Hej

Jag skriver här då jag behöver er expertis.
Det blir ganska lång text nu för att förklara situationen:

Under hösten 2022 totaltrenoverades vår hall i botten av vårt soutteränghus.
I samband med det tog vi in en elektriker (Ja, en riktigt behörig elektriker. betalade via faktura osv)
Elektriker ordnade en del med belysning, uttag osv men bytte också vår elcentral från en gammal med klassiska proppar till en ny med automatsäkringar osv.

Från denna central fanns en befintlig matarkabel upp till vår friggebod där en undercentral sitter.
Denna matarkabel innehåller 3st faser och en PEN ledare.

Upp i friggeboden är PEN ledaren delad till separata PE och N via jordfelsbrytare.
Det finns också ett par vanliga 10A automater för belysning, uttag etc.

För ca 2 veckor sedan tog vi hjälp av en annan elektriker för att installera vårt nyinköpta spabad. (ja. också han behörig osv).
Han installerade 3x16 ampere säkring i undercentralen och drog ut matning till spabadet.
Han påtalade att det inte var optimalt för "selektiviteten" men att enda nackdelen med det var att vi inte till 100% kan veta om säkringen går i huset eller undercentralen först. Vi såg det inte som ett problem utan i värsta fall får vi gå en bit extra för att slå på om det skulle vara något.

Igår kväll tog jag ett test på vattnet i spabadet och reagerade då på att vattnet stod väldigt stilla.
Jag tänkte dock inte jättemycket mer på det då jag hade annat för mig.
Tänkte att jag säkerligen fiddlat till inställningen för hur många timmar det filtrerar vattnet per dygn.

Efter det skulle jag koppla in vår robotgräsklippare via ett uttag som sitter på friggeboden och det var här som felen började uppdaga sig.
När jag kopplade in laddstationen till gräsklipparen blinkade den väldigt konstigt. Som att den försökte starta upp men sedan slocknade igen. Detta hände ett par gånger och jag började googla på felblinkningar.
Då kände jag dock lukten av bränt och sniffade mig bort till spabadet.
Jag öppnade manöverluckan och såg rök från ett drivdorn till den integrerade ledbelysningen.
Jag slog av allt och fick såklart smärre panik.
Jag ringde min elektriker-vän (elektriker nr 2) som kom samma kväll.
Efter en del mätningar hittade han en SÖNDERSMÄLT koppling i huvudbyggnaden strax ovanför centralen.
Ett avbrott på pen-ledaren mao.
Pga detta berättar han att när jag jackade i transformatorn i uttaget så har strömmen gått fel väg skyddsjorden har blivit strömförande efter undercentralen. Dessutom verkar det ha blivit 400V mellan någon av de andra faserna och nolla.

Jag ringde företaget som bytte centralen i huvudbyggnaden då tesen var att kopplingsklämman inte varit ordentligt åtdragen och därför sakta men säkert smält av den högre konstanta belastningen som blivit efter installation av spabadet.
De kom snabbt på plats och fixade till skarven.
Elektrikern som kom kunde inte svara för vad som händer härnäst men jag har fått prata med deras arbetsledare.
Han verkade till en början välvillig att ta ansvar för allt som gått snett, men efter att han pratat med sin chef lät det annorlunda.

De menar då på att ett spabad inte får kopplas in så som elektriker 2 har gjort det, utan skulle ha kopplats in på huvudcentralen i huset.
Varken jag eller elektriker 2 kan förstå varför dom hävdar något sådant.

Nu i efterhand har jag förstått att det hade varit bättre att be dom (redan 2022) att lägga ut en ny matning till friggebod med 5 ledare istället för 4, men samtidigt att det är väldigt vanligt med 4 ledarsystem som detta.

Nu står jag i följande sits:
Elektriker 1 menar att elektriker 2 har gjort fel.
Elektriker 2 menar att elektriker 1 gjort fel.
Spabadets huvudenhet har "brunnit upp" (stendöd). Detsamma gäller ett par lampor, transformatorn till robotgräsklipparen, en inbyggnadsdimmer och en utelampa.

Dessutom vågar jag inte gissa på att kablaget i friggeboden som leder till uttag etc fortfarande mår bra efter överbelastningen.

HJÄLP! Vem anser ni bär huvudansvaret här?

• Schema över elinstallation med central och undercentral; illustrerar spabadkoppling, där säkringar och PEN-ledares korrekta dragning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bränd och smält elektrisk kopplingsklämma hålls i en hand.
    Skapa konto
  • Söndersmält koppling med brända kablar i en elcentral, omgiven av flera flerfärgade ledningar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
De som bytte huvudcentralen har inget att skylla på avsäkringen till undercentralen ska lösa innan det blir problem.

PEN ledaren är per definition strömförande i normalfallet.

Kopplingarna i och runt din undercentral tar inte skada av det felet.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
Är lite upp i varv så har lite svårt att tolka.
Du menar att elektriker 1 är skyldig alltså att det är den taskiga kopplingen alternativt för stora säkringar för den matningen som är boven?

