nimhed nimhed skrev:
och att tvåfas behövde. Man lär sig alltid något nytt :D
Om vi bortser från eventuellt "lull lull" som termostat med mera, så är ett tvåfaselement inget annat än en stor resistor, alltså ett fysiskt stort elektriskt motstånd.

Ett element på exempelvis 1 kW som drivs av två faser, en på varje sida av "motståndet" får spänningen 400 V "över motståndet" och strömmen genom motståndet blir 2,5 A. Motståndets storlek är 160 ohm. Lite förenklat och utan hänsyn till att exempelvis resistansen kan variera med temperaturen.

400V element är enfas 400V. Men då anslutet till två faser. Spisar består av flera separata 230V laster som kan matas från en eller flera faser.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Det är nog för att jag blandar ihop det med en spishäll som använder 2 faser. Men då är det väl två stycken enfaser, bara för att kunna maxa alla plattor.
Ja, du har ju 400v mellan två faser, och 230v fas-nolla, så att om elementet är på 400v så behövs ingen nolla, men däremot om det är något som går på 230v.

R roli skrev:
För att inte vilseleda TS helt och hållet så skall det vara kring 230V, om elementet matats med en-fas, som det skall stå på mätinstrumentet (inte 240V). ;)
Jag kunde ha skrivit 220v. Så gammal är jag. :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
400V element är enfas 400V. Men då anslutet till två faser.
Vad menar du med "enfas 400V"? :thinking:

400 V element är ett element som ansluts med två faser, det vill säga ett tvåfaselement.

En last som är ansluten enbar mellan två faser är en enfaslast. Den ser inget annat än en fas.
Jämför med Norska 230V uttag som är matade från två faser. Lasten är fortfarande enfas.

• Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
Frågan är väl om det är lasten eller matningen som avgör, för i elsystemet är det två (olika) faser. Och det är ytterst förvirrande att säga enfas när det i realiteten är två olika faser som matar elementet. Och i vårt elsystem använder vi tre faser. Och i det Norska fallet är det ju bara en annan spänning men det är fortfarande två faser som matar

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En last som är ansluten enbart mellan två faser är en enfaslast. Den ser inget annat än en fas.
Nej lasten är en dum resistor och ser absolut ingenting men nog tycker det blir begripligare att kalla det tvåfaslast när man faktiskt ansluter två olika faser.

L1+N= enfas
L1+L2+N=tvåfas
L1+L2 = tvåfas
L1+L2+L3+N= trefas
L1+L2+L3= trefas
osv i alla fall för oss som inte vill göra oss märkvärdiga;)

• Haha
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Förbisåg en ledtråd i mitt första inlägg då jag läste schemat på boxen fel, men trådarna är kopplade enligt schemat för enfas (230V). Inget bevis, men det stärker teorin.

Men du ser absolut ingen skillnad på spänningen om det är fas och nolla eller två faser. Det är en ren sinus oavsett. Så för lasten är det enfas. Tvåfas existerar inte. Jag har en gammal bok om ”Wäxelström” från första delen av förra århundradet. Även där benämns tvåfas som något som inte används längre. Att ellast tar energi från två faser i ett trefassystem gör det inte till en tvåfaslast. Jag förstår att flerfassystem är svårbegripligt för många. Men att använda fel begrepp gör det inte begripligare

D Daniel 109 skrev:
Men du ser absolut ingen skillnad på spänningen om det är fas och nolla eller två faser. Det är en ren sinus oavsett.
Ingen har sagt något annat.

D Daniel 109 skrev:
Att ellast tar energi från två faser i ett trefassystem gör det inte till en tvåfaslast.
Nej inte enligt din definition men är det den enda rätta? Var finns den? I dagligt tal tror jag det blir begripligare för de flesta om en resistor som ansluts med två olika faser även kallas en tvåfaslast. Men jag kan glatt erkänna att jag inte vet den exakta definitionen och var den finns om den finns.

Hela tråden.... Typ mät om Du vet vad Du mäter.

Samma med dessa som river av det ena automatvapnet efter det andra.
Räcker med ett skott om du kan hantera vapen.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej lasten är en dum resistor och ser absolut ingenting men nog tycker det blir begripligare att kalla det tvåfaslast när man faktiskt ansluter två olika faser.
Daniel är som ofta på rätt spår men kanske lite för rätvinklig. Tekniskt definitionsmässigt bör man kalla det tvåpolig inkoppling 400 V enfas och med nättypen implicit eller explicit nänmd. Det är så det alltid har angetts mer formellt och har direkt inget med märkvärdighet att göra.

Men jag håller med dig och andra att man oftare når fram i kommunikationen med tex dina exempel. Det är ju som alltid en fråga om sammanhang och vilka man riktar sig till och vad man vill förklara, förmedla.

• Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
F
Har ingen super utrustning men.
Mätning av elektrisk spänning i vägguttag med en digital multimeter. Kablar och skruvmejsel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar dock på montering. Tänkte skaffa sån där miniventilation ovanför fönstret. Kabeln är 3 meter. Skulle ku kunna montera nytt uttag på väggen. Hur blir det snyggast? Dra i ett rör eller bara spika kabelklammer men det håller kanske inte?

• Person håller en strömbrytare; vita väggar, skuggor, dagsljus, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.