12 808 läst ·
98 svar
13k läst
98 svar
Använda elelement el till eluttag?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Ja, det där värdet på 1,45 kOhm behöver undersökas. OM det skulle vara korrekt mätt så har du ett allvarligt fel.
Men jag har lite svårt att se att ett fel skulle kunna ge det resultatet. Så troligen är det ett mätfel.
Med jordfelsbytaren till, så borde du då ett resistansvärde nära noll. Mät med mätområdet 200 ohm, kontrollera instrumentet genom att bara lägga ihop mätpinnarna. Idelat skall du då se noll ohm, i praktiken visar instrumentet troligen något i stil med 0,2 - 1 ohm. Men du skall få ungefär det också när du mäter nolla - jord med jfb påslagen. MEN du måste ha all ström avstängd (huvudbrytaren). Går det ström i nollan från andra grupper i huset, så ligger det en liten potential på den som helt sabbar din mätning.
Men jag har lite svårt att se att ett fel skulle kunna ge det resultatet. Så troligen är det ett mätfel.
Med jordfelsbytaren till, så borde du då ett resistansvärde nära noll. Mät med mätområdet 200 ohm, kontrollera instrumentet genom att bara lägga ihop mätpinnarna. Idelat skall du då se noll ohm, i praktiken visar instrumentet troligen något i stil med 0,2 - 1 ohm. Men du skall få ungefär det också när du mäter nolla - jord med jfb påslagen. MEN du måste ha all ström avstängd (huvudbrytaren). Går det ström i nollan från andra grupper i huset, så ligger det en liten potential på den som helt sabbar din mätning.
Om resistansen är 1,45kohm så är det inte en orimlig skala att använda. Om man då använder 200ohm skalan får du inget mätvärde. Så vad är det som är så fruktansvärt fel med mätningen?
Om han mäter på ett spänningssatt hus så är det ju inte helt orimligt. Det finns många om och men här dock. Det motsvarar 36W och det kan man ju ha. Men notera att all mätning av resistans på spänningssatt nät är ett lotteri.D Daniel 109 skrev:
Ja, finns det minsta lilla likström i kretsen så stör det rejält. Var fick du 36W ifrån?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Även 30 ohm är för mycket. I princip så mäter man ju på ett antal meter kabel, med en liiiiten extra resistans adderad av jordflesbrytaren, när man mäter med jfb tillslagen, Om det är 1,5 kvmm trådar så motsvarar värdet ca 2 km tråd. Helt orimligt.
Vad visar instrumentet om du bara lägger ihop mätproberna, på 200 ohm mätområde?
Vad visar instrumentet om du bara lägger ihop mätproberna, på 200 ohm mätområde?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Och var huvudbrytaren avslagen vid mätningen?
Utifall att det skulle behövas ett förtydligande så är OL. och noll de två möjliga extremvärdena, alltså långt, långt ifrån samma sak.F Fideliox skrev:
0 vid resistansmätning betyder 0 ohm, det vill säga fullständig "resistanslös" kontakt, exempelvis när man håller ihop testpinnarna.
OL. "open line" eller "over load" är "oändlig" resistans, det vill säga totalt avbrott utan minsta kontakt, exempelvis när testpinnarna är fritt i luften "långt" ifrån varandra.
Tanken med en jord är ju att den ska hålla nere spänningen på berörbara delat och snabbt lösa säkringen om det är en ordentlig kortslutning. Att det blir en låg last i ledningen vik kortslutning är inget som kan ses som positivt. Om den resistansen stämmer, vilket den inte tycks göra. Så är det något riktigt fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Fast störningen av mätningen ser inte ut så.pacman42 skrev:
När instrumentet mäter så lägger det ut en testspänning från en noggrann intern spänningsgenerator, via ett noggrant motstånd i instrumentet. Det mäter sedan spänningen mellan (i det här fallet), nollan och jord. Instrumentet räknar på spänningsdelningen mellan det inbyggda mätmotståndet, och resistansen i mätobjektet. Den uppmätta spänningen klan alltså räknas om till resistans i mätobjektet, som är det som visas på displayen.
OM det då finns en spänning mellan nolla och jord, pga. att någon annan än instrumentet slickar in ström i nollan så blir mätningen helt fel. Det kan räcka med några millivolt för att ge kraftigt felaktiga mätvärden.


