48 928 läst ·
128 svar
49k läst
128 svar
Allvarligt elfel (!)
Tänk på den matande kabeln som då, vad jag förstår kommer att vara befintlig in i första centralen, så att inte felet går o repris..N Najjklas skrev:UPPDATERING
Hej och stort tack för alla bra svar jag har fått.
Vill göra en liten uppdatering på vad som hänt efter helgen:
Elektriker 1 kom ut på besök igår morse.
Det var inte chefen utan arbetsledaren.
Han och chefen hade dock pratat djupare kring ärendet under helgen och hade en tillmötesgående inställning. Det hade varit en stressig Fredag och den förklaring jag fick i Fredags där det kändes som att dom slog ifrån sig allt byggde på ett missförstånd mellan chef och arbetsledare.
Kort fattat har dom tagit på sig att skarven inte blivit korrekt utförd.
"Inget snack om saken, det ligger på oss"
Däremot nämnde han precis som flera här har varit inne på att elektriker 2 borde ha kollat inkommande matning till undercentralen noggrannare och gjort bedömningen att det inte var en lämplig matning med tanke på den stora last som skulle kopplas på.
Han var tydlig med att det faktiskt SKALL hålla för det om skarven är korrekt utförd, men menar väl som sagt på att det ändå finns två elektriker som gjort fel och inte bara han.
Som flera har varit inne på så finns det en regel som säger att PEN ledare inte får nyförläggas (om den inte är rejält dimensionerad) men behöver heller inte bytas ut om inte "väsentliga förändringar sker" (eller något sådant)
Han erkände själv att han faktiskt inte visste hur elsäkerhetsverket hade bedömt ärendet kring väsentlig förändring, men varken jag eller han vill såklart gå den vägen.
De har lovat att hjälpa till och vi utreder i nuläget vilken väg via försäkringsbolag som är bäst.
De har dessutom lovat att hjälpa till med ett extra bra pris på ny förläggning fram till friggeboden.
Igen som flera har varit inne på blir det en 5g6 upp dit så att bef matning med PEN ledaren kan rivas bort och kastas långväga.
Jag gör en uppdatering när vi nått i mål, men jag går med en positiv känsla.
Jag är också väldigt glatt överraskad över det stora engagemang som finns här i tråden, och vill igen tacka för det!
Helt rätt den ska hålla oavsett belastningM Mromalley skrev:
EN fråga, men flera delsvar.A Avemo skrev:
EKKJ och dess syskon kan nog sägas vara aningens ömtåligare på det viset att den koncentriska ledaren blir blottad vid en en enkelskada av isoleringen, dvs skada genom kabelmanteln.
Sen händer det ibland (jag vet inte varför/alla anledningar) att den koncentriska ledaren ärgar av, kanske p.g.a pH-värde i marken, markfukt, jordmån, hur stor ström som går i kabeln, ev vagabonderande strömmar osv.
I t.ex. en N1XV finns det ytterligare ett plastlager innan man når PE eller PEN-ledaren.
Vad gäller areakravet på 10mm2 tror jag att det är "bara taget ur luften" ungefär. Det är ju ganska självklart att en 1,5 mm2 lättare bryts av någon anledning än en grövre area.
Vidare är det helt rätt att ställa extra hårda krav på just PEN-ledare, då ett brott i en sådan gör att precis alla jordade föremål i en anläggning med metallhölje blir spänningsatta.
Haha, du har höga tankar om elsäkerhetsverkets kompetens och vilja att klargöra i olika sakfrågor hör jag.T Tomwatt skrev:Fråga elsäkerhetsverket om ansvarsfrågan. Som en i tråden poängterade har du som ägare anläggningsansvar. Tex är ordföranden i en BRF anläggningsansvarig. Sedan tror jag att dom säger att den sista elektrikern som skruvar i en anläggning är ansvarig utav dessa två elektriker. I vilket fall som helst så borde din försäkring täcka en del av kostnaderna.
Jag har stött på liknande fall i mitt yrke som elektriker.
Man kan inte förvänta sig något annat än mumbo-jumbo-svar, kanske en hänvisning till en paragraf, eller något skrivet som i princip är en avskrift av någon paragraf.
De verkar sitta på en relativt låg teknisk kompetens idag, vad det verkar.