• Gilla
Per-Arne Gerdin
  • Laddar…
Ja, det är där felet finns. Jag påstår dock inte att de bör ansvara för följdfel. De tycks ju ha tagit ansvar för att fixa felet iallafall.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Tack igen för svar.
Menar inte att vara ohövlig nu, men är inte hela vitsen med att anlita en behörig elektriker att veta att de har kunnande och ansvarsförsäkring som täcker skador på en anläggning tex som nu?

Det hjälper ju föga om en elektriker kommer med en ny elcentral efter att huset brunnit ner liksom 🙃

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N Najjklas skrev:
Tack igen för svar.
Menar inte att vara ohövlig nu, men är inte hela vitsen med att anlita en behörig elektriker att veta att de har kunnande och ansvarsförsäkring som täcker skador på en anläggning tex som nu?

Det hjälper ju föga om en elektriker kommer med en ny elcentral efter att huset brunnit ner liksom 🙃
Företaget har skadeståndsskyldighet, se 31-33 §§ konsumenttjänstlagen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A
Glöm inte bort att kontakta försäkringsbolaget för för din hemförsäkring.

PEN-ledarbrott är ett allvarligt fel. Där har man brustit i sina egenkontroller. Behörighet är för övrigt avskaffat sedan länge. Nu heter det auktorisation.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Elektriker 1 anser jag har gjort fel i utförandet av denna skarv. En skarv av PEN bör man känna på extra noga så att den sitter bra. Olyckor kan dock hända...

Elektriker 2 anser jag också har gjort ett grovt fel i att ansluta ett spabad till en TN-C-ledning på 2.5 mm², dessutom en gammal ledning i okänt skick. Spabadet drar säkert närmare 16 A från en eller två faser och då blir PEN högt belastad. Men man får titta på det och ev mäta. Uppenbarligen har det gått väldigt hög ström i PEN.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
När är kabeln mellan centralerna dragen?

• Gilla
marjos92 och 1 till
  • Laddar…
Det låter som att elektriker 2 har gjort den största missen att inte kontrollera vad det är för matning till spabadet och säkerställa att alla kopplingspunkter är korrekta innan man börjar belasta för mycket.

2.5mm2 är för lite i det här fallet så han borde ha rekommenderat att dra 2.5mm2 direkt till matande centralen eller bytt ut kabeln till friggeboden till en lämpligare.

• Gilla
islander och 2 till
  • Laddar…
Matningen till centralen skyddas ju av avsäkringen i huvudcentralen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Företaget har skadeståndsskyldighet, se 31-33 §§ konsumenttjänstlagen:

[länk]
Tack

Q Qaniel skrev:
Det låter som att elektriker 2 har gjort den största missen att inte kontrollera vad det är för matning till spabadet och säkerställa att alla kopplingspunkter är korrekta innan man börjar belasta för mycket.

2.5mm2 är för lite i det här fallet så han borde ha rekommenderat att dra 2.5mm2 direkt till matande centralen eller bytt ut kabeln till friggeboden till en lämpligare.
Tack för svar.
För min egen nyfikenhet:

Om det i huvudcentralen sitter 3st 16a säkringar, skall man inte då man kommer dit kunna lita på att det pallar just för 3x16a?

Jag tänker att elektriker nr 1 som fysiskt kopplar in kablarna vid renoveringen är den som borde reagera på att 3st 16a säkringar för den ledningen isåfall är för mycket, och borde dragit ner det till 3x10?

Jag vill inte starta en debatt utan det är bara min egen nyfikenhet.
Jag tycker det känns som det mest logiska.

Jag menar, jag hade ju lika gärna kunnat köra några el-element på vägguttagen och en infravärmare på ett av utomhus uttagen.
Skall jag inte så kunna räkna med att de säkringar och den förläggning som finns skall palla det?

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
När är kabeln mellan centralerna dragen?
Pass. Innan jag flyttade in 2019 åtminstone. Förmodligen äldre än så

N Najjklas skrev:
Jag tänker att elektriker nr 1 som fysiskt kopplar in kablarna vid renoveringen är den som borde reagera på att 3st 16a säkringar för den ledningen isåfall är för mycket, och borde dragit ner det till 3x10?
Ja du har en poäng där. En stor osäkerhet ligger i den befintliga kabeln. Den är minst 30 år gammal. Då visste de nog inte att ett spabad var på ingång. En PEN-ledare ska idag minst ha arean 10 mm². Att belasta en PEN-ledare med arean 2.5 mm² i en gammal kabel, troligen EKKJ, är inte sunt. Jag vet inte vilka bedömningar de gjorde. 10 eller 16 A spelar nog inte så stor roll.

Men nu lyckades de klanta sig vid anslutningen av den. Det borde inte hända. De får de ta på sig.

Men att ansluta ett spabad till denna ledning ser jag som dåraktigt. Ledningen är inte gjord för dagens utrustning. Det var skillnad förr då alla tyngre förbrukare var trefasiga. Infra och annat belastar också, men där kan man se till att fördela lasten liten mellan faserna, och de är inte lika långvariga. Spabad är i allmänhet inte gjorda för Sverige, utan de brukar ha en tung en- eller tvåfaslast. Jag skulle aldrig ansluta ett spabad till en sådan ledning utan att verkligen veta att det belastar faserna jämnt.

• Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.