 från regulator. Om U>14.1 V så är också strömmen 0 från regulator.
Regulator 1 ser bara Regulator 2 + batteri som ett batteri. Och tvärtom. Det är bara U som mäts på var regulators utgång. Regulator kan inte veta vad som gör ”U”.

• Gilla
Christofe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.