Det jag i första hand undrar är vad problemet är med att att belasta nollan. Om man har en gammal huvudledning med 2,5 mm² PEN-ledare som är på väg att ärga av är det väl en anläggning som när som helst kan bli livsfarlig även utan enfas spabad. Min inställning är att antingen är huvudledningen ok och då kan man belasta den med vad den är avsäkrad. Eller så är den skadad och PEN-ledaren håller på att ärga. Då är den farlig och skall bytas ut oavsett vad man tänkt belasta den med.Mikael_L skrev:
EN fråga, men flera delsvar.
EKKJ och dess syskon kan nog sägas vara aningens ömtåligare på det viset att den koncentriska ledaren blir blottad vid en en enkelskada av isoleringen, dvs skada genom kabelmanteln.
Sen händer det ibland (jag vet inte varför/alla anledningar) att den koncentriska ledaren ärgar av, kanske p.g.a pH-värde i marken, markfukt, jordmån, hur stor ström som går i kabeln, ev vagabonderande strömmar osv.
I t.ex. en N1XV finns det ytterligare ett plastlager innan man når PE eller PEN-ledaren.
Vad gäller areakravet på 10mm2 tror jag att det är "bara taget ur luften" ungefär. Det är ju ganska självklart att en 1,5 mm2 lättare bryts av någon anledning än en grövre area.
Vidare är det helt rätt att ställa extra hårda krav på just PEN-ledare, då ett brott i en sådan gör att precis alla jordade föremål i en anläggning med metallhölje blir spänningsatta.
Jag menar alltså att det givetvis kan ifrågasättas om det var lämpligt av elektriker 2 att ansluta spabadet om det fanns tecken på att huvudledningen var dålig. Men det finns mycket större skäl att ifrågasätta om det då var lämpligt av elektriker 1 att koppla in huvudledningen i centralen. Elektriker 1 kan inte klandra elektriker 2 för att den senare belastat centralen med vad den förra säkrat av den.
Moderator
· Stockholm
· 57 686 inlägg
Men, även om det kanske vore bra. Är verkligen en elektriker skyldig att kontrollera att en matande kabel är korrekt installerad i matande ände. OM den redan är i drift, och det inte finns andra omständigheter som borde göra honom misstänksam?
Det skulle ju ex. lika gärna kunnat vara en dålig koppling uppe i en stolpe hos nätleverantören, med samma resultat. Och att elektrikern skulle förväntas kontrollera att elnätet är korrekt byggt tror jag vi alla ser som orimligt.
Det skulle ju ex. lika gärna kunnat vara en dålig koppling uppe i en stolpe hos nätleverantören, med samma resultat. Och att elektrikern skulle förväntas kontrollera att elnätet är korrekt byggt tror jag vi alla ser som orimligt.
Fram till elmätaren borde en elektriker kolla, förväntar jag mig i alla fall. Från elmätaren är det elbolagets ansvar.H hempularen skrev:Men, även om det kanske vore bra. Är verkligen en elektriker skyldig att kontrollera att en matande kabel är korrekt installerad i matande ände. OM den redan är i drift, och det inte finns andra omständigheter som borde göra honom misstänksam?
En titt i centralen är väl inte så mycket att förvänta sig? Okulör besiktning av skarvar. Visst kommer någon elektriker nu och säger men vi är inte betalda för det momentet osv.
Precis. Hela idén med att elektriker 2 skulle ha gjort fel uppkom ju när chefen till elektriker 1 försökte prata bort ersättningskrav efter den senares uppenbara misstag. Men det är ju även frånsett det tongångar här som vill göra gällande att man aldrig borde anslutit spabadet i den centralen blott av den orsaken att den hade 2,5 mm² PEN.H hempularen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Vadå, måste jag kontrollera något? Det där är fel fråga.H hempularen skrev:
Elsäkerhetslagen från 2017 har ett aktsamhetskrav, och föreskrifterna har krav på anläggningskännedom och kontroll.
Den gamla jordkabeln är ganska iögonfallande, speciellt för elektriker 1 men den kan svårligen ha undgått elektriker 2 när spabadet anslöts. Det krävs ingen högre IQ för att inse att den utgör en risk, och då menar jag de delar av kabeln i marken som man inte ser. Någon av dessa elektriker borde ha gjort lite kontroller isolationsresistansen som Mikael_L beskrivit tidigare. Det är inte otroligt att elektriker 2 hade kunna mäta upp lite svajande spänningar, men det är nog överkurs att göra sådana kontroller.
För övrigt ska man givetvis kunna lita på att en anläggning är underhållen och felfri, för alla låter väl en elfirma regelbundet underhålla sin anläggning, eller hur, för det är föreskriftskrav på det
Klicka här för att svara