Om allt går samtidigt så blir det 7 A i PEN-ledaren.
1 pump + värme blir 14 A.
1 eller 2 pumpar blir 9.5 A.
Enbart värme 16.5 A.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J JanA5 skrev:
Att felet blev så allvarligt här beror troligen på att spabadet belastar väldigt osymmetriskt, vilket ger hög ström i N och PEN. Det ändrar inte på ansvaret för den felaktiga skarven. Men det sätter fokus på ett vanligt problem numera: elapparater säljs på den svenska marknaden utan att vara anpassade för vårt elsystem. Det gäller inte bara spabad, t.ex. är många induktionshällar, kanske de flesta som säljs här, försedda med en treledarkabel och byglade för enfas 230 V när de säljs. Detta trots att effekten kanske ligger runt 6 kW, ibland mer. Man måste då förutsätta antingen att kunden inte använder samtliga kokzoner samtidigt eller att man har ovanligt kraftiga säkringar - det senare alternativet faller ofta bort om man skall använda den medskickade kabel som ofta är 3x2.5 mm2. Spabad är oftast tillverkade i Kina, ofta efter amerikanska förebilder. Då talar vi om helt andra elsystem.

Man får komma ihåg att det svenska systemet med 3-fas till i princip varenda villa är ett utmärkt system ur elteknisk synpunkt, men att det är i klar minoritet internationellt. När man då importerar produkterna så låter man oftast konsumenten eller installatören ha hand om att anpassa till det svenska systemet. Stora enfaslaster fungerar inte i det svenska systemet och inte heller tvåfas blir särskilt bra för högre laster. Jag fick en fråga från en person som ville koppla in ett större spa och som undrade om lämplig kabel. Enligt bladet som följde med skulle det anslutas till enfas med rekommenderad säkring 60 A ! Redan den siffran visar ju att man inte tänkt på Sverige precis. 60 A säkringar finns inte här och närmaste värde är 63 A som man aldrig hittar i några normala villor, inte ens som huvudsäkringar. I bästa fall går det att koppla om till en trefas matning, men ofta då med väldigt olika belastning på faserna, vilket inte är optimalt. Skulle man byggt för trefas från början borde man ha trefasiga motorer, trefasig värmare o.s.v. I stället är nästan alltid pumparna enfas och värmaren enfas, låt vara att man oftast kan få objekten uppdelade på 2 eller 3 faser.
Lite utanför trådens ämne..Men Instämmer i ditt resonemang!..Har stört mig länge på att det idag är näst intill omöjligt att få tag på t.ex en tvättmaskin för hushållsbruk som arbetar mot 3 fas,. Fram till 80 talet var de flesta 3 fas (några med möjlighet till att koppla om till 1 fas), men sedan försvann de från marknaden, Nu tar tvättprogrammen mycket längre tid än med min gamla 3 fas maskin..Troligaste orsaken till att de försvann från handeln är: Att allt numera skall "anpassas" till internationell standard, där många länder fortfarande endast har tillgång till 1 fas ström i bostäderna

Många av de du tror är trefas var nog inte trefas. Elementet kunde gå på en fas 220 eller 380V.

D Daniel 109 skrev:
Många av de du tror är trefas var nog inte trefas. Elementet kunde gå på en fas 220 eller 380V.
De flesta av maskinerna var nog omkopplingsbara mellan 1 fas/3 fas..Men för villabruk anslöts de normalt/mestadels till 3 fas alternativet..

J Johan Dansk skrev:
Spabad eller ej spelar ingen roll. Avsäkringen ska skydda kabeln mot överbelastning. Det här är en dåligt dragen kopplings klämma. Sen är det förstås olämpligt med tn-c på 2,5mm2.
Driv ärendet mot den som monterade klämman.
Helt rätt - felet är ubåten som elektrikern fick dålig kontakt i - alltså feldragen.
Sedan får ubåten inte placeras i centralens utrymme dvs inte skarvas där.
Hur långt avstånd har du till Undercentralen till Huvudcentralen?

• Gilla
elveteran
  • Laddar…
Varför får den inte finnas i centralen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför får den inte finnas i centralen?
En skarv eller koppling får aldrig vara dold - ej synbar. Det verkar inte denna varit eftersom den var placerad i utrymmet under centralen i väggen.

