H hempularen skrev:
Fast störningen av mätningen ser inte ut så.

När instrumentet mäter så lägger det ut en testspänning från en noggrann intern spänningsgenerator, via ett noggrant motstånd i instrumentet. Det mäter sedan spänningen mellan (i det här fallet), nollan och jord. Instrumentet räknar på spänningsdelningen mellan det inbyggda mätmotståndet, och resistansen i mätobjektet. Den uppmätta spänningen klan alltså räknas om till resistans i mätobjektet, som är det som visas på displayen.

OM det då finns en spänning mellan nolla och jord, pga. att någon annan än instrumentet slickar in ström i nollan så blir mätningen helt fel. Det kan räcka med några millivolt för att ge kraftigt felaktiga mätvärden.
Det beror iofs på instrumenten. Jag har testat motsvarande mätningar på spänningssatt utrustning och de har fungerat, men det blir inte så bra vid induktiv last dock. Men då har det iofs varit rätt dyra instrument.

Om man byter plats på mätproberna och får ett annat värde är det sannolikt orsaken.

På enklare multimetrar hålls inte denna referensspänning korrekt om batteriet är dåligt. Vilket kan leda till rejäla mätfel.

Jag gissar att något av dessa fel är orsaken till mätresultatet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På enklare multimetrar hålls inte denna referensspänning korrekt om batteriet är dåligt. Vilket kan leda till rejäla mätfel.
Det är väl mer att bättre multimetrar stänger av sig om batteriet blir för dåligt för att upprätthålla de refrensspänningar som behövs i instrumentet

En "lustig" effekt av dåligt batteri, är att spänningsmätning brukar visa för högt om batteriet är dåligt. Det beror på att instrumentet egentligen inte mäter spänning, utan hur stor den uppmätta spänningen är i förhållande till en referens. Om referensen är 1,0000 V, och den mätta spänningen är 10 ggr högre, så visas 10V. Om då referensspänningen sjunker till 0,8V pga dåligt batteri, så är 10V, 12,5 ggr högre, och den kommer att visa 12,5V.

Man skall tillägga att referesnsspänningen är inte batterispänningen rakt av, utan den skapas av elektronik som kan reglera fram en noggrann spänning, temperaturkompenserat.

Imponerad över hur ni lyckas komplicera denna mätning.

Jag hade nöjt mig med kolla volt mellan (förväntad)fas och (förväntad)nolla + mellan fas och jord. Om 240V på båda så ok

Mätt mellan nolla och jord, förväntat 0V

Stängt av jfb och upprepat mätningen och förhoppningsvis fått noll. Detta för att bekräfta att elementet var kopplat via jfb.

F
nimhed nimhed skrev:
Imponerad över hur ni lyckas komplicera denna mätning.

Jag hade nöjt mig med kolla volt mellan (förväntad)fas och (förväntad)nolla + mellan fas och jord. Om 240V på båda så ok

Mätt mellan nolla och jord, förväntat 0V

Stängt av jfb och upprepat mätningen och förhoppningsvis fått noll. Detta för att bekräfta att elementet var kopplat via jfb.
230V var det iaf men jag har inte riktigt fattat om den gåt bakom jfb.

Det blir lite som en diskussion mellan Windows och Linux. När man är novis blir man överväldigad av oviktiga detaljer och diskussioner som man inte förstår eller är till någon hjälp. :crysmile:

Jag har en släkting som är elektriker som ska hjälpa mig men jag ville kolla upp lite innan och köpa hem grejer i förväg.

Om spänningen försvinner när jordfelsbrytaren löser ut så skyddas ledningen av jordfelsbrytaren.

F Fideliox skrev:
230V var det iaf men jag har inte riktigt fattat om den gåt bakom jfb.

Det blir lite som en diskussion mellan Windows och Linux. När man är novis blir man överväldigad av oviktiga detaljer och diskussioner som man inte förstår eller är till någon hjälp. :crysmile:

Jag har en släkting som är elektriker som ska hjälpa mig men jag ville kolla upp lite innan och köpa hem grejer i förväg.
Om du står på god fot med elektrikern så be honom att skaffa det som behövs, han kan säkert köpa grejerna billigare än vad du kan.

F
D Daniel 109 skrev:
Om spänningen försvinner när jordfelsbrytaren löser ut så skyddas ledningen av jordfelsbrytaren.
Verkar ju dock som att det ligger 30 ohm när jag slog av.

F
E elmont skrev:
Om du står på god fot med elektrikern så be honom att skaffa det som behövs, han kan säkert köpa grejerna billigare än vad du kan.
Han är föredetta elektriker ska tilläggas, jobbar inte som det idag.

F Fideliox skrev:
Vet du skillnaden på spänning och resistans?
Resistansen var väl ändå inte låg när jordfelsbrytaren var avslagen.

F Fideliox skrev:
Om man tror att allt fungerade som det var innan behöver man inte överanalysera det hela. Det finns mycket som kan gå fel när du mäter resistans mellan nolla och jord. Mät i stället spänning mellan fas och nolla. Är det 230 V när jordfelsbrytaren är till och noll volt när den är från så skyddas gruppen av jordfelsbrytare. Är det fortfarande 230V med jordfelsbrytaren avslagen så är gruppen inte skyddad.

F
Detta schemat står vid säkringarna och JFB. Står att jfb ej går på uppvärmning? Etikett för elcentral med säkringsförteckning och gruppnummer, öppet säkringsskåp syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F Fideliox skrev:
Detta schemat står vid säkringarna och JFB. Står att jfb ej går på uppvärmning?
Då är ju frågan besvarad. Finns det fler element på samma grupp? Det går troligen bra i alla fall att lägga gruppen under jordfelsbrytaren. Men om det finns fler element på samma grupp och du fortsatt vill ha dessa utanför jordfelsbrytaren får du lite mer att göra.

A Avemo skrev:
Då är ju frågan besvarad.
Är den? Bara för att man tror man vet vad kartan säger behöver det inte betyda att det stämmer med verkligheten.

F
Alfredo Alfredo skrev:
Är den? Bara för att man tror man vet vad kartan säger behöver det inte betyda att det stämmer med verkligheten.
A Avemo skrev:
Då är ju frågan besvarad. Finns det fler element på samma grupp? Det går troligen bra i alla fall att lägga gruppen under jordfelsbrytaren. Men om det finns fler element på samma grupp och du fortsatt vill ha dessa utanför jordfelsbrytaren får du lite mer att göra.
Är lite knepigt. Utanför rummet sitter också likadant element men där behövs inget uttag. Säkring 16-18 är för båda rummen.

Nr 16 går till taklampa och existerande eluttag verkar det som när jag släcker den. Men då sjunker spänningen till 60-70V på elelementet? Släcker jag då även nr 17 så får jag 0V på elementet. Sätter jag på 16 igen men slår av 17 så är det också 60V.

Nr 18 går till andra elementet. Det är fortfarande inkopplat, slocknar när jag bryter på nr 18 iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.