TS har ju fotograferat den. Då bör den ju vara synlig. Du påstod att den inte får finnas i centralen. Var kommer påståendet ifrån?

O Ostentorp skrev:
Sedan får ubåten inte placeras i centralens utrymme dvs inte skarvas där.
Det där tror jag är fel. Det är relativt vanligt att trådar skarvas i centralen i samband med utbyte av central. Vissa trådar blir för korta för att nå till sin nya säkring.
Ocha jag har uppfattat att även grenkopplingar är tillåtna i en central, även om det bör undvikas.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där tror jag är fel. Det är relativt vanligt att trådar skarvas i centralen i samband med utbyte av central. Vissa trådar blir för korta för att nå till sin nya säkring.
Ocha jag har uppfattat att även grenkopplingar är tillåtna i en central, även om det bör undvikas.
Skarvar är definitivt tillåtna. Annars skulle man ju behöva tråda om varenda hus när man byter central.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N Najjklas skrev:
Hej

Jag skriver här då jag behöver er expertis.
Det blir ganska lång text nu för att förklara situationen:

Under hösten 2022 totaltrenoverades vår hall i botten av vårt soutteränghus.
I samband med det tog vi in en elektriker (Ja, en riktigt behörig elektriker. betalade via faktura osv)
Elektriker ordnade en del med belysning, uttag osv men bytte också vår elcentral från en gammal med klassiska proppar till en ny med automatsäkringar osv.

Från denna central fanns en befintlig matarkabel upp till vår friggebod där en undercentral sitter.
Denna matarkabel innehåller 3st faser och en PEN ledare.

Upp i friggeboden är PEN ledaren delad till separata PE och N via jordfelsbrytare.
Det finns också ett par vanliga 10A automater för belysning, uttag etc.

För ca 2 veckor sedan tog vi hjälp av en annan elektriker för att installera vårt nyinköpta spabad. (ja. också han behörig osv).
Han installerade 3x16 ampere säkring i undercentralen och drog ut matning till spabadet.
Han påtalade att det inte var optimalt för "selektiviteten" men att enda nackdelen med det var att vi inte till 100% kan veta om säkringen går i huset eller undercentralen först. Vi såg det inte som ett problem utan i värsta fall får vi gå en bit extra för att slå på om det skulle vara något.

Igår kväll tog jag ett test på vattnet i spabadet och reagerade då på att vattnet stod väldigt stilla.
Jag tänkte dock inte jättemycket mer på det då jag hade annat för mig.
Tänkte att jag säkerligen fiddlat till inställningen för hur många timmar det filtrerar vattnet per dygn.

Efter det skulle jag koppla in vår robotgräsklippare via ett uttag som sitter på friggeboden och det var här som felen började uppdaga sig.
När jag kopplade in laddstationen till gräsklipparen blinkade den väldigt konstigt. Som att den försökte starta upp men sedan slocknade igen. Detta hände ett par gånger och jag började googla på felblinkningar.
Då kände jag dock lukten av bränt och sniffade mig bort till spabadet.
Jag öppnade manöverluckan och såg rök från ett drivdorn till den integrerade ledbelysningen.
Jag slog av allt och fick såklart smärre panik.
Jag ringde min elektriker-vän (elektriker nr 2) som kom samma kväll.
Efter en del mätningar hittade han en SÖNDERSMÄLT koppling i huvudbyggnaden strax ovanför centralen.
Ett avbrott på pen-ledaren mao.
Pga detta berättar han att när jag jackade i transformatorn i uttaget så har strömmen gått fel väg skyddsjorden har blivit strömförande efter undercentralen. Dessutom verkar det ha blivit 400V mellan någon av de andra faserna och nolla.

Jag ringde företaget som bytte centralen i huvudbyggnaden då tesen var att kopplingsklämman inte varit ordentligt åtdragen och därför sakta men säkert smält av den högre konstanta belastningen som blivit efter installation av spabadet.
De kom snabbt på plats och fixade till skarven.
Elektrikern som kom kunde inte svara för vad som händer härnäst men jag har fått prata med deras arbetsledare.
Han verkade till en början välvillig att ta ansvar för allt som gått snett, men efter att han pratat med sin chef lät det annorlunda.

De menar då på att ett spabad inte får kopplas in så som elektriker 2 har gjort det, utan skulle ha kopplats in på huvudcentralen i huset.
Varken jag eller elektriker 2 kan förstå varför dom hävdar något sådant.

Nu i efterhand har jag förstått att det hade varit bättre att be dom (redan 2022) att lägga ut en ny matning till friggebod med 5 ledare istället för 4, men samtidigt att det är väldigt vanligt med 4 ledarsystem som detta.

Nu står jag i följande sits:
Elektriker 1 menar att elektriker 2 har gjort fel.
Elektriker 2 menar att elektriker 1 gjort fel.
Spabadets huvudenhet har "brunnit upp" (stendöd). Detsamma gäller ett par lampor, transformatorn till robotgräsklipparen, en inbyggnadsdimmer och en utelampa.

Dessutom vågar jag inte gissa på att kablaget i friggeboden som leder till uttag etc fortfarande mår bra efter överbelastningen.

HJÄLP! Vem anser ni bär huvudansvaret här?
Kan verkligen inte förstå mängden av spekulationer som uppstår. Detta är superenkelt.

Den som gjort en skarv som brinner efter 2 veckor har gjort ett fel/misstag. Det är ju bara löjligt att skylla på nästa elektriker, skarven tål 16A hur länge som helst ifall korrekt dragen.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Den som gjort en skarv som brinner efter 2 veckor har gjort ett fel/misstag.
Fast nu dröjde det ju tre år, inte två veckor.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Kan verkligen inte förstå mängden av spekulationer som uppstår. Detta är superenkelt.

Den som gjort en skarv som brinner efter 2 veckor har gjort ett fel/misstag. Det är ju bara löjligt att skylla på nästa elektriker, skarven tål 16A hur länge som helst ifall korrekt dragen.
Håller med dig jag har också försökt förklara likadant

M Mromalley skrev:

Löjligt tycker jag inte är ett lämpligt ord. Spabadet var troligen det som fick bägaren att rinna över och provocera fram den dåliga skarven av PEN.

Även om denna skarv hade hållit så anser jag att även elektriker 2 har gjort fel som utmanade PEN-ledaren i denna gamla kabel.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
UPPDATERING

Hej och stort tack för alla bra svar jag har fått.

Vill göra en liten uppdatering på vad som hänt efter helgen:

Elektriker 1 kom ut på besök igår morse.
Det var inte chefen utan arbetsledaren.
Han och chefen hade dock pratat djupare kring ärendet under helgen och hade en tillmötesgående inställning. Det hade varit en stressig Fredag och den förklaring jag fick i Fredags där det kändes som att dom slog ifrån sig allt byggde på ett missförstånd mellan chef och arbetsledare.

Kort fattat har dom tagit på sig att skarven inte blivit korrekt utförd.
"Inget snack om saken, det ligger på oss"

Däremot nämnde han precis som flera här har varit inne på att elektriker 2 borde ha kollat inkommande matning till undercentralen noggrannare och gjort bedömningen att det inte var en lämplig matning med tanke på den stora last som skulle kopplas på.

Han var tydlig med att det faktiskt SKALL hålla för det om skarven är korrekt utförd, men menar väl som sagt på att det ändå finns två elektriker som gjort fel och inte bara han.

Som flera har varit inne på så finns det en regel som säger att PEN ledare inte får nyförläggas (om den inte är rejält dimensionerad) men behöver heller inte bytas ut om inte "väsentliga förändringar sker" (eller något sådant)

Han erkände själv att han faktiskt inte visste hur elsäkerhetsverket hade bedömt ärendet kring väsentlig förändring, men varken jag eller han vill såklart gå den vägen.

De har lovat att hjälpa till och vi utreder i nuläget vilken väg via försäkringsbolag som är bäst.
De har dessutom lovat att hjälpa till med ett extra bra pris på ny förläggning fram till friggeboden.
Igen som flera har varit inne på blir det en 5g6 upp dit så att bef matning med PEN ledaren kan rivas bort och kastas långväga.

Jag gör en uppdatering när vi nått i mål, men jag går med en positiv känsla.
Jag är också väldigt glatt överraskad över det stora engagemang som finns här i tråden, och vill igen tacka för det!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RetepG och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.